Elektrikern var här och gav mig en offert på att lägga ner 50 meter kabel samt sätta ett trefasuttag och elcentral med jordfelsbrytare och några automatsäkringar. Dessutom tillkommer några kopplingsdosor och ca 15 meter 2x2,5mm2 kabel, klammer, m.m. När han senare gav mig priset blev jag smått chockad!! Nu är detta iof första gången vi anlitar elektriker så jag har ju ingen erfarenhet, men bara materialet skulle kosta 17 000 + moms. Då är det så klart kabeln som är 5 x 6 mm2 som kostar pengar. 8950 + moms kostar den. jordfeslbrytare för 770 + moms. Arbetstiden skulle bli ca 16-24 timmar. Smmanlagt alltså ca 28 000 + moms.

Vi pratade om priset och han menar på att godkända prylar kostar mer. Han sa också att han inte kan köpa billiga saker eftersom han då kan få problem med försäkringar om något skulle hända.

Är det verkligen på detta viset?
 
Redigerat:
tommib
Nja....

Elektrikern har nog saltat rätt hårt på de där priserna. Om vi antar N1XV 5G6 på den långa kabeln ligger den på ca 62kr/m när du köper korta bitar själv på t.ex. elbutik.se (du kan hitta den billigare, kring 50kr/m, men vi använder elbutik för enkelhetens skull). Det ger 3100kr. Inklusive moms. En vettig färdigbyggd central från t.ex. Hager, ett känt märke, kostar från 1400kr och uppåt. Det är alltid bra att sätta något med expansionsmån så ta en GD213SF för 1845 kr (då ingår JFB, HB och sex C10A säkringar). Komplettera med en trepolig C16A för ytterligare ca 300 kr för ditt trefasuttag. Själva trefasuttaget går på några hundralappar om du köper t.ex. Garo. Vanlig installationskabel (3G2,5, du vill nog ha med skyddsjord) kostar inte mycket. En femtiometersrulle EKLK 3G2,5 går på dryga tusenlappen. Kopplingsdosor och uttag går på några kronor till, säg en tusenlapp. Sammanlagt skulle jag säga att materielen går på max 7000 kr, inklusive moms. Observera att detta inte är lågprismärken utan med väldigt stor sannolikhet samma som elektrikern själv köper hos sin grossist. Om du går till lågprismärken, typ Rutab eller, rys, Biltema så blir det billigare (men gör det inte, det är inte värt det). Just jordkabeln blir inte så otroligt mycket billigare men visst, du kan hitta EKKJ för under 50kr/m om du vill.

Angående garantier så är "problemet" att elektrikern måste debitera dig för arbetstiden om något går sönder eftersom du som konsument har köpt produkten och troligen inte får t.ex. Hager eller Schneider att betala arbetstiden. Frågan du måste ställa dig är, hur ofta går denna typ av materiel sönder? Stalltipset är att den egentligen inte gör det. Säkringarna/JFB kan visserligen vara defekta från fabrik men köps utan problem på närmaste byggvaruhus till betydligt billigare priser.

Sanningen bakom dessa priser är att elektrikern tar ut rejält med vinst på materielen som han säljer till dig. I tillägg till timtaxan.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sammy_j och 19 till
  • Laddar…
Det finns många duktiga elektriker här som får svara på det.
Men jag säger såhär: Det finns stora skillnader i kvalite på olika märken på elektriskt materiel. De flesta saluförda är godkända ur elektriskt synpunkt men bättre kvalite medför oftast enklarfe montage (lägre antal timmar) och även längre livstid. Elektriker brukar sällan använda det billigaste för att inte krångla till det egna arbetet.
Däremot är det vanligt att elektriker saltar fakturan genom att de köper ett uttag för x kronor hos sin grossist och fakturerar dig för 3x eller 4x. De konkurrerar med billig arbetstid och tjänar på materiel.
Be att få offerten med specade priser för materiel så kan du jämföra med priser på samma saker på internet.
Det finns ingen bra väg ut för om du köper själve gnäller dem på låg kvalitet (vid samma produkter) eller avstår från att offererar.
Utgå från att du bli skinnad.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Oookej, tack för svaren!

Så det har inte alls att göra med att han kan få problem med försäkringen då? Hur kan jag ifrågasätta det argumentet till honom på ett snyggt sätt? Det känns inte som han försöker skinna mig, men visst var hans timpeng på 350 + moms i timmen billigt?

Han vart själv förvånad över de höga priserna. Kan det ha att göra med att han själv inte fått några bra grossist priser ännu då han är nybliven elektriker i Sverige?

Jag vill gärna anlita honom då han är en granne, men inte om det är så som ni säger att priserna är så "salta".
Men om vi vänder på det, är det rimligt att tro någon annan elektriker skulle göra det billigare?
 
tommib
Vägen ut är att förklara för elektrikern att du får bra pris på materielen och hellre ser att han tar mer per timme (eftersom du vanligen får göra ROT-avdrag för det). Förutsättningen för upplägget är att du vet exakt vad som behövs (och har ett hum om vad normala elektriker vanligen har i bilen) eller att elektrikern är ovanligt trevlig.
 
  • Gilla
Arneby
  • Laddar…
tommib
pelrik skrev:
Oookej, tack för svaren!

Så det har inte alls att göra med att han kan få problem med försäkringen då? Hur kan jag ifrågasätta det argumentet till honom på ett snyggt sätt? Det känns inte som han försöker skinna mig, men visst var hans timpeng på 350 + moms i timmen billigt?

Han vart själv förvånad över de höga priserna. Kan det ha att göra med att han själv inte fått några bra grossist priser ännu då han är nybliven elektriker i Sverige?

Jag vill gärna anlita honom då han är en granne, men inte om det är så som ni säger att priserna är så "salta".
Men om vi vänder på det, är det rimligt att tro någon annan elektriker skulle göra det billigare?
Ja, det är tänkbart att han gått till Ahlsells utan att ha fått någon rabatt. Då hamnar man nog på de där priserna.
Om det är en granne som är trevlig så kanske ni tillsammans kan sätta er och kolla på elbutik.se, elgrossisten.se, elot.se, billigtvvs.se eller andra sådana sidor och beställa det som behövs. Förklara för honom att han gärna får fakturera för tiden det tar att beställa tillsammans med dig (borde ta max en timme om du har förberett med konto på siten) samt att han kan debitera lite mer i timmen som kompensation.

350kr + moms per timme är lite misstänkt billigt ja. Före eller efter ROT? Tänk också på att hantverkare alltid är skyldiga att ange pris inklusive moms till privatkund. Det är ok att säga x + moms men om priset anges till x ska inte hantverkaren kunna komma och påstå att moms tillkommer.

Det här med försäkringen handlar troligen om att en elektriker som köper materiel som går sönder från sin grossist får ersättning för arbetstiden det tar att byta ut materielen hos kund. Således kan ett sådant byte ske utan kostnad för kunden/elektrikern. Det är hans kostnad han har garanti för. Är det värt de överpriser som grossisterna tar? I de flesta fall nej. Grossisterna har många andra fördelar också, bl.a. garanterad tillgänglighet och liknande, men det är inte heller något en vanlig privatperson behöver. Man kan helt enkelt handla prylarna i god tid innan för att se till att allt finns.
 
Redigerat:
Efter att epilektrikern har försökt med en rövare av denna magnitud hade jag iaf inte låtit han sätta foten på min fastighet igen.

Så mitt råd är att du letar upp en annan eller kollar med flera om pris
 
  • Gilla
daala och 4 till
  • Laddar…
Tack för de tippsen!

tommib skrev:
Det här med försäkringen handlar troligen om att en elektriker som köper materiel som går sönder från sin grossist får ersättning för arbetstiden det tar att byta ut materielen hos kund. Således kan ett sådant byte ske utan kostnad för kunden/elektrikern.
Men hur länge gäller de garantierna? Antar att det ändå inte är mer än några år? Och hur skiljer sig dessa garantier mot att köpa på tex elbutik.se?

Jag tror inte att han försöker göra en rövare. Det känns inte så. Snarare oerfaren nybliven svensk som hittat en dyr grossist.
 
Jag har köpt in dyrare material när jag har gjort saker i mitt hem (trafo, dimmer, uttag) så fick elektrikern som kom komplettera med sladd, klammer och mindre grejer.

Det har fungerat förvånansvärt bra och sakerna håller. Kan tillägga att jag inte bor i någon storstad så mentaliteten här uppe är eventuellt annorlunda.
 
Be honom höja timpenningen så att han kan driva företaget på timpenningen, så kan han säkert göra jobbet med lågprismatr. om han slipper stå för ev garantier på matr.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Mikael_L
Tja...
Materialpåslagen är helt klart lönsamma för denne elektriker, troligen en del i hans affärsmodell med (relativt!) låg timpenning, och sen materialvinst på det.
Men det var å andra sidan inte något helt sjukt påslag. GNP (GrossistNettoPrislistan) ligger högre och det finns säkert en och annan filur till elektriker som fortfarande fakturerar ut till GNP-priser.
Men turligt nog verkar det som att detta oskick försvinner alltmer.

Jag tycker den där liraren ligger för högt i materialpris, han skulle nog i princip kunna halvera materialpriset och fortfarande göra en vinst på det.




Timpenningen är låg, jämfört med de flesta andra firmor.
Frågan är varför. Är han ny och vill ta marknadsandelar. Är han oerfaren och tar lång tid på sig, eller (värre) oerfaren och gör dåliga eller fula jobb ?

Timpenningen är i princip inte låg egentligen. Skulle man vara duktig på att fylla hela dagarna med debiterbara timmar och dessutom vara duktig på att hålla sina omkostnader i schack så blir det ändå en bra månadslön på den timpenningen, t.o.m innan materialvinster är inräknade.




Valet av material har absolut inget med någon försäkring att göra, så länge man väljer godkänt material (CE-märkt, typ). Bara BS.



Dyrare material tycker ingen elektriker bättre om att arbeta med, utan det är bara för ev materialvinst som det möjligen kan väljas utifrån pris eller att det är fastpris.
Det man gillar att jobba med (och jobbar snabbt med) kan ibland vara billigt, ibland dyrt. Ofta är det billigaste inte roligt att jobba med och tar längre tid. Men långt ifrån alltid.
Och är det fastprisjobb så kommer chefen med billigare saker (ABB apparater, tillex klammer, legrand normapparater osv), men på löpande-pris-jobb blir det mer fritt att välja vad som helst.




Elfirmor och elektriker kan köpa material med Alem09 villkor.
Det betyder garanti i 5 år och att leverantören står för alla kostnader vid utbytet/reparationen.
Fint som snus om man måste byta 50 st stolpbelysningar på ett ställe flera mil ifrån firman.
Då får man ersättning för en massa resor och restid, hyra av skylift osv.

Dock verkar det vara ett visst motstånd att åberopa Alem09.
Jag var tvungen att åka 6+6 mil för att byta en helt ny, men glappig trappljusströmbrytare, och nämnde att nu kan vi ta detta med alem09. Nope, inte värt besväret och så ska vi inte vara jobbiga mot vår grossist, enligt chefen. Så då blev dessa två rätt onödiga timmarna i bil helt enkelt utsmetade i den stora kostnadsmassan i firman så alla kunder istället får dela på denna kostnad. :|
 
Redigerat:
  • Gilla
Micc och 1 till
  • Laddar…
Men om han nu är så ny i landet. Har han överhuvudtaget behörighet?

Visa honom ex. elbutik.se, föreslå att ni köper materialet där. Det material som föreslås högre upp här i tråden är proffsmärken, Hager räknas väl tom. som Rolls Royce märke.
 
Nu är det svårt att ha en uppfattning om hur det ser ut hos dig, men 16 - 24 timmar låter också i överkant för det du beskriver, såvida det inte finns några speciella svårigheter.
 
Överpris.

Det finns också ofta ny markkabel till salu på blocket och Tradera till rimlig peng. Det är många som verkar få över.
 
Ja, rövarpriser t.o.m. Jag begärde underlag för en faktura av en elektriker en gång och fick då hans inköpsfaktura med hans rabatterade priser i misstag... Han hade 70% rabatt på många grejer men de flesta låg på 40-50% (tror det var från Selga om jag minns rätt) och sen betalade jag ca. 10-20% mer än listpriser så han gjorde en rejäl vinst.
Beror väl sen väldigt mycket på avtal och många elektriker köper ju från byggmarknader också och där lär marginalerna vara mindre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.