nizzehult
Ja numera finns det visst det. Vår har en röd LED som lyser mot golvet är den är på, har även sett de som växlar till grönt när den är klar (vår slocknar bara när den gått klart).
Helintegrerat är snyggt när man som i vårt fall bara har lågor längs hela den väggen. IKEA har bara helintegrerade och vi ville ha en tyst maskin. Och den här är verkligen tyst.
 
När jag kikade på kök förra våren så hade de både halv och ointegrerade, men det har de tydligen inte längre =/
 
Köpte både integrerad diskmaskin och ett kylskåp från IKEA. Whirlpool eller Elektro Helios är de tillverkare som gör IKEA´s prylar vad jag förstått. Diskmaskinen är inte av den tystaste modellen men den gör sitt jobb. Kylskåpet är suveränt... LED-belysning, varning om dörren är öppen för länge och väldigt tystgående kompressorn hörs knappt.
Har bekanta som haft MIELE i hela köket och dessutom jobbat med att sälja MIELE´s produkter. Det enda som funkar i deras kök i dag av MIELE-produkterna är diskmaskinen allt annat brakade ihop. Frysen började tom "brinna"
Så IKEA´s vitvaror är helt OK om man inte skall ha det allra flashigaste.
 
En sak att tänka på är IKEAs nya Stim-standard vid köp av diskmaskin som ska integreras. Asko och Siemens hade kompatibla maskiner när jag kollade igår.

Letar själv vitvaror nu och enligt min lilla utredning kommer jag skippa allt ur Electroluxkoncernens utbud och endast fokusera på Siemens/Bosch för disk och spis. Fläkten är jag osäker på men lutar åt Miele eller Franke. Den får kosta lite extra då den syns mest i köket och spelar stor roll för helhetsintrycket.

Ett frågetecken skaver dock kring mitt val av kyl/frys. Har tänkt köpa Husqvarna pga design, funktion och kvalitetsintryck. Erfarenhet på dem någon?
 
Husqvarna och Electrolux görs av samma tillverkare dock är Husqvarna dyrare och kanske lite lyxigare + troligtvis monterad i en annan fabrik.
Tycker du inte om Electrolux så tror jag inte du gillar Husqvarna.:(
Har haft båda sorterna under årens gång och har väl inget att anmärka på (Just nu är det Ikeas vitvaror gjorda av Electrolux) innan hade jag Husqvarna.
 
Fan.
Saken är den att årens gång berättar inget om framtiden. Jag har en UPO tvättmaskin och spis som säkert är 10-15 år som funkar perfekt. Tror att det är Electrolux som byggt dem men jag kan ha fel.

Det mesta ska effektiviseras på kundens bekostnad och det finns bara ett par producenter kvar med ryggraden intakt.
Läs om Electrolux på forum så får du se.
Pratade för ett par timmar sedan med en bekant vars diskmaskin av samma märke dog efter knappt två år. Hon hade mer strul med andra produkter. Tex deras laddbara dammsugare vars batteri inte går att byta. Två års hållbarhet på den med.
Vad jag tycker är varken du eller jag intresserade av kan jag säga. Däremot vill jag veta att det jag köper inte är planerat att gå sönder inom två år. (medvetet eller bara pga undermåliga billiga komponenter spelar liksom ingen roll.)

Betalar hellre det dubbla nu och kan koppla av än att det krånglar och djävlas senare med läckage och servicegubbar som ska komma mellan 7 och 17 osv.
 
BirgitS
Spiken i kistan skrev:
Fan.
Saken är den att årens gång berättar inget om framtiden. Jag har en UPO tvättmaskin och spis som säkert är 10-15 år som funkar perfekt. Tror att det är Electrolux som byggt dem men jag kan ha fel.

Det mesta ska effektiviseras på kundens bekostnad och det finns bara ett par producenter kvar med ryggraden intakt.
Läs om Electrolux på forum så får du se.
Pratade för ett par timmar sedan med en bekant vars diskmaskin av samma märke dog efter knappt två år. Hon hade mer strul med andra produkter. Tex deras laddbara dammsugare vars batteri inte går att byta. Två års hållbarhet på den med.
Vad jag tycker är varken du eller jag intresserade av kan jag säga. Däremot vill jag veta att det jag köper inte är planerat att gå sönder inom två år. (medvetet eller bara pga undermåliga billiga komponenter spelar liksom ingen roll.)

Betalar hellre det dubbla nu och kan koppla av än att det krånglar och djävlas senare med läckage och servicegubbar som ska komma mellan 7 och 17 osv.
UPO är numera en del av Gorenje-koncernen och har inte tillhört Electrolux.
https://sv.wikipedia.org/wiki/UPO

Jag har haft många vitvaror från Electrolux och de har oftast hållit länge. Just nu är det kyl, frys och spis från 2003 samt dammsugaren och luftrenaren är antagligen ungefär lika gamla. Diskmaskinen från 2008 behövde däremot service två gånger under 2015 och åkte då ut.
 
Jag har haft många vitvaror från Electrolux och de har oftast hållit länge. Just nu är det kyl, frys och spis från 2003 samt dammsugaren och luftrenaren är antagligen ungefär lika gamla. Diskmaskinen från 2008 behövde däremot service två gånger under 2015 och åkte då ut.[/QUOTE]

Jag är ingen historiker men jag är en djävul på att Googla.
Testa sökmeningen: "Electrolux problem" och "Siemens problem" och jämför. Själv tar jag den vaga statistiken på allvar och hoppar över allt som har med företaget att göra.

Garanti är bra men att vara hemma från jobbet för att vänta på servicetekniker: 2000kr/dag bortfall på mina fakturor. Telefonkö, diskussioner, irritation förstör vilken vacker dag som helst.

"Chose life"...
 
BirgitS
Spiken i kistan skrev:
Jag är ingen historiker men jag är en djävul på att Googla.
Testa sökmeningen: "Electrolux problem" och "Siemens problem" och jämför. Själv tar jag den vaga statistiken på allvar och hoppar över allt som har med företaget att göra.

Garanti är bra men att vara hemma från jobbet för att vänta på servicetekniker: 2000kr/dag bortfall på mina fakturor. Telefonkö, diskussioner, irritation förstör vilken vacker dag som helst.

"Chose life"...
För att vara relevant måste den statistiken vägas mot hur många sålda produkter vardera företaget har. Till exempel, om Electrolux har sålt 10 gånger fler produkter än Siemens skulle det vara lika stor andel som går sönder om du hittar 10 gånger fler sidor om Electrolux-problem som om Siemens-problem.

Jag har ingen aning om hur många produkter som sålts med respektive namn under de senaste 20 åren. Har du?
 
Spiken i kistan skrev:
Jag har haft många vitvaror från Electrolux och de har oftast hållit länge. Just nu är det kyl, frys och spis från 2003 samt dammsugaren och luftrenaren är antagligen ungefär lika gamla. Diskmaskinen från 2008 behövde däremot service två gånger under 2015 och åkte då ut.
Jag är ingen historiker men jag är en djävul på att Googla.
Testa sökmeningen: "Electrolux problem" och "Siemens problem" och jämför. Själv tar jag den vaga statistiken på allvar och hoppar över allt som har med företaget att göra.

Garanti är bra men att vara hemma från jobbet för att vänta på servicetekniker: 2000kr/dag bortfall på mina fakturor. Telefonkö, diskussioner, irritation förstör vilken vacker dag som helst.

"Chose life"...[/QUOTE]

Du känner inte att det kan vara rimligt att avväga hur stora företagen är? Hur mycket marknadsandelar de sitter på? Vad jag förstår så ska Electrolux stå för runt 70% av vitvarumarknaden i Sverige, hur stora är Siemens? Självklart kommer det ha en stor påverkan på hur mycket som skrivs på nätet.

Jag har själv gått igenom en hel del forum och även om Electrolux är överrepresenterade(av ovannämnda anledning) så har även övriga tillverkare en del problem.

Så du säger att du förlorar 2000 kr / dag när dina vitvaror strular? Jobba hemifrån? Köra hem endast den tid då teknikern besöker? Visst jag förstår, vissa jobb har mindre flexibilitet. Men även om du förlorar 2000 kr för att kompressorn slutar fungera på din kyl så slipper du iallafall köpa en ny för 6000 - 8 000 kr(som kanske dessutom inte passar in i befintliga köket). Det finns inget som säger att det inte hade inträffat på en Siemens eller Bosch.

Många skryter om hur mycket pengar de lägger på produkter och tror att det automatiskt köper dem kvalité, jag tycker det är mycket bättre att framhäva för hur billigt jag fått samma kvalité ;)

Förövrigt så tror jag inte på att köpa allt från ett och samma märke om man är ute efter top prestanda/kvalité. Olika företag har olika inriktningar så har man huvudet med sig så kan man få riktigt bra saker för rimliga pengar, men de flesta orkar inte lägga den tid det krävs.
 
2000kr fakturerat är inte 2000 i fickan...

En del tycker Jula och Biltema är himmelriket för de bättre begåvade.
En del köper Rolex för att flasha för sina mäklarpolare.

Jag vill bara ha en jävla kyl och frys som håller helst 20 år.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Jag vill också ha en jävla kyl som håller 20 år. Bästa chansen att få det är nog att köpa en jävla kyl som redan är 20 år.
 
  • Gilla
Spiken i kistan
  • Laddar…
Räknar inte med att någon vitvara idag håller mer än MAX 10 år, mer realistiskt 6-8 år (men man kan alltid bli positivt överraskad!). Oavsett märke verkar de inte hålla "som förr". Jag minns att mammas (och morfar o mormors) kylar/frysar/tvättmaskiner osv höll i "evigheter".. har nog knappt sett dem byta haha.

Det måste ju vara dåligt för företagen (eller ja, på gott och ont.. de får ju bra rykte om grejerna håller - men de säljer å andra sidan inget ju..)

Själva har vi investerat i Ikeas inbyggnadskyl, spishäll, ugn och inbyggnadsdiskmaskin vid vår renovering nu (ogillar oljudet i spishällen, men tror eg inte det är nått fel). Har också köpt en beg inbyggnadsfrys (liten) på blocket (electrolux) som knallar och går..

I förra köket vi renoverade, köpte vi samsung kyl o frys (bästa jag haft, rent plats/inredningsmässigt)..bosche paket ugn/spishäll på Mediamarkt och Ikea diskmaskin (tror det var whirpool då - den var så bra att vi satsade på "samma" nu.. men nu var det electrolux ist.. fast den funkar bra med!).

Man kan alltid få dåliga exemplar av allt.. men man håller tummarna för att de funkar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.