Status
Tråden går ej att kommentera.
He he, någon skriver visst snabbare än jag.
 
Langbein
Klarar de lite sluttande ???
 
Automowern ska klara upp till 35% lutning. Enligt säljaren jag pratade med så är sväng i lutning det svåraste för dessa klippare. Man bör alltså planera begränsningskabeln så den inte ligger i en brant backe så klipparen måste vända i kraftig lutning.
 
OlaF skrev:
Man lägger ner en kabel i marken som blir som ett stängsel för klipparen. Kabeln grävs ner ett par centimerter i jorden. Det går att lägga "stängsel" runt träd, buskar och svåra partier också. Men... klipparen har också IR-"ögon" som upptäcker hinder innanför kablen. Så skulle man glömma en krocketklubba på gräsmattan så undviker klipparen den. Gångar går klippare över om de är i nivå med gräsmattan, annars får man avgränsa med kabel.
Ingår den där avgränsningskabeln i priset på ca. 18.500:-?? (fast någonting säger mig att den inte gör det ;))

MEN......., om den inte gör det, hur mycket kostar den kabeln isf. det kan väl förhoppningsvis inte röra sig om nästan lika mycket till eller..............??

MVH//Christina.
 
Hej

Jag har hittat automowern för 17500:- på nätet inklusive frakt. Jag tror det ingick 500 meter eller möjligvis 250 meter slingkabel. Har för mig att 500 meter kabel kostar 800:-.
 
Lär gå bra med vilken elkabel som helst. Jag vet att några som byggt "kopian" robocut har över 600m vanlig eninstallationskablel. En ledare förståss.
 
Langbein
OlaF skrev:
Lär gå bra med vilken elkabel som helst. Jag vet att några som byggt "kopian" robocut har över 600m vanlig eninstallationskablel. En ledare förståss.
Finns det inga trevliga djur som gillar gräs, att ha på stor villatomt?

Häst är för stor, är det bara get kvar?
 
OlaF skrev:
Lär gå bra med vilken elkabel som helst. Jag vet att några som byggt "kopian" robocut har över 600m vanlig eninstallationskablel. En ledare förståss.
Kan du inte vara snäll och beskriva lite utförligare hur man isf. skulle göra med vanlig elinstallationskabel och vad skillnaden jmf. med orginalkabel består i ?? :-*

Kan absolut noll om sådana elkablar (och det mesta övriga ang. 'el' också för den delen, tyvärr), så iof. så är det väl lugnast att köpa färdigt 'kit' när man inget begriper om elgrejer, men kan ju vara intressant att förstå hur och varför det fungerar iaf. :)

MVH :)//Christina.
 
Utan att *veta* vad orginalkablen är utöver en vanlig sladd så kan inte svara på vad som skiljer.

Kabeln som man lägger ner till "robocut" är ungefär vilken kabel som helst av lagom tjocklek och som tål att ligga i marken, vilket de flesta kablar gör. T.ex. sådan här 1,5mm2 installationskabel: http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=79411

Men, om orginalkabeln inte kostar mer än 800kr för 500m så skiljer det inte många kronor i pris. Om man inte kan köpa annan kabel för i alla fall under kronan per meter så är det knappt värt det.

I kablen körs en signal som klipparen känner av. En sådan signal struntar nästan i vad man har för kabel. Både Electroluxmaskinen och robocut använder samma typ av signal och sensorer så kabeln har ingen anledning att vara olika egentligen. Som sagt, utan att *veta*. Fråga en handlare vad man ska använda och varför vanlig kabel inte fungerar om han/hon säger att det måste vara orginalkabeln.

För er som är sugna på att spara en slant så finns en demomaskin på blocket (inte jag som säljer) http://www.blocket.se/view/5554082.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0 Den billigare Husqvarnan från 2003 *ska* vara exakt samma maskin med ett annat skal men se till att den är uppgraderad till senaste mjukvaran från Electrolux. Om den inte är det, eller säljaren inte kan göra det, så skulle jag nog undvika den. Jag var själv nära att köpa en av dem men hoppas på att bygga en själv i vinter. Kul projekt i mörkret.
 
har en "riktig" automower.. kablen som medföljer var på 250m i vårt fall.. vi har en tomt på ca 800m2, kablen är "förtennad" hela vägen för att ha så låg resistans som möjligt samt att garantera bra ledningsförmåga.. vi på vår tomt gjorde av med ca 115m kabel, vi fick med en typ av "märla" som vi bara tryckte ner i gräsmattan med ca 70cm mellan varje märla, nu efter ca 3 månader så hittar man inte kablen längre.. (men jag har ju till ett varv till om det behövs).. men får även med totalt 4 uppsättningar knivar till den, 3 som sitter på samt 9 yttligare blad för byte, ett bladbyte går på ca 90kr , o den bara går o går....... Helt underbar...
 
Annaman skrev:
Häst är för stor, är det bara get kvar?
8) Köp en Alpacka:

81_mikes%20alpacka%203.jpg

::) ;) :D
 
mbr skrev:
Ang ljudnivån: Är det inte så att grannar kan bli irriterade om det är en maskin som låter många timmar varje dag  - det blir ju liksom aldrig helt tyst i kvarteret. Även om den låter mycket mindre än en bensinklippare så låter den ju....någon som har erfarenhet av detta. Min tomt är rätt liten och grannarna är jämnt ute i trädgården och pular..

magnus
Ursäkta att jag lyfter en gammal tråd :-[
Jo Grannarna kan bli irreterade, jag har en som gnäller på min :'(

Det är den bästa pryl jag köpt någonsin, Gräsmattan har aldrig någonsin varit så fin som den är idag, ser alltid nyklippt ut. Underbart att komma hem från semestern till en fin gräsmatta. Den lilla söta saken har skött gräsmattan klanderfritt på egen hand ända sen i våras :cool:

Tyvärr så är en av mina grannar inte lika nöjd >:(
Löjligt det handlar om ca: 60dB
Jag låter den inte klippa på sena kvällar och nätter den går endast dagtid 4-5 dar i veckan. å andra sidan gnäller dom på det mesta så den får gå ;D
 
Vissa grannar blir aldrig nöjda helt enkelt. Trist att ni har sådana surmular brevid er.

Hur stor yta klipper er automower och hur ser tomten ut? Har den några "svåra" partier att hantera? Såsom sluttningar, trånga passager eller liknande?
 
Så är det tyvärr kan man inte välja vem som köper grannkåken :(

Tomten är U-fomad med kåken i U:et ca:700 kvm gräs
en trång passage förbi Altanen, relativt Platt utan sluttningar.
Har gjort några Öar runt träd och buskar.

Den funkar Kanon iaf.

På tal om sluttningar så har kompisen en likadan maskin och en lång hyfsat brant sluttning ut mot tomtgränsen, vi var lite skeptiska till om det skulle funka.
Men det är inga problem (den är ju diffad ;) )
Det har hänt vid några få tillfällen när det regnar och är såphalt i gräset att den glidigt över begränsar-slingan och stannat. Annars inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.