Har nu fått första elfakturan sen vi flyttade in och funderar på om elförbrukningen verkar rimlig?

Enplansvilla på 144kvm i Stockholm, ftx-ventilation, elradiatorer (som knappt använts under perioden), golvvärme i badrum och tvättstuga, luftvärmepump, 2 vuxna och 3 småbarn. Håller ca 21 grader inomhus. Under april månad har vi förbrukat 1975kwh - verkar det rimligt?
 
tommib
Fullt möjligt. Det är väldigt svårt att säga något om elförbrukningen utan att veta mer detaljer om byggnaden, men generellt kan man säga att golvvärme kan förbruka otippat mycket om man gillar varma golv. FTX-aggregatet kan också förbruka en hel del om man har tilluften ställd högt så att den måste gå in med eltillskott. Vi har vår tilluft ställd betydligt lägre än önskad innetemp men då har vi också bergvärme som är den primära värmekällan. I ditt fall kanske det inte spelar så stor roll om du har elradiatorer annars men det kan vara en förklaring till att du inte ser att de har varit på.

Vad har ni för historisk förbrukning? Det brukar gå att se de senaste 13 månadernas förbrukning även om man inte bodde där. Jag kan det på fortum i alla fall...
 
Låter lite i överkant men inte orimligt.

När är huset byggt ?
 
Elförbrukningen är väldigt beroende på komfortkraven och vanor. Allt som förbrukar varmvatten slukar el. En del spolar disken med rinnande varmvatten innan diskmaskin - bara dumt. Dusch och bad är också krävande.
Att mäta är att veta. Läs av din mätare samma tid varje dag i en vecka. Sedan kan ni lägga in en sparvecka där ni sänker komforten till minimum, och jämföra.
 
Rumstemperatur 18 grader, tröja och sockar, sparar förvånansvärt mycket slantar.

Det största problemet kan härledas till besök av barn och barnbarn - som är "bortskämda" i lägenhetsboende.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Trähus med krypgrund byggt '85. Svårt att uttala mig om isolering etc

Med 3 små barn blir det bad i stort sett varje dag. Någon tvätt och diskmaskinskörning per dag. TV på några timmar varje dag, 3 mobiler och 2 eltandborstar som laddas dagligen. Dator på några timmar per vecka. Hyfsat duktiga på att dra ur laddare, ha belysning endast i det rum vi är i och stänga av el för datorer som inte används.

Har inte fattat hur kontrollpanelen för ftx-systemet funkar men där finns en ratt för att ställa in temperatur som jag då misstänker är för tilluften, ska testa ställa ned den
 
Claes Sörmland
Strunta helt i småförbrukarna det är värme som kostar i form av varmt vatten, varmt inne och varm luft som ventileras ut.

Här duschar vi dagligen alldeles för länge och utan snålstrypning av vattnet - det syns på elräkningen.
 
  • Gilla
Wendigo och 1 till
  • Laddar…
Om radiatorerna (nästan) inte har varit på så låter det ganska högt... Vårt hus på 300 kvm i södra Stockholm drog c:a 2200 kwh. Vi har inte badat så ofta men kör mycket tvättmaskiner och torktumlare och min fru jobbar hemma så spis och köksmaskiner går oftare. Nu har vi förvisso bergvärme, men om ni inte har klrt radiatorerna så måste det vara något som drar rätt mycket...
 
Redigerat:
tommib
Tvättmaskin dagligen drar troligen en hel del. Kolla hur mycket den drar per tvätt (borde finnas uppgift om det om prylen är någorlunda ny). Diskmaskin samma, men troligen i lite mindre omfattning. Badandet beror på. Om det bara är till en liten balja eller ett helt badkar. Eller som vi, rinnande vatten hela tiden för det är så roligt att plaska med :)

Som andra har sagt, strunta i mobiler, tandborstar och liknande, det är bara småslattar. Värre i så fall med digitalboxar och liknande som står i standby hela tiden, de drar förvånansvärt mycket. Med direktverkande el spelar i och för sig inte det heller någon roll då effekten bara blir värme ändå, men har man bättre/billigare uppvärmning så är det betydelsefullt.
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
Kan tänka mig att det är tvättmaskinen som dragit en hel del eftersom jag fick sanera den i samband med inflyttning och det tog 10-12 tvättar innan den var i brukligt skick. Vid det laget hade tvätthögen växt på sig och tvättade nog faktiskt 2-3 maskiner/dag i någon vecka innan man var ikapp.

Golvvärmen har varit på max i både tvättstuga och badrum under perioden så det är nog också en bov, har nu dragit ned men när det är kallt ute märks det stor skillnad på tempen inomhus om tvättstugans golvvärme är på eller ej. Har inga radiatorer i den delen av huset.

Ska försöka hålla koll på storförbrukarna denna månad.

När minsta barnen badar är det inte mycket vatten men storasyskonet gillar att ha rinnande vatten att plaska i
 
tommib
Då ligger mina kulor på tvättmaskin samt golvvärme. Speciellt golvvärmen är lurig då man gärna drar på för att få varmt på golvet och inte tänker på att man drar en hel del ström då.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K
1235 kWh.
2 plan i sutteräng 177m2, bergvärme, 2 i hushållet duschar morgon + kväll, diskmaskin går varannan dag och tvättmaskin var 3'e
 
Hemmakatten
Är det något man inte vill spara på så är det väl inomhusklimatet! Vi bor väl inte på 1800-talet! Självklart vill man ha det varmt inomhus (vi har 20 grader) och duscha, bada varje dag, och diska, tvätta vid behov. Och detta ser man som en nödvändig och icke förhandlingsbar kostnad.
 
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Hur stora ytor är det som har golvvärme? Det brukar vara omkring 100 W/m². Om det står på max och badrum och tvättstuga sammanlagt är på 10 m² kan det ensamt dra 720 kWh. Fast en del av det hade ändå gått åt genom att elementen och / eller luftvärmepumpen dragit mer om golvvärmen varit avstängd.

För att bedöma storleksordningen kan man anta att en tvätt eller en disk drar 1 kWh. Så en tvätt och en disk om dagen ger 60 kWh på en månad. Ett bad i badkar drar runt 7 kWh. (Att värma 200 liter vatten 30ºC tar 7 kWh). Ett badkar om dagen skulle då ge 210 kWh per månad.

Definiera att elradiatorerna knappt använts. Har samtliga varit helt avstängda större delen av tiden? Det är kanske inga orimliga siffror du kommer med, men det går helt säkert att minska förbrukningen om du vill. Jag är enig angående att på den nivån du börjar finns det större frukter att plocka än att vara noga med laddare till mobiler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.