nizzehult
Så fick man till slut tag på en tomt. 2000kvm och 25m från havet. Billig? Nja. Bygglov upp till 500kvm! Kommunalt vatten vid tomtgräns, el vid tomtgräns (nästan) och bredband finns i området. Kommunen godkänner s k trekammarbrunn. En halvtimme från stan. Trevliga grannar, bra fiske och skaplig väg. Brygga inom gångavstånd.
Nästan alla rätt. ;)

Nu börjar planeringen och all research! I grunden ett fritidshus men anpassat för permanent boende. Området är tänkt för fritidshus men några bor redan där permanent.
Helt klart är att det här ska bli ett mindre hus där man initialt kan bo halvårsvis (eller mera) och tillbringa tiden efter sitt yrkesverksamma liv. Huset som vi bor i idag - som redan är på tok för stort - säljs till slut och man köper möjligen en lägenhet i stan där man bor när det är som kallast.
Då vi bara är två som ska bo där behöver boendeytan inte vara överdrivet stor, typ 80-90 kvm. Skissar på ett hus där taket bara lutar åt ett håll och där den högre delen är mot havet och har panoramafönster. Vet inte vad hustypen kallas. Där finns det sen två mindre sovrum, toa/dusch, ett rum för klädvård och uppvärmning/panna och resten är ett stort kök och allrum med en köksö. En stor altan utanför i vinkel mot öster och söder.
Det ska räcka.
Vi vill ha en lättskött tomt så den får förbli skogstomt.
Platta på mark och golvvärme är en självklarhet, liksom kamin. Plåttak.
Sen är jag intresserad av att bygga energisnålt så där finns en del att klura på. Solfångare t ex. Vill även bygga in lite smarta saker när man nu ändå bygger nytt och inte har någon egentlig tidspress.

Man vill bara ta dit en grävmaskin en gång så det svåraste är nog att planera för såväl hus, garage och altan (plintar) samtidigt. Allt måste ju vara spikat redan då.
Vill ha ett stort garage - större än huset - men inser att det skulle bli dyrt att värma upp hela så jag funderar på att göra en del som inte värms upp alls och den andra som är bra isolerad. En takhöjd så man kunde ha en billyft där inne vore också kanon och den ouppvärmda delen ska även fungera som förråd, så även vindsutrymmet där ovanför. Stor carport känns också lockande. Brutet tak kanske?

Men frågorna hopar sig och då har man ändå byggt hus en gång på 90-talet. Med den skillnaden att man då köpte ett nästan färdigt hus och lät hantverkare uppföra det, här tänkte jag försöka göra mycket själv.
Bara en sån sak som ritningar. När vi byggde huset så kom det tjogvis med ritningar från hustillverkaren. Visst, många hade bara det syftet att snickarna skulle kunna se hur man skulle montera det men ska inte kommunen också ha en uppsjö ritningar - där såna saker som hållfasthet och annat är uträknat? Som ska med redan vid bygglovsansökan?
Rita kan jag nog göra själv men inte beräkna.
Hur blir det om man mer eller mindre kopierar ett redan befintligt hus, kan man då köpa dessa ritningar från tillverkaren och använda dem i detta syfte?

Jag tänkte först bygga ett hus med tjocka väggar för energins skulle men nu har jag blivit varnad; ska inte huset användas året om - vilket kanske blir fallet de första 10 åren - så kommer diffusionsspärren att göra att huset riskerar att få fuktskador - inifrån - under vissa förhållanden. Hm.
Sen läste jag om träfiber som isolering. K-värde 0,17 och ingen diffusionsspärr krävs. Intressant. Även om det kostar 4 ggr mer. Och man kan då ha normala väggar på runt 20-24 cm.

Värmekälla? Ja så långt har jag inte funderat. En kamin får hjälpa till och även en luft/luft värmepump men att borra bergvärme blir för dyrt. Vet inte om stora solfångare kan ta över mycket av uppvärmningen men det är typiskt en sån sak som ska utredas på alla sätt. Kulvert mellan hus och garage? Ja, kanske. Men varför inte ha en vanlig kamin även i garaget som nyttjas vid behov? Jag vill alltså ha ett så välisolerat hus (och garage) så att det ska behöva tillföras minimalt med energi för att värma det, tänk nästan-passivhus. Det vore sen bra att förbereda sig så att det vore möjligt att sätta in en ackumulatortank eller koppla på bergvärme om det blir intressant. Modulärt, sa Bull.

Ventilation? Är inte påläst alls där och jag förstår att man måste ha nåt smart system om man ska ta tillvara på värmen.

Bygga lösvirke eller block? Har inte kommit så långt än i funderingarna. Block går snabbare att sätta upp men vid lösvirke så får man bättre koll på skarvar, hörn och annat. Hörde en annan variant där man byggde alla 4 sidor på plats i hela stycken och använde plattan som arbetsbänk och alltihopa restes sedan med en kranbil på några timmar. Tja, varför inte?

Hur hög kantbalk och hur mycket isolering i plattan? Lönar det sig att fläska på? Hur gör man i garaget som bara ska vara delvis uppvärmt? Mycket att fundera på. Jag vill alltså hålla kostnaderna nere så jag kommer att köpa minimalt med hantverkartid och ska även försöka få tag på allt materiel så billigt som möjligt.

Tror man börjar med att ställa dit en container. Sen vill man ju gärna ha dit el så man kan göra nåt men det blir kanske svårt innan grävaren är där och ska göra sitt? Är lite för långt till närmaste granne (100m) för att man bara ska rulla ut en kabel så länge.

Budget? Ja säg 1 mille drygt för garage och hus. Inklusive allt som behövs. Kommer att ha en lång period ledigt med betald lön så tid har jag gott om.

Vissa av er har säkert gjort den här resan och jag är intresserad att få ta del av vilka fällor man kan gå i och hur man kan göra saker och ting smartare. Har bekanta som jobbar som byggnadssnickare men tyvärr inte på orten. Stomresning eller större blockmontering måste man givetvis anlita hjälp för men mycket annat klarar man själv.
Har en del verktyg och maskiner men inte av det grövre slaget som byggsåg/kap etc.

Alla tips är intressanta.
 
Åsa Lund
Om du vill/kan göra jobbet själv så kolla in Fiskarhedenvillan!
Finns planlösningar på nätet
Behöver inte uppfinna hjulet själv
 
Börja med att bestämma var hus och garage skall placeras. Markera upp/stängsla lätt ytan som du vill bevara som naturtomt. Se till att lastbilar/maskiner etc inte kör på annan mark. Maskiner förstör marken och det kan bli hopplöst att i efterhand åtgärda skadorna.

Detta gäller iofs alla byggen, även konventionella villatomtsbyggen. Sedan kommer problemen då man upptäcker att marken kompakterats, nyköpta träd tar sig inte, häckarna får halvdöda partier etc. Ännu värre blit det om man dessutom vill behålla naturtomten! Vid mitt eget bygge markerades carporten/förråd/infart noga upp för att rädda resten av trädgården. Grävmaskinen fick backa ut efter jobbet :rolleyes:.
 
Ett par tips du kan få av mig som byggt fritidshus med ett par missar... :)

Jag byggde för litet första gången. Sparade kvadratmeter för att spara pengar... :(
Där vi skulle ha bäddsoffa gick det inte till slut för att jag inte räknade med elcentralen och att den behövde ett skåp så där försvann sovalkoven för gäster/barn.
Köket, katastrof! Planerade för ett minimum vad man behöver och får plats med en tiondel av vad man behöver. och så lite annat...
Nu har jag byggt till med två rum, toa (inomhus) och förstorat köket och det är nu såååå mycket bättre!

Så, tipsen då:
Fundera minst fem gånger på varje detalj!
Spara inte kvadratmeter bara för sakens skull
Lägg in mekanisk frånluftsventilation (ev. med frånluftsvärmeväxlare)
Bygg så du enkelt kan bygga ut i framtiden
Snåla inte på el, uttag, utelampor etc. direkt!

I övrigt verkar du ha sunda planer men för att få golvvärme (jag antar vattenburen) måste du ha en värmepanna, jord/bergvärme, ved, pellets eller luft/vatten.

Vad det gäller trädgård så beror det ju lite på hur det ser ut. Spara berg/sten partier, så lite gräs och öppen jord som möjligt. Ska nu plantera häck/buskar så lägg brun markduk och ta hål bara för planteringarna.
 
nizzehult
Tack för tips.

Då tomten är stor så är det enklast att ställa huset i mitten och garaget i början av tomten. Tomten lutar också en del - mot vattnet - så det kan bli tal om lite utfyllnad. Så sent som i fjol (före vi köpte den) så stod det ett par hundra skapligt stora tallar på tomten. Dessa är nu borta men det ligger mängder med kvistar och ris efter avverkningen och med tanke på storleken så undrar jag om det inte blir enklare att låta grävaren samla ihop detta. Göra det för hand skulle ta flera dagar. En skog hämtar sig rätt bra och det finns också en hel del sten som måste flyttas. Inga planteringar whatwsoever är aktuella utan det ska vara skog som den ser ut idag med några stigar som man kan gå på. Enda undantaget är där bilarna ska stå och utanför ytterdörren.

Vi har byggt villa en gång i tiden och tog då i rejält, har runt 210 kvm + ett garage på 50 kvm. Idag har vi bara ett barn hemma och vi nyttjar bara hälften av hela huset så vi funderar idag varför vi byggde så djuriskt stort...Vi har dessutom en liten husbil och är vana att tränga ihop oss så jag tror definitivt att man klarar sig med mindre än 100 kvm. Bara jag får ett fett tvåbilsgarage och ett förråd modell större, hehe. Vi är sen 50+ så det blir både jobbigt och onödigt med en massa oanvänd bostadsyta. Denna regel gäller dock inte i ett garage! Någon typ av utbyggnad tror jag inte blir aktuellt ens i framtiden, möjligen en inglasning av en del av altanen och sen en fristående liten bastu nära havet. Det får räcka.
Den här husmodellen (Vallen) av funkistyp är det vi funderar på:
http://www.nybyggarnaab.com/fritidshus/fritidshus.html

El och sånt samt förberedelse för smart-hus funktion finns redan i planerna.
Möjligen skulle man kunna ha ett pannrum i garaget och där kunna elda såväl pellets som ved och sen dra en kulvert till huset.
Ska man vara snål så är det väl FTX-ventilation som krävs men jag tror ändå att man kommer rätt långt med en luft/luft värmepump.
Flyttar man dit permanent så går det ju att sätta in bergvärme i efterhand utan nån större merkostand jämfört med att göra det vid nybyggnationen.
Jag är dock tveksam till att huset kommer att nyttjas vintertid de första 5-10 åren men man bör ju bygga så att det är gjort för det utan större modifieringar.
Jag kommer att satsa rätt hårt på LED.
Huset kommer givetvis att stå mot havet, dvs västerut vilket innebär att en eventuell solpanel kommer att ligga "fel" för att få maximal nyttjandegrad. Alternativet skulle vara att sätta det på garaget.

Mycket att tänka på och många idéer som snurrar runt därinne. Sen ska man ju ha råd med allt också...
 
Man kan ha det smått ... men snåla inte på teknikutrymmet ...
 
Om ni inte ska ha golvvärme så satsa på plintgrund, kan spara stora pengar. Ser ut att vara en tight budget med bara 1mkr men om du kan jobba hårt själv och har tid att göra fynd på blocket tex och har rätt kontakter kan det gå. Lycka till!
 
Bygg huset så att en familj med 3 barn kan rymmas. Bra för andrahandsvärdet. Kanske kan du bygga ihop hus och dubbelgarage på ett sånt sätt att dubbelgaraget kan byggas om till enkelgarage och sovrum? Det är ju heller inte säkert att man har egen bil om 10 år.

Kom ihåg båthus och bastu.

Sjövärmepump borde vara billigare än bergvärme.

Bygg gärna en altan på läsidan också. Havet är inte alltid roligt.

Ska ni bli gamla där så är enplan bra.
 
nizzehult
Plintgrund går bort av flera skäl. Ett av dem är att marken rörs rätt mycket så nära kusten. Ett annat är komforten. Ingen byggare jag har pratat med har förespråkat plintgrund. Sen har jag en del kontakter där och kan nog komma undan med ca 1000,-/kvm inkl värmeslang.

Det här är inte, och kommer aldrig att bli ett område för barnfamiljer så det finns igen anledning att överdimensionera huset för detta.
Båthus går inte att ha då det är för grunt. Men det finns hamn/pir inom gångavstånd.
Bastu är en självklarhet men det kommer sen.
Altanen ska gå i vinkel, det är i princip redan spikat.
Enplan är en självklarhet. Liksom plåttak som själv tar hand om snön.
Får/kan man verkligen lägga sjövärmeslinga i havet?

Däremot är uppvärmningen rätt oklar samt garaget.
 
Tänkte du på landhöjningen eller är det långt ner till berget? Våra stugor sitter på plintar och ligger vid havet i den del av Sverige där det är mest landhöjning, nada problemas där. Vi har dock nära till berg.
 
Värme/vent: om ni ska satsa på vattenburet kan det funka med en vattenmantlad kamin om ni vill elda upp värme/vatten på höst/vinter/vår och komplettera med en luft/vatten så slipper ni dyra och kanske jobbiga metod såsom borrning och slingor i havet/marken. FTX är det bästa och dyraste , men ska ni inte bo permanent är det kanske inte värt priset. En mekanisk FT(från&tilluft) eller bars F är annars ok,
 
nizzehult skrev:
Det här är inte, och kommer aldrig att bli ett område för barnfamiljer så det finns igen anledning att överdimensionera huset för detta.

Får/kan man verkligen lägga sjövärmeslinga i havet?
Om du bygger ihop huset med dubbelgaraget på ett smart sätt blir det ingen större överdimensionering. Säg att du gör garaget 8 x 8 meter och bygger ihop det med huset på samma platta. Då kan en kommande ägare lätt ta 4 x 8 meter av garageytan och ändå lätt få plats med två rejäla sovrum och göra garaget till ett enkelgarage. Om du kör två enkelportar istället för en dubbelport blir det dessutom lätt att ändra.

Värmen i garaget reglerar du med golvvärmeslingorna där. Du kan också sätta upp en mellanvägg mellan en varmare och en kallare sektion om du vill spara värme.

Man får lägga sjövärmeslingor i havet. Kolla med kommunen.
 
nizzehult
Jag har pratat med stugägare inom samma kustremsa och dom får justera plintarna varje år för att inte få kärvande dörrar och fönster. Sen tycker jag att platta på mark känns bättre av andra skäl; ingen större risk för fuktskador, mindre risk för skadedjur, inget som "sätter sig" osv. Vet inte hur nära berg det är.
Vattenmantlad kamin låter bra men tar nog en del plats. Det trixiga i vårt fall är att vi kanske vill flytta dit permanent och lite stegvis inom 10 år och då är det lika bra att bygga för detta redan nu så att sätta in en lösning som idag bara fungerar 3/4 av året är nog ingen bra idé.
Jo jag har nog tänkt på detta med att bygga ihop garage och hus men med tanke på tomtens storlek så kommer det att se ganska ihopträngt och konstigt ut och frun säger också bestämt nej till detta.
Ett annat dilemma är att pengarna nog inte räcker till för att bygga båda byggnader samtidigt. Husets storlek är vi ganska överens om utan det svåra är att dimensionera garaget på rätt sätt. Jag tror på en varm, helisolerad del och en kall, mindre isolerad det. Osäker på om jag verkligen ska ha golvvärme i den kallare delen eller om den ska vara helt utan värme.
Sjövärme (eller i det här fallet: havsvärme) ska visst vara ganska effektivt och billigare än att borra. Det är ca 25 meter till havet som dock tyvärr är ganska grunt. Men kommunerna godkänner alltså rent generellt detta? Det här måste jag läsa mera om!
 
Ett vattenburet system med vattenmantlad kamin och tex luft/vattenpump är en åretruntlösning. Om man orkar hålla på med vedhantering kan man spara ordentliga summor i längden. Kaminerna är inte mycket större än vanliga så du vet, dock krävs en stor ackumulatortank. Detta system kommer vi installera när vi vinterbonar vår stuga.
 
Angående sjövärme (havsvärme) så ska ju slingorna ligga på frostfritt djup alternativt grävas ner under botten en bit... Beror ju på hur djupt det är där sen då...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.