Lådan fanns bara 03-05 och är specifik för just den motormodellen. Lådor finns att få tag på så det är inte ett problem. Frågeställningen var om jag har rätt att kräva något i samband med reparationen. Som jag ser det ska jag ha en likvärdig monterad dvs lika lågmilad alt en som gått längre men då med nytt filter, olja och gärna konditionstestad. Vet inte om jag rätt till det dock. Har inte hittat något som reglerar vad man måste acceptera.
 
D09
dof skrev:
Lådan fanns bara 03-05 och är specifik för just den motormodellen. Lådor finns att få tag på så det är inte ett problem. Frågeställningen var om jag har rätt att kräva något i samband med reparationen. Som jag ser det ska jag ha en likvärdig monterad dvs lika lågmilad alt en som gått längre men då med nytt filter, olja och gärna konditionstestad. Vet inte om jag rätt till det dock. Har inte hittat något som reglerar vad man måste acceptera.
Kolla även med Konsumentombudsmannen på kommunen. Gratis hjälp precis som här 👍
 
dof skrev:
Det är en zf Ga6hp19z automatlåda. Tycker det är märkligt att jag inte hittar någonting om vad som generellt gäller. Jag borde ju inte vara den enda som råkat ut för detta. Är ju inte specifikt för växellådan heller, utan samma problem hade ju kunnat uppstå vid tex motorbyte osv
En sån?

http://www.laga.se/visa-produkt?Part=ML-34355415
 
D
dof skrev:
Lådor finns att få tag på så det är inte ett problem. Frågeställningen var om jag har rätt att kräva något i samband med reparationen. Som jag ser det ska jag ha en likvärdig monterad dvs lika lågmilad
Men vad är problemet? Om det finns lådor, så är det väl bara att välja en låda som har ungefär lika många mil som din bil och sätta in den? På ditt första inlägg lät det ju som om det skulle vara svårt att få tag på en låda som hade ungefär samma mil som bilen.

dof skrev:
Drygt 10år gammal men lågmilad (11000) och "rätt" utrustad. Har nu problem med växellådan som med stor sannolikhet kommer att bytas av firman. Problemet för mig är att pga det dåliga utbudet av begagnade växellådor med dessa låga miltal, kommer det förmodligen monteras en växellåda som kanske har averkat närmare 20000mil istället.
 
Lågmilade lådor finns i princip inte, därav denna frågeställning.
 
Men vad säger verkstaden? Har du frågat? Om inte så börja där, de kan mycket väl ge det dig det du funderar på (olja+filter) så måla inte fan på väggen förrän det är dax :)
 
Vad är det för fel på lådan ?
Finns det felkoder eller har den rasat helt ?
Inte ovanligt att elektroniken krånglar på Bmw och då kan lådan få fnatt om jag har fattat det rätt.
 
Liten uppdatering. Lådan är nu bytt mot en lågmilad utbyteslåda som min kontakt på bmw fick tag på. Allt är nu tipptopp, men är fortfarande intresserad om någon har ett svar på den ursprungliga frågeställningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.