En annan sak när det gäller prissättningen på fjärrvärme. Enl. Svensk fjärrvärmes tabell är det ofta så att de leverantörer som tar tar tillvara spillvärme från industrier ofta har lägre pris ut till kund, men inte Öresundskraft inte. Här kramar man ut så mycket det bara går. Tidigare var energileveranserna i kommunal förvaltning men då dessa inte får gå med vinst startade man ett bolag och DÅ kan man gå ned vinst.
 
Kennethihbg skrev:
En liten tanke när du skriver om datorerna L-S, innan vi spårar ur helt.Priset jämföŕt med de tidigare?
Ja priser på "bordsdatorer" är en spännande historia. De har nämligen alltid kostat vad de kostar... :) Dvs man har prissatt efter vad en kund har varit villig att betala (under många år 10000:) och så har kunden fått vara för den summan. (Sedan så gick den summan ner några tusenlappar).

Men, om man har hållit sig på samma prestandaplattform så har priset rasat i samma takt som prestandan gått upp i toppsegmentet, vilket ju är spännande och inte vanligt för annan teknik. Så en dator som i början på åttiotalet kostade 10000:- kan man idag få (i form av en Arduino) för 20:- skickat och klart från Kina!

Men, min poäng var att vi slagit i kapacitetstaket oavsett pris. Förut så kunde man få plats med en exponentiell tillväxt av processprestanda inom det angivna priset, en utveckling som följde någon variant av Moores lag väl. För 10-15 år sedan så tog det som sagt stopp. Man får idag inte högre prestanda oavsett pris. Sedan så är det som du påpekar (och som jag skrev) så att andra parametrar har fortsatt, där tog krutet inte slut så energiåtgång och kostnad har fortsatt nedåt. Andra kretsar har som sagt tagit över och haft en stor utveckling under tiden osv. Så det är svårt att säga något generellt om "datorn" som sådan. Alla komponenter har inte följt samma kurvor. Men CPU är intressant i att det var den första där det slog stopp. Innan dess så utvecklades samtliga komponenter i rask takt (Även om det inte var samma takt. Minneshastigheterna följde exv. inte alls med utvecklingen av processorhastighet. Den är nu på en faktor 15-20 eller så i skillnad, medan de för 20 år sedan var lika snabba). Nu har vi slagit i taket för vissa av dessa.

Intressant faktum som jag läste idag. Man satsar idag på speciella chips för tillämpningen självkörande bil. Om man skulle lösa de problem man har med databehandling från sensorer på traditionellt vis med central dator som gjorde allt arbete så skulle man idag behöva bränna ungefär 1kW(!). Det är förstås alldeles för mycket, så specialkretsar krävs. Vad dessa sedan kan användas till för annat, det skall bli spännande att se. (Iom att bilbranschen klampat in så blir det stora volymer, och därför billiga kretsar för andra tillämpningar).

Annan kul effektförbrukningsobservation. Vi kunde under andra hälften av nittiotalet för första gången slå en "världsmästare" i shack mha dator. Men datorn krävde 10-15kW (om jag inte missminner mig). En mänsklig hjärna räknar man med behöver max 20W. Idag så kan vi dock slå samma shackspelare (nåja, en lika duktig) med dator som inte drar mer än just 20W. Så det är ett spännande framsteg. Vi kan nu "tänka" "lika bra" utan att behöva göra åt mer energi.
 
Redigerat:
  • Gilla
SSSS och 1 till
  • Laddar…
D
Excel skrev:
När tillräckligt många har anslutit sig till fjärrvärme knoppas frärrvärmebolaget av till Fortum. Då är det inga 42.5 öre utan 85 öre plus en fast avgift på 7.000kr per år.
Tja... eftersom jag sedan länge har tjänat in investeringen så är det inga stora problem. Men säg som det är... du är egentligen bara avundsjuk...

Excel skrev:
Välkommen in i diskussionen då.
Jaha.... och nu då? Är jag inte välkommen nu, för jag har det för bra? :wow:
 
D
lars_stefan_axelsson skrev:
Om man skulle lösa de problem man har med databehandling från sensorer på traditionellt vis med central dator som gjorde allt arbete så skulle man idag behöva bränna ungefär 1kW(!).
Inte konstigt då att jag ibland känner mig lite uppeldad när jag är ute och kör i trafiken...
 
Kennethihbg skrev:
Tog en snab :) b titt på google, hittade en Thermia med COP 5,0. Inget dåligt odds fem gånger pengarna. :)
Googlade också " Daikin Bergvärmepump uppnår en års värmefaktor på över 6 vid uppvärmning av huset" "Daikins egenutvecklade swingkompressor är en del av hemligheten bakom den unika effektiviteten"
http://www.daikin.se/docs/daikin bergvärmefolder - 201409-tcm478-349254.pdf
 
Redigerat:
O
När jag bytte värmesystem, så kollade jag faktiskt först om det var planerat med fjärrvärme. För det har sina fördelar helt klart! Det jag ser som nackdelen med fjärrvärme är egentligen bara priset. Så om man bor på rätt ställe och hade möjlighet till rätt pris, skulle jag inte tveka å välja fjärrvärme. Det är inte fjärrvärmen det är fel på. Det är prispolitiken.
(Vilket kan vara nog så viktigt)
 
  • Gilla
Enolf och 2 till
  • Laddar…
DIY Jag är inte avundsjuk på dej, tvärtom gläds jag med dig. Det är inte hos många leverantörer man kan få så bra priser. Se bara på Öresundskraft som dom prissätter.
 
JAJ Ännu bättre odds sex gånger pengarna :)
 
D
JAJansson skrev:
Googlade också " Daikin Bergvärmepump uppnår en års värmefaktor på över 6 vid uppvärmning av huset"
Återigen... ni måste jämföra samma siffror om ni skall jämföra med äldre värmepumpar. Det är stor skillnad på om man mäter 0/35, 0/45 eller 0/55 eller vad man nu har mätt på för driftsfall.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
DIY_freak skrev:
Återigen... ni måste jämföra samma siffror om ni skall jämföra med äldre värmepumpar. Det är stor skillnad på om man mäter 0/35, 0/45 eller 0/55 eller vad man nu har mätt på för driftsfall.
Även huset kan ibland anpassas till "bergvärmen" för att få billigare energi. Nya hus torde väl redan vara anpassade för den lägre framledningstemperaturen. Gamla hus byggda för ved och olje eldning kanske kan tjäna på en anpassning för lågtemp element (golvvärme)
 
D
Visst.. Man kan installera golvvärme supertätt i golvet. Men det gör ju inte att en ny åump blir effektivare än en gammal. Båda följer mednupp, så det är ju inget tecken på värmepumparnas utveckling.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Men Moores lag är faktiskt död idag.
Ser man på processorer så har Moores lag såsom den formulerades 1975 klaffat otroligt väl, åtminstone för processorer. I mitten av 70-talet var en 8080 state of the art med sina 6000 transistorer. Med en fördubbling vartannat år blir det tjugo fördubblingar till 2016. Tjugo fördubblingar är ungefär en miljon, och sex miljarder transistorer är väldigt nära vad man har i en nutida Xeonprocessor.

Tittar man utanför Intels sortiment finns det processorer med ännu högre transistorantal.
 
Ulric skrev:
Ser man på processorer så har Moores lag såsom den formulerades 1975 klaffat otroligt väl, åtminstone för processorer. I mitten av 70-talet var en 8080 state of the art med sina 6000 transistorer. Med en fördubbling vartannat år blir det tjugo fördubblingar till 2016. Tjugo fördubblingar är ungefär en miljon, och sex miljarder transistorer är väldigt nära vad man har i en nutida Xeonprocessor.

Tittar man utanför Intels sortiment finns det processorer med ännu högre transistorantal.
Njae. Det är en sanning med modifikation. Moores lag har faktiskt aldrig fungerat så värst väl som prediktor. Problemet är att den snabbt blev en självuppfyllande profetia, där tillverkare gjorde upp sina planer baserade på en exponentiell tillväxt runt 18 månader per fördubbling. (Och då talar vi som sagt om originalet av "lagen" som uttalar sig om transistortätheten. Snabbhetsökningen och kostnadsminskningen som följde med på "köpet" av det, dessa hängdes av för ganska många år sedan.)

Nu höll inte ens den originalförutsägelsen; takten var snabbare i början för att mattas av mot slutet. De sista åren så har den dock havererat, Intel själva medger att de sista tre generationerna inte har hängt med, trots att investeringarna har slagit alla rekord.

Så, det är naturligtvis unikt att vi har kunnat ha exponentiell tillväxt inom ett teknikområde så länge. Det är ytterst ovanligt, och väl värt att observera. Men som observation/lag så är Moores ändå problematisk.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Njae. Det är en sanning med modifikation. Moores lag har faktiskt aldrig fungerat så värst väl som prediktor. Problemet är att den snabbt blev en självuppfyllande profetia, där tillverkare gjorde upp sina planer baserade på en exponentiell tillväxt runt 18 månader per fördubbling. (Och då talar vi som sagt om originalet av "lagen" som uttalar sig om transistortätheten. Snabbhetsökningen och kostnadsminskningen som följde med på "köpet" av det, dessa hängdes av för ganska många år sedan.)

Nu höll inte ens den originalförutsägelsen; takten var snabbare i början för att mattas av mot slutet. De sista åren så har den dock havererat, Intel själva medger att de sista tre generationerna inte har hängt med, trots att investeringarna har slagit alla rekord.

Så, det är naturligtvis unikt att vi har kunnat ha exponentiell tillväxt inom ett teknikområde så länge. Det är ytterst ovanligt, och väl värt att observera. Men som observation/lag så är Moores ändå problematisk.
"Moores lag" = antal transistorer per chip fördubblas vartannat år. Hastighet eller pris är inte och har aldrig varit del av Moores lag.

Skall man kritisera Moores lag för något så är det överdriven försiktighet, det finns chips med långt fler transistorer än Intelprocessorer. En vanlig sketen flashdrive t.ex.
 
D
Hur intressant är det att diskutera antalet transistorer per chip? Vore det inte intressantare att diskutera densiteten istället? Borde inte Moore ha koncentrerat sina spådomar till detta?
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.