Rikard Gjersvold skrev:
Nu tror säkert nån att jag hatar Bosch, nä, jag skiter i vilket märke det sitter på prylarna, min personliga favorit bland mina maskiner är en Bosch, den klassisla "Limpan" sticksågen, min är av årsmodell 2000, och den kommer nog gå några årtionden till.
Du som många andra verkar ju ändå föredra Makita skruvdragaren, men kap- och gersåg, tigersåg etc, vilka föredrar du där? Superschyst inlägg, tack!
 
Jag stog precis som dig i valet och kvalet vilket märke jag skulle börja köra på. De gamla hade gett upp. Blev blå bosch för min egen del. Anledningen varför jag ville hålla mig till en och samma tillverkare för mitt batteridrivna är att det känns ganska självklart och skönt att kunna använda samma batteri till samtliga produkter.

Att jag sedan hade fått panik om det varit olika färg på produkterna som stog i hyllan det talar vi tyst om :p
 
Jag har ägt 'några' Bosch dragare under åren som husägare, och den enda jag lyckats slita ut är den första som kom med NiMh batterier.
Alla de andra tuffar på, visst den första GSR 10,8V (bits-maskinen) är knappen lite glappig på så att lampan ibland tänds av sig själv, men nog tuffar den på. :)

Fast å andra sidan kanske de håller för att jag har en del att variera med.. ;)
Skämt åsido, har skruvat både trall och OSB och gips med 10,8´an.
 
Skulle jag välja ett märke för batterimaskiner så skulle jag ta millwaukee .
Kör makita på jobbet dom funkar bra .
Konstigt nog är det nästan ingen man stöter på i jobbet som kör Bosch batteri maskiner , kap och sticksåg är vanliga men inte deras batterimaskiner .
Bosch klyv är också vanlig .
 
WzOn skrev:
Du som många andra verkar ju ändå föredra Makita skruvdragaren, men kap- och gersåg, tigersåg etc, vilka föredrar du där? Superschyst inlägg, tack!
Jag börjar bli gammal, precis som mina maskiner, så det är nog inte översättningsbart i nyare prylar.
Men jag har Elu kap/ger och kap/ger/klyv bord, sjukt bra grejer, men dom är från 90 talet, jag vet inte ens om Elu finns som märke längre ??
Har en Millwaukee tigersåg, också den från 90 talet, har en nyare Hitachi tiger i firmabilen, den känns inte alls lika gedigen, av den anledningen köpte jag en Millwakee minitigersåg M12, den var dyr men höll Biltemakvalité, så där blev jag lurad för jag gick efter märket.

Jag tror Bosch blåa funkar utmärkt för hemmasnickare, men som Polos säger ovan, man ser sällan Bosch på byggena, nån elektriker kanske, dom gillar små maskiner som dom kan ha i fickan, och där har Bosch en del att välja på. Dom byggena jag brukar husera på, industri och farbriksbyggnader är Makita, Hitachi och Hilti dominerande, snickare brukar ha en läggning år gula maskiner.
 
Polos skrev:
Skulle jag välja ett märke för batterimaskiner så skulle jag ta millwaukee .
Kör makita på jobbet dom funkar bra .
Konstigt nog är det nästan ingen man stöter på i jobbet som kör Bosch batteri maskiner , kap och sticksåg är vanliga men inte deras batterimaskiner .
Bosch klyv är också vanlig .
Superbra tips! Varför skulle du hellre välja millwaukee än makita? Vad är största skillnaden dem emellan?
 
WzOn skrev:
Superbra tips! Varför skulle du hellre välja millwaukee än makita? Vad är största skillnaden dem emellan?
Röd eller blå färg... :)

Jag tror i huvudsak skillnad ligger i vilken prisklass du lägger dig i, exempelvis Makita har väl 4-5 olika skruvdragare. Alla med kvalitet som stiger i hur mycket du spenderar.

Personligen kör jag med Makita som batteri maskiner (även häcksax och trimmer). Väldigt nöjd med Makita. Sedan Festool till snickarmaskiner. Men jag skulle inte ha problem med att köpa någon Bosch eller annat märke om de är bättre. (Har minst 3st gröna Bosch, Milwaukee NiMh skruvdragare som verkar tåla allt, lite diverse Meec maskiner)
 
Redigerat:
WzOn skrev:
Superbra tips! Varför skulle du hellre välja millwaukee än makita? Vad är största skillnaden dem emellan?
Det är känslan på maskinerna från millwaukee som jag gillar samt alla jag känner som har haft med det märket och göra är nöjda . Minuset är att dom är dyrare än Bosch och makita .
Men det är absolut inget fel på blåa Bosch om man nu vill köra det märket .
 
Finns nog inget märke som är bäst på allt (om du inte frågar en festool-fantast då :D) Själv kör jag makita 18v, för jag gillar deras maskiner, och dom har stort utbud på olika maskiner. Finns även stort utbud på "nakna" maskiner om man vill komplettera. På elanslutna tycker jag inte det är lika viktigt att alla är av samma fabrikat så där har jag en salig blandning av blå bosch, makita, metabo och till och med en aeg. Tipset jag kan ge är att prova på lite olika dragare tills du hittar en du trivs med och sen kör du alla batterimaskiner på samma fabrikat.
 
  • Gilla
Käcke Böös
  • Laddar…
Snailman
Jag har köpt de flesta verktygen samtidigt, har ett Kit med typ 6 batteri maskiner från makita, och Bosch kap ger och Bosch multimaskin, Inga makitaverktyg har krånglat, men kap ger har jag pajat skyddet en gång och anslaget två gånger, och muötiverktyget har också pajat, så än så länge litar jag mer på makitas grejor, mest har jag använt skruvdragaren och cirkelsågen, kap ger och multiverktyget är också mycket använda.

Edit har en sänksåg makita också, använt ganska lite. Beställde en makita batteridriven grästrimmer idag.
 
Redigerat:
Varför endast ett märke?
Tänker du endast köpa batteridrivna och vill att batterierna fungerar i de olika maskinerna?
Om du inte tänker det så tror jag du får en bättre maskinpark genom att blanda fabrikat framförallt på maskiner med sladdställ.
Någon gör bättre tigersågar en annan är bättre på skruvdragare osv.
 
Hade en Makita DDF456 på mitt förra jobb. Tyckte den fungerade fint för att göra allehanda jobb med och stabil byggkvalitet. Köpte därför en likadan hem. Borstad eller borslös motor. För mig spelar det ingen roll. Huvudsaken är att den gör sitt jobb.
 
När jag summerar era inlägg med samtliga andra på nätet verkar ändå de flesta av er ha minst dåliga erfarenheter av Makita och det måste ju ändå säga någonting om deras kvalitét. Så jag slår nog till på det även om det lutade åt Borsch i början. Jättestort tack för alla era tips och rekommendationer, guld värt!
 
Skall du gå för makita, kolla rean t.o.m. söndag hos Proffsmagasinet.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.