Är lite osäker på vilken typ av "mur" jag skall välja.
Har en sluttningstomt som jag håller på att gräva ur.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag är det en mur ner mot gräsmattan på 1,20, som skall vara kvar. Sedan är det en rabatt. Den skall förlängas inåt. På nivå 3 ovanför utgrävningen skall det vara altan.
Då min tanke är att köpa L-Stöd som går hela vägen upp till altanens framkant. Men efter lite mätande blir det svårt att får dessa 1,2t tunga pjäser på plats.
Vad finns det då för alternativ.
Muren skall gå ifrån trappan bort till buskarna.
Höjen på stödet bör minst vara 1,30.
Då det skall stå bla. Ett växthus på den urgrävda ytan.
Mvh Stefan
 
Det känns som att det kunde passa att platsgjuta en stödmur här. Det finns flera exempel på det här på Byggahus.se, t ex. https://www.byggahus.se/bloggar/stefanlan/3378-dag-118-platsgjuten-stdmur-klar.html eller som Fasting65 https://www.byggahus.se/forum/byggm...gjuta-en-betongtrappa-onskas-se-bilder-3.html

gjutastodmur.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Annars kan du bygga någon typ av stenmur, använda slipers eller gabioner. https://www.byggahus.se/tomt/bygga-stodmur
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Det är mycket snyggt med naturstensmurar, men de behöver mycket kärlek om man inte lägger en betongmur bakom dem. Jag har flera, men de rör på sig och nu funderar jag på att gjuta en armering i bakkant på den största i alla fall (jag har redan lagt om den en gång efter ca 7 år och nu börjar det vara dags igen efter ytterligare fyra år för att jag inte gjorde om bakkanten också utan enbart den synliga delen).

Jag rekommenderar därför en platsgjuten mur i bakkant men sedan tycker jag att du skall lägga en naturstensmur framför.

Nu behövde jag inte betala för stenarna iofs, de blev över när jag lade om min stenläggning (föregående ägare hade fyllt ut med stenar under sina plattor och det var ett rent h-vete att få bort dem så att man kunde göra ett stabilt underlag. Men gratis var de...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Gabioner som man kan lägga ett skal på av "fusk stenmur"

fördelen med gabioner är att de relativt snabbt o enkelt går att få dit samt att de går att ha naturelle eller går att gömma med kosmetika.De tar upp rörelser bättre än mur och fryser inte sönder naturelle
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
L-stöd används ofta och är bra om arbetet görs korrekt. Du behöver en kompetent entreprenör och maskiner, det går utmärkt att gräva ur mer och sänka ner dom för att få plats på höjden, de går även att kapa.

Av ditt inlägg får jag intrycket att du hoppas kunna göra det själv, då begränsas dina valmöjligheter. Som nämndes tidigare är en naturstensmur väldigt snyggt men även det kräver kunskap om det ska hålla mer än några år och det bör det väl göra om du ska ha altan etc. ovanpå fyllen.


Dock vill jag nämna att om altanen är den stora frågan så är det ändå brukligt att gräva ner plintar för stödpunkterna. Du kan gräva 2-3 m för dessa och gjuta rejäla plintar med isolering så en sättning inte ska påverka nåt, sen kan du hitta på vad du vill med muren, t.ex en naturstensmur eller en köpt mur, inte hela världen om den behöver staplas om.

Prata med olika entreprenörer, få priser och råd och kom fram till vad du vill göra. Lycka till.
 
L-stöd är hopplöst att få bra på jordmark, de kräver väldigt plan, hård mark och ska man som lekman få det bra är det att gjuta en platta för dem som gäller skulle jag säga...
Gabioner lär vara det snabbaste att fixa, gjuta mur förmodligen det bästa (och billigaste?)...
 
  • Gilla
leffe-e
  • Laddar…
Du kan använda Keystone eller St Eriks Vertica, de är rejäla och klarar höjder bra, men för alla dessa typer av murar rekommenderas att man bakom muren sätter geonät, se skissen. Det går ut på att man har ett nät som man lägger plant bakom muren och som sitter med speciella fastsättningspluggar i muren, därefter fyller man på massor. Tyngden av massorna håller kvar muren. du behöver ha utrymme ca 1 m bakom muren. Med detta förfarande kan du använda mindre billigare murar, tex St Eriks Brilliant eller Benders Megawall eller Megastone. nätet finns hos återförsäljare av murarna. Missa inte att du behöver fylla med makadam bakom muren och lägga dränering längst ner.
Lycka till.
IMG_0214[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
stodmur-waxholm-normalsten-10400025-9035141282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
vilken mur valt ni , jag behöver bygga samma sak ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.