Vi valde det eftersom grundförhållandena är de absolut bästa tänkbara för krypgrund i området samt att Ä-hus priser är mycket fördelaktiga.
 
Vi byggde med krypgrund 1994, ca 130 cm i höjd med plastisolering på botten.

Vi valde denna för att den var säkrare mot radon eftersom en platta kan få sprickor där radon tränger upp. Dessutom var golvvärme nytt då och kändes inte tillräckligt beprövat.

Jag inspekterar grunden varje år och har inte haft några problem trots att luftfuktigheten kan bli upp mot 98 % och 15 grader på sensommaren, men ingen fukt i bjälklag.

I somras installerade jag dock en liten enkel luftavfuktare av vanlig inomhustyp samtidigt som jag täckte för grundventilationen. Denna avfuktar ca 10-15 L vatten per vecka och har nu sänkt luftfuktigheten till 76 %.

Finns det fler som har gjort liknande och har ni några tips på hur man kan göra, tex bra sätt att få ut vattnet från baljan i grunden. Ska man sätta igen ventilationen helt även på vinterhalvåret när avfuktaren inte behöver vara igång ? osv

Mvh Mats
 
Jag har inte "valt" Krypgrund utan det blev bara så när vi köpte kåken. Om jag är nöjd ? Ja verkligen. Jag har tilläggsisolerat, dragit nya avloppsrör i grunden och jag kan med lätthet kontrollera om man har fukt i grunden eller inte. Jag ser inte hur jag skulle kunna göra det om jag hade haft platta på mark.

Är nöjd, men har aldirg haft ett annat hus så jag har ingenting att jämföra med.´

EDIT:
Kom på såhär i efterhand en uppenbar nackdel : att det kan durra i vitrinskåp om personer som är tunga går och springer omkring.
 
Går det inte snabbare att se om man har problem med sin grund om den är av krypgrunds typ jämfört med en platta. Samtidigt är den reparerbar och man kan modifiera avlopp värmerör och så vidare utan stora ingrepp i de delar där man bor. De flesta "fel" vid bostadsbyggen uppkommer antingen direkt eller efter 15-20 år. Jag vet inte vad jag hade valt om jag byggt hus idag då jag bor i ett över 100 år gammalt hus nu. Det enda jag kan säga är att det kommer vara svårt att reparera en platta med alla rör ingjutna när grunden sviktar, vilket den en dag kommer att göra. Jag vet inte vad de har för "expected" levnadstid men 40-50 år kanske. Jag tror att en platta är bra i ett nybyggt hus för den som byggt det men den som köper kåken (som vi har gjort med vårat hus) efter 100 år kommer nog svära så det hörs längväg när man blir tvungen att bila ner hela grunden, fast då är vi borta hela bunten…

mvh plexi
 
Problemen för dessa två byggnadsmetoder är densamma - fukt. Dock yttrar den sig på två olika sätt. I krypgrund gäller god ventilation eller avfuktare och med platta på mark gäller god dränering redan vid byggnationen.

Jag tror att fuktproblemet med krypgrund inte åtgärdas på merparten av husen, därför får denna metod dåligt rykte, trots att det inte alls är problem med alla hus. Det krävs en aktiv insats av ägaren som platta på mark inte kräver.

Vid en bra avfuktad krypgrund så finns det goda möjligheter till inspektion och efterarbete om det skulle behövas - därför är denna metod bra.

Bra dränerad platta på mark är bra för att det inte kräver någon insats av ägaren.
 
Vi får osse krypgrund för att Älvsbyhus har det till sina hus.
Det ingår ju avfuktare i krypgrunden när man köper huset så det blir säkert bra.
 
Platta på mark då det är svårt att fixa krypgrund till hus med källare. ;)
Liten fundering bara. Om jag har fattat det rätt så finns det bara ett ställe i ett bostadshus där det är tillåtet att bygga med tryckt virke och det är just vid krypgrund. Detta och att älsbyhus numera levererar med en avfuktare tycker jag visar att denna konstruktion inte är något vidare. Att plattan skulle ge vika har jag lite svårt att se om inte hela marken runt omkring ger sig. Jag menar att höll mitt golv i källaren ihop och numera fortfarande gör där jag inte har bilat bort den hela 2 cm kakan oarmerat så håller nog dagen 10 cm armerat många år än. ;)
 
Snuttjulle skrev:
Platta på mark då det är svårt att fixa krypgrund till hus med källare. ;)
Liten fundering bara. Om jag har fattat det rätt så finns det bara ett ställe i ett bostadshus där det är tillåtet att bygga med tryckt virke och det är just vid krypgrund. Detta och att älsbyhus numera levererar med en avfuktare tycker jag visar att denna konstruktion inte är något vidare. Att plattan skulle ge vika har jag lite svårt att se om inte hela marken runt omkring ger sig. Jag menar att höll mitt golv i källaren ihop och numera fortfarande gör där jag inte har bilat bort den hela 2 cm kakan oarmerat så håller nog dagen 10 cm armerat många år än. ;)
Tror du att det bara är Älvsbyhus som bygger krypgrund med luftavfuktare??

Ta och läs på: http:\\www.indoorair.se
 
Snuttjulle skrev:
Platta på mark då det är svårt att fixa krypgrund till hus med källare. ;)
Liten fundering bara. Om jag har fattat det rätt så finns det bara ett ställe i ett bostadshus där det är tillåtet att bygga med tryckt virke och det är just vid krypgrund. Detta och att älsbyhus numera levererar med en avfuktare tycker jag visar att denna konstruktion inte är något vidare. Att plattan skulle ge vika har jag lite svårt att se om inte hela marken runt omkring ger sig. Jag menar att höll mitt golv i källaren ihop och numera fortfarande gör där jag inte har bilat bort den hela 2 cm kakan oarmerat så håller nog dagen 10 cm armerat många år än. ;)
Ja det har jag också hört, men det måste ju vara bra om man har kommit fram till den slutsatsen att man för säkerhets skull levererar en avfuktare för att undvika eventuella problem i framtiden. Då har man alla fördelar helt plötsligt: minimala fuktproblem, enkelt att ändra och modifiera konstruktionen med allt vad det innebär.

Hur skulle motsvarigheten se ut för platta på mark ?
 
Mitt påpekande om just älvsbyhus va bara ett exempel om det nu är flera så tycker jag det ändå mer visar på en dålig grund ide då alla levererar något som inte håller av sig själv utan året om måste ha underhåll i form av en avfuktare som står och går + inspektioner. Självklart finns det fall där detta är en bra lösning men själv skulle jag bygga med platta eller hellst källare.
 
Mjau skrev:
Ehum... När vi byggde (Platta på mark, GIVETVIS!
så fick vi radondränering UNDER plattan... UTAN EXTRA KOSTNAD....

Så risken att radon skall tränga upp ur sprickor är nog minst lika små som i ett råttb.. förlåt en krypgrund!

Skillnad???

Radondräneringen kommer inte att täppas igen av spindelnät, damm & Blomrabatter...

Något som varenda krypgrund gör... Förr än senare!
(& där försvann den ventilationen & även radondräneringen!   :p )

Sedan är det häääääääärligt skönt med EFFEKTIV golvvärme.. (Något som inte går att hitta till krypgrund!)

:D :D
Ehum... Har du varit inne i en torpargrund/krypgrund någon gång ??? Spindlar - råttor (var bor du?)/möss kanske men hellre där än inne i huset. Varifrån kommer dammet ??? Blomrabatter vid husväggen/grunden är inte lämpligt pga dräneringen, det växer så dåligt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.