Jag får väl se om stenarna spricker helt enkelt
 
  • Gilla
Crixer77
  • Laddar…
Hos mig var det 1,4 liter vatten på en 5 kg säck. Hur mycket snigel hade du om du använde bara 0,4 liter vatten
 
2 kilo snigeldynamit hade jag.
 
Efter en besvikelse över att ingenting hade skett på två dygn grävde jag ett hål stort nog att putta ner en VW bubbla i.
Då ser jag att en hårfin spricka har uppenbarat sig i stenen och vid närmare granskning har stenen bredvid också börjat spricka.
Har jag tur har resterande spruckit till imorgon!
 
Nu är det så pass kallt så det kan ta upp till en vecka innan det spricker klart
 
Det var 11-12 plusgrader idag i södra Skåne där jag hör hemma, men nu när jag ser att det pågår lugnar jag ner mer och fixar med annat sålänge.
 
Det har nog inget med luft temperatus. Snarare med material(berg)
 
Ha tålamod! Jag sniglade en stor sten för några år sedan, väntade några dygn och den sprack i typ 4 bitar, jag och min farsa bröt ryggen av oss för att släpa bort dom 4 bitarna. När jag gick och kollade på de 4 bitarna en vecka senare var det (lätt överdrivet) grus kvar av dom :)
 
Stenarna ligger inomhus i min torpargrund men jag väntar helt enkelt och ser. Var en positiv överraskning iaf att det hade spruckit!
 
1461413340460.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bildbevis.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Hej!

Har använt 150 kg DYNACEM så kan gå i god för att det fungerar hur bra som helst. Jag har extremt mycket sten på min tomt men har fått isär ett par lastbilslass redan :D Jag kör med en 19,2 joule blå bosch kombihammare. Bilar bort det som inte lossas med spettet. 40 mm borr!
 
Kan nog ge er tips om det mesta så det är bara att fråga på!
 
Funkar fint!

Har inte blandat i "blandningen" trots mer än 10 + och jag kan säga att vid +15 går det utan utblåsning, MEN. Tänk på att lägga i blandningen kvällstid. +18,5 blev det utblåsning av några hål, då tog jag alltså inte blandningen som de skickar med.

Jag har en industriell maskin från bosch så det går bra att borra. Köp inte en för klen maskin 15-20 joule är ett måste om du har större mängder sten. Annars kan du hyra också.

För er som vill köpa billiga borrar har jag många sidor att tipsa om. I sverige är borrarna SJUKT dyra.
 
Kan du lägga upp nån länk till nån sida som har bra priser på borrar
 
När det är kallt så tar det längre tid innan det spricker och snigeldynamiten verkar nog mindre effektiv, känns det som. Jag gjorde så att jag täckte över området med tjock presenning och trasmattor, och satte en värmefläkt under. Det sprack verkligen upp jättefint!!

När det börjar spricka skall man hälla på vatten och då gärna i sprickorna. Då verkar det spricka mer av någon anledning.

Jag borrade hål med en diameter på 32-34mm, minst 40cm djupa och hyfsat tätt mellan borrhålen. Ju mer av stenen som ligger framme, desto bättre då stenen får större möjligheter att flytta sig i någon riktning när den spricker upp. Och djupet på borrhålet beror på hur stor stenen är och hur den verkar kunna spricka upp.

Blandningen mellan "mjölet" och vattnet är jätteviktigt. Köpte 10kg burkar och vägde upp portionsvis á 2kg "mjöl" per laddning.

EDIT; Var rädda om ögonen och använd skyddsglasögon vid blandning och hantering av detta material. Fick själv lite pulver i ögat och det blev en skada med en gång. Jag hällde massor med vatten i ögat bums, vilket man absolut måste göra, och jag fick ut skiten. Men det blev en frätskada bums och jag slutade den arbetsdagen på ögonakuten..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.