De är ganska billigt med tanke på storleken ändå. Men mkt eget slit såklart☺
 
  • Gilla
Mathias12
  • Laddar…
Korvgubbe
Varför y-bommar? Går det inte att lägga bojar eller allra helst slå ned en stolpe i det "fria innerhörnet" för att slippa fenderskav?
 
Klart att det går att slå ned en stolpe elller boj. Men en y-bom känns lättsam och kan lätt byta plats ifall man byter båt till en större.

Har funderat på olika alternativ men just nu så känns y-bommen rätt för mig.

//Mathias
 
Ja hade nog valt någon form av bryggfender så kan man lägga till vart man vill. Men ybommar är iofs väldigt bra men klart snyggast är att förtöja båten längs med bryggan
 
Hemmakatten
Riktigt avundsjuk på er brygga!

Själva har vi en lång fast brygga med flytbrygga ytterst. Den flytbryggan sjunger på sista versen och borde ha blivit utbytt för 1-2 år sedan.
 
richardtenggren
Man kan ju ha båtlyft med ;)

Men har man rätt längd på tamparna i bommarna så behöver man väl inga fendrar, blir ju tre fästpunkter som håller båten på plats, kräver ju visserligen n+1 antal Y-bommar :)
 
Korvgubbe
Båtlyft är såklart häftigast. (y)
Den stora nackdelen som jag ser det med en y-bom är att det blir ganska korta tampar, så det ska inte till så väldans mycket sjö innan de sträcks ut. Med en boj eller påle så är det fullt möjligt att byta till såväl större som mindre båt, bara att anpassa längden på tamparna Den enda fördelen med y-bommar är väl egentligen att man får in fler båtar på samma antal meter brygga, men det är ju sällan ett problem på privata bryggor.
 
Hej!

Nu är det dags igen. Men tanken är inte samma tempo som bryggan men vi får väl se.

20160522_080648.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kommer att bli en liten altan del inne vid stranden. Där delen på höger sida ifrån bryggan sett. Kommer att hänga ut lite över sjön. Allt kommer ett trappsteg upp ifrån bryggan sett.

//Mathias
 
Det kommer bli kanon! Har du en bastustuga där uppe?
 
Grillkåtan. Bastustuga blir till höger om grillkåtan, så småningom.
//Mathias
 
Aha! Jag ska också bygga en liten bastu vid bryggan. Planerat att vara färdig till september men jag letar agerat nu. Har fastnat för Harvia legend 150.
Hoppas du är klar före så man får inspiration!
 
Tyvärr för dig men bra för mig så blir nog du klar före mig.
Bastun ligger ett par år framåt i tiden.

//Mathias
 
Hm

Jag har lite material över !!??


20160526_200959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske ska använda de också. Vad tror ni om ett stort F, men spegelvänd.

//Mathias
 
Det tror jag kan bli riktigt bra. Speciellt om man kan förtöja båten på nåt bra sätt.

Ser ut som att vattnet börjar komma tillbaka☺
 
Hej!

Nu har vi använt upp näst intill allt material till stenkistorna.

Den här sista kistan bestämde vi oss för häromdagen. Så nu ska den bara fyllas med lite mera sten sen så ska vi sätta 95*95 stolpar i knutarna så som vi gjort på de andra kistorna.
Till veckan så ska jag beställa lite mer limträbalkar.

20160528_131601.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160528_153457.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160528_193712.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20160528_193722.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//Mathias
 
  • Gilla
Kapten_Haddock och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.