elpaco skrev:
Nja alltså hos oss råkade en städpersonal glömma bort restriktionerna och körde in en tvättvagn i rummet. Den satt ungefär så där. Det kostade åtskilliga miljoner att fixa till ..
Gäller det även när maskinen är avstängd?
Jag har alltid trott att dessa maskiner är relativt ofarliga när de är avstängda och att det bara alstras enorma magnetfält när de är i drift.
 
D09
Donald-Duck skrev:
Gäller det även när maskinen är avstängd?
Jag har alltid trott att dessa maskiner är relativt ofarliga när de är avstängda och att det bara alstras enorma magnetfält när de är i drift.
Jag kanske har missuppfattat men jag fattade det som att dom inte stängs av
 
Allt är testat på youtube.

https://www.youtube.com/watch?v=6BBx8BwLhqg

Jag inser att mina funderingar kring lagningar etc i tänderna var helt relevanta och att mina dubbla kontrollfrågor inte alls vara paranoia utan helt rimliga att ställa, när jag röntgade en axel förra året.

(tänk om jag har fått metallskräp i ögat någon gång som nu ligger inbäddat där det inte stör mig.....)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
D09 skrev:
Jag kanske har missuppfattat men jag fattade det som att dom inte stängs av
Is the magnetic field turned on and off between patients?
MRI Scanners: superconducting, permanent, resistive
Regardless of the type of scanner, it is generally wise to assume the main magnetic field is always ON.

Permanent magnet scanners are permanently "on" by definition.

Resistive electromagnet scanners, in theory, can be turned on and off. However, it may take 30-60 minutes for their magnetic fields to stabilize after being off and hence they are generally left continuously on during daily operations. To save electricity, they are usually turned off or have their power levels reduced after hours.

Superconducting scanners remain on at all times as long as superconducting temperatures are maintained. The main field may be ramped down for servicing in a controlled manner with minimal loss of cryogens in about 30 minutes and restored in a few hours, but this is performed only occasionally. In the event of an emergency, all superconducting scanners have a "quench" button that releases liquid helium into the atmosphere and turns their fields off within a few seconds.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Där ser man.

Jag trodde att dessa maskiner fungerade ungefär som röntgenmaskinerna hos tandläkaren och att de var ofarliga så länge som det inte användes aktivt till att undersökta en patient i dem. Men om de alstras kraftiga magnet hel tiden så kan jag förstå att det sker olyckor när t.ex. städpersonalen städar lokalen.
 
tommib
Nope. Alltid på. Länken som D09 gav lite längre upp var faktiskt en rätt bra basal guide till hur det fungerar för dem som är intresserade.
 
Donald-Duck skrev:
Där ser man.

Jag trodde att dessa maskiner fungerade ungefär som röntgenmaskinerna hos tandläkaren och att de var ofarliga så länge som det inte användes aktivt till att undersökta en patient i dem. Men om de alstras kraftiga magnet hel tiden så kan jag förstå att det sker olyckor när t.ex. städpersonalen städar lokalen.
Man skall skilja lite på farlig och ofarlig i dessa sammanhang. Magnetkameror (eller magnetresonanskameror som de heter - MRT) är ofarliga vid undersökning, så länge du inte har med dig metall eller har medicinsk utrustning som kan störas - tex en pacemaker. Det finns alltså en olycksrisk, men undersökningen i sig är lika farlig som att lyssna på radio. "Vanlig" röntgen är däremot joniserande strålning, vilket man inte skall utsätta sig för mer än nödvändigt. Det är därför personalen själva sitter bakom blyskärmar.
 
...att under lång tid utsätta sig för magnetfält i storleksordningen flera testa är väl iofs ingen hälsokur....titta tex på killarna som servar högspänningsledningar medan dom är i drift. E-fälten är hanterade via dräkten dom har på sig, men b-fälten jobbar dom i.
 
MathiasS skrev:
...att under lång tid utsätta sig för magnetfält i storleksordningen flera testa är väl iofs ingen hälsokur....titta tex på killarna som servar högspänningsledningar medan dom är i drift. E-fälten är hanterade via dräkten dom har på sig, men b-fälten jobbar dom i.
Jag tror ingen kommer gå med på att du bosätter dig bredvid maskinen Mattias, den är lite för dyr för det. Det är heller inte nyttigt att äta fem kilo salt om dagen, förresten.
 
Det som jag menar med farligt och ofarligt är risken att mobiltelefonen far i väg från näven och fastnar i maskinen och liknande oväntade bieffekter från magnetfälten.:)

De medicinska riskerna av magnetfälten har nog inte så mycket i en humortråd att göra, men jag antar att en viss måttfullhet i exponeringen är att rekommendera.
 
tommib
En viss måttfullhet är att rekommendera, absolut. Ett stort problem är värme/avkylning för patienten. Det blir nämligen rätt varmt i den där apparaten, så de flesta har en inbyggd fläkt som blåser igenom "röret". Tyvärr blir det inte så bra när man kör barn då de kyls av fortare, så man riskerar hypotermi. Ett annat problem med barn är att man vanligen måste söva (eller åtminstone ge rejält med lugnande) för att de ska tolerera undersökningen, vilket har risker i sig. Samtidigt vet man att joniserande strålning från t.ex. en DT-undersökning är dåligt och orsakar cancer, så MR är förstahandshal vid vissa undersökningar av barn.

Nu blev det rätt OT, men jag jobbar ju med sånt här......
 
  • Gilla
EddieHansson och 4 till
  • Laddar…
tommib skrev:
...Ett stort problem är värme/avkylning för patienten. Det blir nämligen rätt varmt i den där apparaten, så de flesta har en inbyggd fläkt som blåser igenom "röret". Tyvärr blir det inte så bra när man kör barn då de kyls av fortare, så man riskerar hypotermi.
Men borde inte en maskin för många flera miljoner ha en IR-termometer riktad mot patienten som reglerar fläkten så den blåser lagom?
 
harry73
Ja, helst i metall :rolleyes:
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
tommib
mexitegel skrev:
Men borde inte en maskin för många flera miljoner ha en IR-termometer riktad mot patienten som reglerar fläkten så den blåser lagom?
Den skulle vara i vägen. Dessutom är det trixigt nog med övervakning pga de starka magnetfälten. Man stänger helt enkelt av fläkten i vissa fall. Då får man känna efter mellan bildserierna att det inte blir för varmt.
 
Ähhh, nu är du bara negativ :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.