Snigla skrev:
Nu har jag abstinens, du får lägga ut en bild på en blomma/växt iaf (y)
Sorry. Jag har ju en del att skriva om, men det har varit mycket jobb nu, såväl hemma som borta! Vi har renoverat två rum i källaren, men även grejat en hel del i trädgården. Skall försöka hinna med så fort jag kan!
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
För tillfället har vi spenderat mycket tid i trädgården denna vackra maj. Men jag känner att jag först måste posta klart lite om höstens pyssel & knåp. Så de som väntar på att få återse rabatterna och träden, får vänta en post till!

5-10.jpg
Efter cirka tre veckor kommer det nya gräset upp. Det tar lite tid då det är långsamväxande. Trist nu, men desto roligare när det skall klippas som oftast nästa sommar. Lägg märke till hur finbladigt det är. Jag har tänkt mig att låta bevattningen hålla fröna fuktiga flera gånger per dag med korta små skurar, vilket ju inte är så arbetsamt för mig (fem klick senare). Dock har vi nästan största möjliga otur, då det nästan direkt efter sådd kommer ett oväder som skapar stora pölar. Fröna flyter då omkring och det blir rätt ojämnt fördelat på sina håll.

15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trots ett välspolat system och liten användning så fångar filtret upp en del i det kommunala vattnet. Detta är rengöring inför nedpackning av bevattningssystemet sent inpå hösten. Problemet i våra områden är ju att vi förväntar oss frost, is, snö och till och med djup tjäle på sina håll. Ligger det då vatten i systemet så kan det bli en dyr och kort karriär för hela systemet. Popup-erna kan spricka i själva utkastardelen, slangen sprängas på de lägsta punkterna där vatten samlas, och själva ventilerna kan också ta skada. Lösningen är att tömma allt på vatten.

20e.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och då blåser man lämpligen rent systemet. Nu skall man inte tänka mycket tryck och lite flöde, i hårda puffar. Alltså typiskt verkstadskompressor. Tvärtom är det viktigt att köra lågt tryck men med hög flödeskapacitet. En stor hemmakompressor levererar ofta kring 200liter/min. Helst vill du nå någonstans kring det trippla eller mer. Då köper man inte, utan hyr lämpligen. Denna levererar 500l/min, men det var på håret att det funkade.

25-30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

3 bar är ett lagom maxtryck. Sedan kopplar man in sig på sin luftningsventil, öppnar in mot systemet, och dränerar först bakåt, och sedan framåt. Vad som är viktigt är att det alltid är öppet ut någonstans, samt att höja flödet gradvis. Delarna i systemet är byggda för inkompressibelt vatten, inte luft som kan komprimeras och sedan snabbt expandera i explosiva stötar som skjuter sönder ditt system ..

35-40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man vill tömma sektion för sektion på vatten tills det bara kommer fuktigare luft. Det är här storleken på kompressorn kommer in. Ett stort flöde gör att du kan lyfta alla spridarhuvuden och tvinga ut vattnet.

45-50 copy.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Höst och vår är ofta mycket torra. Man tänker inte på det, men det är lätt att man luras av små skurar som inte ger så mycket nederbörd. När senhösten anländer är det jättetorrt och vi vill dränka häcken, så att den har vatten lagrat i plantorna inför vintern (men inte går in i frost med för fuktiga rötter). Dessvärre är ju droppslangen varken utlagd eller systemet möjligt att köra. Därför lägger jag ut slangen temporärt och kopplar till vattenslang. Grymt effektivt. Närapå noll spill eller avdunstning och man kan vattna hela natten. En vecka senare kommer ett ordentligt tredagarsskyfall. Jaja, vad skall man säga .. :rolleyes:

55-60.jpg
Hittills har ventilboxen värmts upp genom att värme från huset har läckt ut genom de rörgenomföringar som går genom ytterväggen. I januari skall vi resa bort ett par veckor till sydligare breddgrader och nu förväntas -18grader kyla. Jag är orolig för ventilerna, och har varken lust att betala för nya eller gå igenom arbetet att klämma in dem igen. Att montera loss dem är lika oattraktivt. Därför köper jag automatisk värmekabel avsedd för takrännor och vattenrör. Virar den runt i boxen och tänker att 6m x10W borde räcka, eftersom jag isolerat runt sidor och lock med drygt 10cm cellplast. Kopplar sedan även in temperaturgivare för att kunna spara el. Plusgrader bra, minus dumt. Funkar utmärkt, och isoleringen mer effektiv än jag trott. Termometern på bilden visar inomhustemp samt temperatur inne i ventilboxen.

65.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gräs, rör, vatten. Blä? Här kommer en majbild som tröst. Det är vår härliga stjärnmagnolia i full blom.
 
  • Gilla
Dsundet och 4 till
  • Laddar…
Vart har du köpt temperaturgivaren för stickpropp på bilden?
 
maah skrev:
Vart har du köpt temperaturgivaren för stickpropp på bilden?
Efter en hel del efterforskning slantade jag upp för frostguard på classe, såväl kabel som givare. Clas Ohlsson - anti frost-guden?
 
  • Gilla
Dsundet och 2 till
  • Laddar…
Underbar tråd!

Vad har bevattningen kostat dig hittils?
Jag funderar lite löst på att installera automatisk bevattning på den 2100kvm tomt vi snart får tillgång till.
 
Hittade denna tråden, sträckläste och här tog den slut. Vad har hänt sedan sist?
 
Jag har inte kunnat uppfylla det jag lovade och posta ikapp. Tyvärr har jag ju inte postat alls i sommar. Men trädgårsarbetat har vi en hel del. Det hände iaf något väldigt trist i veckan, och det kanske skall till något extremt för att komma igång igen. Jag tänkte iaf byta strategi och börja posta nutid och blanda in äldre bitar parallellt, så känns det inte så tungt med all bildsortering.

Vår avenbokshäck har vuxit riktigt bra. Det är ju andra säsongen och vi tar hand om den med automatiserad droppbevattning och löpande gödning. Dessutom måste man binda om alla 160 plantor cirka tre gånger per säsong så att de inte får klämskador. Och inte glömma klippning.

Avenboksträd med brutalt avbruten topp och bladverk, intill en staketstolpe, i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När vi kom hem från jobbet så såg drygt 50 träd mot grannen ut så här. Brutalt avbrutna eller sönderhackade på kanske 150cm. Vi vill ju ha dem till 220cm, vilket även överenskommits med grannarna. Det visar sig att den äldre damen på ena sidan tänkte att hon skulle "hjälpa till" med skötseln. För att förstå hur ledsna vi är måste man veta att avenbok är ett träd och skall, precis som tex thuja, inte toppklippas förrän de nått totalhöjd.

Värdet på planraden om man skulle köpa nytt med plantering är drygt 30 000 ..
 
Redigerat:
  • Gilla
Dsundet
  • Laddar…
Nääää.... Fy tusan så trist. Lider med er!
 
13th Marine skrev:
Underbar tråd!

Vad har bevattningen kostat dig hittils?
Jag funderar lite löst på att installera automatisk bevattning på den 2100kvm tomt vi snart får tillgång till.
Hej 13th. Sorry sent svar. Själva prylarna till bevattningen med styrventiler, kontroller, droppbevattning, slang, popuper, kopplingar med mera, har gått på ganska exakt 20 000. Sedan tillkommer kostnaden för kopparrörsdragning inomhus plus material. Utöver det har jag ju gjutti, grävt, kopplat, ritat och räknat själv. Faktiskt är det så att en stor tomt inte behöver vara särskilt mycket dyrare än en liten. Slangkostnad är inte en stor del, och popuper med kort räckvidd kostar inte mindre än de med längst (!). Viktigare är formen på tomten. Billigast är så klart en stor rektangulär yta. Min tomt är väl medelkomplicerad med smala partier, plattsättningar, träd med mera.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nä, fy tusan. Vad säger hon om det hela?

Själv blev jag glad när jag kom hem och grannen klippt vår gemensamma häck, men de hade ju frågat om det var ok innan.
 
AndersPS skrev:
Nä, fy tusan. Vad säger hon om det hela?

Själv blev jag glad när jag kom hem och grannen klippt vår gemensamma häck, men de hade ju frågat om det var ok innan.
Tja hon säger att hon ville hjälpa till och trodde detta var något bra .. Det blev kanske lite impulsivt. Hennes barn är förtvivlade. Vi har ju gjort allt med häcken, inklusive att ta bort den gamla och plantera den nya, så den här "hjälpen" hade vi gärna klarat oss utan. Men vi har nu använt några timmar till att försöka plåstra om plantorna, och beställt mer särskild tråd som är utmärkt att spaljera med.
 
Det ser inte ut som "skötselhjälp" när man tittar på snittytan på bilden (!).. fasan va trist :( iof tror jag nog inte det är omöjligt att ni kan få upp lite "smågrenar" till nästan den höjd ni planerat (med lite tålamod). Kanske inte exemplariskt, men nu antar jag att ni får försöka göra det bästa av situationen om ni inte ska stämma grannen för vandalism el nått :/ (och få henne att bekosta en ny häck)

Hoppas ni får till det så ni blir "nöjda" oavsett.
 
Ja vi har gjort nya stamsnitt för att minska risken för röta, och sedan spaljerat upp nästkommande bästa sidogren. Det kommer nog gå att få till höjd, men dels förlorar vi en dryg säsong och vad värre är så kanske plantorna blir klena i delningen och kan brytas där vid storm. Vi har konsulterat en trädgårdsmästare som är duktig på beskärning och han höll med om att det här var bästa alternativet, men att just den risken finns. Det känns dock orimligt att köpa nya plantor för cirka 350:-/st och riva upp det nuvarande. Vi får hoppas på det bästa :)
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Verkligen trist. Jag lider med er och håller tummarna för att de repar sig och växer upp vackert snabbt igen.
 
Vi håller alla tummar å tår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.