Jag håller på att planera badrumsrenoveringen och de första problemen har börjat dyka upp.

Idag är badrummet något mindre och det ligger en ca 1,20m bred klädkammare mot gaveln där fönstret sitter. Avloppsluftning, toalettstol och handfat är installerade mot denna vägg.
Vi vill nu ta bort denna vägg och förstora badrummet så vi har nytta av fönstret i gaveln.

Huset har brutet tak men saknar de typiska stödbenen. Se separat tråd här:
https://www.byggahus.se/forum/byggm...-brutet-tak-mansardtarkstol-utan-stodben.html
Med borttagning av väggen försvinner ytterligare skivverkan i takstolen så jag tänkte bygga en kattvind med förstärkningar där takstolarna befinner sig.


1. Integration av murstock:

De röda ytorna markera murstockarna. Idag är murstocken i badrummet bara klädd med våtrumstapet.
Hjärtväggen är ganska klen (60mm + urtag för dörr osv) och behöver säkert reglas på för installation av dusch, handfat osv...
Hur integrerar jag murstocken i den påreglade väggen? Skruvlimma reglar på murstocken också? Isolering bakom?
Mot badrumsdörr blir det en 40mm kant där murstockens tegelvägg slutar. Kanten ställer säkert bara till det för golvläggaren när vi ska lägga plastmatta.
Ska jag regla på och sedan limma våtrumsskiva på tegelväggen?


2. Ventilation:

Idag är det självdragsventilation direkt in i murstocken (se bild där vi fick besök av en fågel häromdagen).
Tallriksventilen ligger längst in i hörnet så den blir svårtåtkomlig när väggen reglas på.
Går det använda befintlig anslutning med en PAX-fläkt på något sätt? Hoppas på en bra idé!
Eller ska jag bygga en låda där avloppsavluftning och ventilation går i två rör + två separata ventilationspannor på taket?
Det är eternitfasad under träfasaden så undviker helst att borra i den.


3. Avloppsdragning:

Idag går avloppet ca vid andra takstolen längs med reglarna i bjälklaget och sedan ner igenom skafferiet på bottenvåningen. Jag vill helst ha avloppet i husets ytterhörn så den inte stör kommande köksrenovering.
Blir det för långt att dra ca 3m till golvbrunn med fall genom balkarna?
Var ska avluftningen vara? blir det för långt ifrån toan som det är på bilden?

Tackar på förhand för alla svar :)

Badrum_01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Badrum_02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160403_093110180.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi håller på med en badrumsrenovering i vårt trettiotalshus som också har brutet tak så jag känner igen många av dina funderingar.

1. Vi hade sotaren på besök och kom gemensamt fram till att bygga ny vägg på plåtreglar längs med murstocken, det är inte ok med trä längs med murstocken dock ok med ändträ.

2. I vårt hus fungerar självdrag ganska bra under de kalla månaderna men under sommaren så är det inte något drag alls, har provat med PAX-fläkt i ventilationsöppningen i murstocken och visst ger det en viss förbättring men inte alls tillräckligt. En PAX orkar helt enkelt inte prestera i det mottryck som skorstenskanalen ger.
Nu när vi bygger om badrummet så tar jag upp ett hål i taket för att kunna montera en 125mm spiro upp till kallvinden där jag tänker sätta en isolerad kanalfläkt.

3. 3m låter lite långt men det beror helt på hur tjockt mellanbjälklag du har, tänk på att det inte är lämpligt att dra ett 110mm rör genom bjälklaget då det försvagas alltför mycket då. I vårt fall har vi valt att bygga en "lönnvägg" innanför tätskiktet och låta avloppet från den vägghängda toaletten gå längs med snedtak/vägg innanför denna lönnvägg. På så sätt kan man få mer fall utan att såga sönder bjälklaget, avloppsröret kommer också till största delen att gå innanför tätskiktet.
Avluftningen var också lite jobbig att få till för oss, som tur var så fanns det ett intilliggande rum som hade bredare kattvind, jag tod därför upp ett hål i sponten och lät avluftningen gå mellan sponten och yttertaket upp till kallvinden. 75mm rör räcker om man inte kan få till 110mm - särskilt om man kan se till att röret hålls varmt så att det inte bildas is i det på vintern.

Lycka till!
 
Tack för erfarenheterna med din renovering. Lite frågor kvarstår..

1. Inte ens ok med två eller tre träreglar mot murstock? Är det för fukt/kondens han var orolig eller använder ni räkkanalerna? Vår murstock är kall.

2. Det var tråkigt att höra om paxen. Hur märkte du att den inte orkar? Stänger backventilen? Går du ut via en specialtakpanna då?

3. Toan befinner sig på rätt sida badrum så det är 75mm som ska dras så långt. Får återkomma när jag öppnat golvet
 
1. Vi använder vår murstock för "myseldning" men som sotaren resonerade så kan man inte använda rationella resonemang, tror att han sade nåt i stil med "nästa ägare kanske är frusen". Det är alltså för brandrisken som man vill hålla borta trä. Förr byggde man ut en bit från murstocken med små tarmar (tegelväggar utan kanaler) för att sedan kunna ansluta en trävägg. Vår murstock känns också kall efter att ha eldat några timmar men som sagt - det är inte ett resonemang som fungerar...

2. Jag mätte flödet med en vindmätare, förväntar mig ingen absolutnoggrannhet men tyckte efter en serie mätningar att jag kunde säga att PAXen inte ökade särskilt mycket från självdrag. Många fläktar har diagram för hur mycket effekten minskar med det mottryck som en skorstenskanal utgör.
(Du kan se mätaren i denna post: https://www.byggahus.se/forum/verkt...rdragning-spansug.html?perpage=15#post2192130)

3. Då är det nog lugnare men det beror väl ändå till viss del hur kraftigt bjälklaget är, du får som sagt se hur möjligheterna ser ut efter rivning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.