Bo.Siltberg skrev:
Jodå du skrev det väldigt tydligt trots det lilla stavfelet. Men eftersom jag i inlägg #6 skrev att alla hällar inte går att koppla in på två faser så ville jag se om du hade uppgifter som sa att just induktionshällar med 3-4 zoner alltid går att koppla in på två faser. Har du det?

Att vi pratar 230 V för dessa hällar tror jag vi är överens om.
Siemens och Bosch har valt att ta fram en induktionshäll som enbart går att koppla på 1 fas vilket enligt min mening är idiotiskt, samtliga modeller som går under benämningen IQ100 är för enfas. Övriga hällar från dom (60cm) går att koppla på 1 eller 2 faser det är valfritt. Precis som electroluxaren skriver finns alltid inbyggda begränsningar i hällen då det ofta finns ex booster vilket gör att den en plattan tar effekt från den andra och totaleffekten är begränsad ofta till 7400w totalt för det är vad man kan få ut från 2 faser i 230 volt, 16amp x 230volt = 3680w x 2 faser = 7360w. För dom som i tråden undrar varför tidigare spis inte har begränsningar så är svaret 16amp x 400volt = 6400watt x 3 faser = 19200w.
Däremot viktigt att tänka på när man väljer Siemens är att dom behöver mycket, riktigt mycket ventilation. Ett problem dom dragits med i många år. Finns andra alternativ på hällt som faktiskt inte behöver ventilation alls och som har betydligt bättre funktioner än Siemens. Kika på en häll som heter WIF60SQW2.... Säljer otroligt många av denna och än så länge inga bekymmer...
 
  • Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
DFYD123 skrev:
Siemens och Bosch har valt att ta fram en induktionshäll som enbart går att koppla på 1 fas vilket enligt min mening är idiotiskt, samtliga modeller som går under benämningen IQ100 är för enfas. Övriga hällar från dom (60cm) går att koppla på 1 eller 2 faser det är valfritt. Precis som electroluxaren skriver finns alltid inbyggda begränsningar i hällen då det ofta finns ex booster vilket gör att den en plattan tar effekt från den andra och totaleffekten är begränsad ofta till 7400w totalt för det är vad man kan få ut från 2 faser i 230 volt, 16amp x 230volt = 3680w x 2 faser = 7360w. För dom som i tråden undrar varför tidigare spis inte har begränsningar så är svaret 16amp x 400volt = 6400watt x 3 faser = 19200w.
Däremot viktigt att tänka på när man väljer Siemens är att dom behöver mycket, riktigt mycket ventilation. Ett problem dom dragits med i många år. Finns andra alternativ på hällt som faktiskt inte behöver ventilation alls och som har betydligt bättre funktioner än Siemens. Kika på en häll som heter WIF60SQW2.... Säljer otroligt många av denna och än så länge inga bekymmer...
19200 Watt. Är du helt säker på den uträkningen?
 
torbeno skrev:
19200 Watt. Är du helt säker på den uträkningen?
Jag är tämligen säker på att det är vad du ska kunna leverera genom kablarna fram till spisen, dock finns det ingen spis mig veterligen som ligger ens i närheten av den totaleffekten. Sen kan det givetvis finnas andra begränsningar i huset/ proppskåpet.
 
Mikael_L
DFYD123 skrev:
För dom som i tråden undrar varför tidigare spis inte har begränsningar så är svaret 16amp x 400volt = 6400watt x 3 faser = 19200w.
Jag måste tyvärr rätta till dig lite här. Är elementspänningen 400V så är spisen D-kopplad internt och det går alltså inte 16A i varje värmeelement (strömmen kan alltså gå åt två håll)
250px-3fas-d-koppling.png


Den bästa formeln att räkna trefaseffekt är denna:
f933f328f461844321fdb7f762873043.gif

Med denna formel behöver man aldrig bry sig om apparaten/motorn är D-kopplad eller Y-kopplad.
Man puttar in roten ur tre ~1,73 och huvudspänningen (som i Sverige alltid är 400, för sånt som vanliga privatpersoner kan behöva räkna på) och så strömmen i varje fas.

cos(phi) är fasvridningen, i t.ex. en motor. Räknar man på en spis, VP, VVB, bastuaggregat kan man sätta detta till 1, dvs helt enkelt ta bort denna faktor.


Så max effekt i en spis med 3x16A är alltså:
P = 1.73*400*16 = 11072W = 11kW.
 
DFYD123 skrev:
För dom som i tråden undrar varför tidigare spis inte har begränsningar så är svaret 16amp x 400volt = 6400watt x 3 faser = 19200w.
Nu räknar du fel!
P = 3 * Uf * I * cos -fi
P = √3 x UH x I x cos-fi

16*230*3=16*400*√3=11040
 
DFYD123 skrev:
Jag är tämligen säker på att det är vad du ska kunna leverera genom kablarna fram till spisen, dock finns det ingen spis mig veterligen som ligger ens i närheten av den totaleffekten. Sen kan det givetvis finnas andra begränsningar i huset/ proppskåpet.
Eller förlåt det kan givetvis finnas räknefel då klockan är halv tio och jag fortfarande ligger i sängen. 3x16 i 400 volt ska kunna leverera 16x400volt x 3 om der sen blir 19200 får jag väl låta Vasa osagt just nu
 
Demmpa skrev:
Nu räknar du fel!
P = 3 * Uf * I * cos -fi
P = √3 x UH x I x cos-fi

16*230*3=16*400*√3=11040
My bad... Jag lägger mig på rygg och erkänner mitt misstag. Förutsatte att uträkningen var applicerbar på 400 precis som på 230 men som tur är finns ni 😊
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag måste tyvärr rätta till dig lite här. Är elementspänningen 400V så är spisen D-kopplad internt och det går alltså inte 16A i varje värmeelement (strömmen kan alltså gå åt två håll)
[bild]


Den bästa formeln att räkna trefaseffekt är denna:
[bild]

Med denna formel behöver man aldrig bry sig om apparaten/motorn är D-kopplad eller Y-kopplad.
Man puttar in roten ur tre ~1,73 och huvudspänningen (som i Sverige alltid är 400, för sånt som vanliga privatpersoner kan behöva räkna på) och så strömmen i varje fas.

cos(phi) är fasvridningen, i t.ex. en motor. Räknar man på en spis, VP, VVB, bastuaggregat kan man sätta detta till 1, dvs helt enkelt ta bort denna faktor.


Så max effekt i en spis med 3x16A är alltså:
P = 1.73*400*16 = 11072W = 11kW.
Även fast jag förstår hälften så mottages detta tacksamt...
 
Mikael_L
DFYD123 skrev:
Även fast jag förstår hälften så mottages detta tacksamt...
OK.

För att göra det enkelt, så kan du alltid använda denna formel (om vi snackar om resistiva laster, typ ugnar hällar, VVB osv)
P = sqrt(3) * U[SUB]H[/SUB] * I[SUB]f[/SUB] = 1.73 * 400 * I[SUB]f[/SUB]

Dvs P = 1.73 * 400 * I[SUB]f[/SUB]
där I[SUB]f[/SUB] är faströmmen i en fas (och samma ström i alla faser gäller naturligtvis).

Med denna formel får du ut maximal trefaseffekt med en viss säkringsstorlek, eller krav på säkringar vid en viss önskad maxeffekt.
Och den gäller lika oavsett om lasten är D-kopplad eller Y-kopplad, dvs du behöver inte bry dig om det är 230 eller 400V elementspänning. :)
 
DFYD123 skrev:
Siemens och Bosch har valt att ta fram en induktionshäll som enbart går att koppla på 1 fas vilket enligt min mening är idiotiskt, samtliga modeller som går under benämningen IQ100 är för enfas.
Tack för det klargörandet. Det torde då även innebära att det faktiskt är skillnad på olika hällar map användningen, dvs hur stor effekt som kan tas ut, ~3.5 kW för enfas och ~7 kW för två fas. Om det trots allt har någon större praktisk betydelse låter jag dock vara osagt...om man märker av de extra minuter det tar att koka upp vatten på samtliga zoner samtidigt, hur ofta nu liknande saker görs.
 
Bo.Siltberg skrev:
Tack för det klargörandet. Det torde då även innebära att det faktiskt är skillnad på olika hällar map användningen, dvs hur stor effekt som kan tas ut, ~3.5 kW för enfas och ~7 kW för två fas. Om det trots allt har någon större praktisk betydelse låter jag dock vara osagt...om man märker av de extra minuter det tar att koka upp vatten på samtliga zoner samtidigt, hur ofta nu liknande saker görs.
Har för mig att Siemens 1 fas hällar har en totaleffekt på 4,5-4,6 kW vilket då kräver en 20ampere säkring för att nå upp till. Om det handlar om hastighet och om vi talar om en zon i taget så är det viktigt att se hur hällen kan fördela effekten mellan plattorna. Den häll jag nämnde tidigare har med dubbelbooster en effekt på 3700w men då blir zonen framför/bakom obrukbar. Kanske mest effektivt vid en väldigt stor pastakastrull med vatten... Att koka upp 4 kastruller samtidigt med pastavatten är ngt helt annat.
 
DFYD123 skrev:
Precis som electroluxaren skriver finns alltid inbyggda begränsningar i hällen då det ofta finns ex booster vilket gör att den en plattan tar effekt från den andra och totaleffekten är begränsad ofta till 7400w totalt för det är vad man kan få ut från 2 faser i 230 volt, 16amp x 230volt = 3680w x 2 faser = 7360w. För dom som i tråden undrar varför tidigare spis inte har begränsningar så är svaret 16amp x 400volt = 6400watt x 3 faser = 19200w.
..
Mja...16*400*√3=11 kW ;)

Edit: var visst tvåa där...
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Helt rätt så ... :)

Hällen ska ha ett kopplingsalternativ som det som är märkt 2N**~
Och passa dig för en häll med endast inkoppling enligt 1N~
[bild]
Hej,

jag har bara en fas in i lägenheten och vill nyinstallera till en ny induktionshäll. Ska jag då välja enfasmatning till hällen med 20 A eller hellre dra fram 2 trådar och välja 2N? Båda faser skulle ju i centralen ändå anslutas till samma inkommande fas.
Om jag väljer 2N kan jag ju använda 2.5 mm2 (16 A) medan en 1N matning med 20 A skulle kräva 4 mm2 vilket är svårare att få tag i.
 
Rent ut sagt: Håll inte på med en massa konstigt jidder-fladder-jox som ingen sett förut utan lägg 3*4 (eller 3*6 om röret räcker till) och säkra av 20A.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
@Thomas_Blekinge du ska dra 3G4 eller 3G6 och inget annat.
Inkopplingsalternativet ”2L+2N” gäller ”bara” för Nederländerna.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.