Hej på er! Tänkte jag skulle skaffa mig en robotgräsklippare men har läst lite och det ska tydligen strula om grannen har en. Våra gräsmattor möts utan staket eller häck. Grannen har en worx.
Min frågor är då:
Vad ska man skaffa för robotgräsklippare?
Kan man ha lika fabrikat?
Är det ngn som fungerar bredvid en worx?

Väldigt tacksam för svar!
 
Husqvarna ska inte störas av andra.
Hur det funkar med 2st Worx nära varann vet jag inte.
 
Instämmer med föreg. talare. Köp en Gardena eller Husqvarna. De störs inte av andra robotar.
 
Det har jag också hört. Men man vill ju även att grannens ska fungera om jag köper en hq.
 
Har för mig att "säkerhetsavståndet" mellan två slingor med Worx Landroid är 1-2 meter. Kolla i valfritt landroidforum så får du nog bättre besked. Både jag och min granne har en sådan pjäs men avståndet mellan slingorna är nog 10 meter som minst.
 
peternicklas
Grannen har en Worx och när vi köpte Husqvarnan så började hans robot då och då komma in i vår slinga och stannar efter ett tag. Vi har inget staket eller annan mellan tomterna. Inte roligt för grannen och inte för oss heller. Är det någon som vet en bra lösning? Hur långt ska slingorna var mellan en Hva och en Worx tex. Jag har lagt till ECO-läge så när roboten laddar så ska den inte störa grannens men då gäller det att ha samarbeten schema.
 
Jag skulle vilja vända lite på det. Att grannen har en worx som inte klarar av att samexistera med övriga är grannens problem. Be honom sätta en enkel rad/sarg med tryckimpregnerat typ 5cm utanför sin begr. kabel så roboten kör emot den istället för att störas av din Husqvarna. 30m*10kr/m samt lite små korta stolpar varannan meter är max 500kr och 3h arbete för grannen.
 
  • Gilla
Otsef
  • Laddar…
peternicklas
mortimer skrev:
Jag skulle vilja vända lite på det. Att grannen har en worx som inte klarar av att samexistera med övriga är grannens problem. Be honom sätta en enkel rad/sarg med tryckimpregnerat typ 5cm utanför sin begr. kabel så roboten kör emot den istället för att störas av din Husqvarna. 30m*10kr/m samt lite små korta stolpar varannan meter är max 500kr och 3h arbete för grannen.
Nej, det är inte grannens problem. Han hade sin klippare innan. Hur skulle du själv reagera om din granne köpte en klippare som störde ut din egen?
 
peternicklas skrev:
Nej, det är inte grannens problem. Han hade sin klippare innan. Hur skulle du själv reagera om din granne köpte en klippare som störde ut din egen?
Hur ska man lösa det tycker du?

Om nu Worxen inte vill samverka ihop med någon annan klippare, betyder det att det är kört för Worx-grannarna att skaffa en robotklippare eller menar du att man bör sätta upp hindret gemensamt? :)
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
peternicklas
FredrikR skrev:
Hur ska man lösa det tycker du?

Om nu Worxen inte vill samverka ihop med någon annan klippare, betyder det att det är kört för Worx-grannarna att skaffa en robotklippare eller menar du att man bör sätta upp hindret gemensamt? :)
Är väl fler än Worx som har problem, hur Fungerar HQ tillsammans med en Bosch? Stiga har även de orsakat problem. Jag har 3 HQ som grannar och det fungerar utan några som helst problem. En annan sak är vad som händer om HQ får sitt säljförbud verkställt då kanske det är HQ som får problem istället. Faktum är att enligt EMC så får inga produkter störa andra produkter.

HQ ägaren får helt enkelt flytta sin tråd tills det att Worxklipparen går som den ska.
 
När vi ändå är inne på ämnet? Vilka möjligheter finns det på en worx klippare att byta mellan olika frekvenser? Och hur går man till väga? Knappa i menyn eller flytta nån bygel på kretskort?
 
peternicklas
quick skrev:
När vi ändå är inne på ämnet? Vilka möjligheter finns det på en worx klippare att byta mellan olika frekvenser?
Idag finns det inga.
 
peternicklas skrev:
Idag finns det inga.
Inte? Hur nära kan man har två worxar som närmast varandra då?
 
peternicklas
quick skrev:
Inte? Hur nära kan man har två worxar som närmast varandra då?
Runt 1 m. Vet dock inte vad som gäller för 2016.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.