Hej!

Jag håller på att bli tokig av alla forum och recensioner jag har läst. Alla tycker och säger olika gällande vilket märke man bör välja på sina maskiner. Men ingen säger något faktiskt konkret om varför man ska välja Makita framför blå Bosch till exempel, eller varför Hitachis skruvdragare är bäst. Jag har tidigare erfarenhet av DeWalt men är inte speciellt sugen på dem då batterierna har blivit skit. Så jag står till sist i valet mellan blå Bosch och Makita, och har sparat länge för att kunna investera i kloka maskiner så vill verkligen få mest värde för pengarna. Det jag har tänkt att köpa är ett par skruvdragare, sticksåg, tigersåg, kap- och gersåg, sänksåg och till sist en skruvautomat. Har använt billigt skit hittills. Så vilket märke ska jag välja av blå Bosch och Makita, och varför? Finns det någon skillnad dem emellan, eller är de helt likvärdiga? Hur är deras hållbarhet? Ljudvolym? Jag skulle bli otroligt tacksam om ni kan hjälpa mig få lite rätsid på det här.

Med Vänlig Hälsning,
Johan
 
  • Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Jag kör allt skruvande med Makita och allt sågande med blå Bosch, tycker ingen av dom har en komplett uppsättning men skulle jag välja vart det nog Bosch då.
 
Jag tror det är svårt att uttala sig om skillnader mellan dessa när det gäller kvalité och funktion. Jag tror det bästa är att välja de maskiner som man tycker ligger bäst i handen. Jag har själv blå Bosch så är väl lite partisk.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Har en blandning mellan Metabo, Makita och Blå Bosch. Favoriten är Bosch 18V skruvdragare, väl använd och originalbatterierna helt ok efter 5 år...
 
Jag har rätt små händer och föredrar makita som är lite mindre i greppet. Mitt tips är att kolla på vilken skruvdragare som ligger bäst i handen. Det är antagligen ändå den som kommer användas mest.

Sekundärt kan det ärven vara intressant att kolla om det ät någon som saknar ett verktyg du känner att du måste ha. Tror makia har bredast lineup men det är rätt många skumma verktyg i ytterkanten som du antagligen inte behöver.
 
  • Gilla
twoody och 1 till
  • Laddar…
Det finns mest makita på andrahandsmarknaden. Stora makita-kit med flera olika maskiner brukar finnas till bra peng både på Tradera och i handeln.
 
Stefan N skrev:
Jag kör allt skruvande med Makita och allt sågande med blå Bosch, tycker ingen av dom har en komplett uppsättning men skulle jag välja vart det nog Bosch då.
Själv är majoriteten av mina sågar från Makita. en kap/ger-såg (LS0714), två cirkelsågar (5005MGJ o 5103R) och en tigersåg (JR3070). Alla är bra för mig.

Två blåa sticksågar från Bosch har jag också. Och det funkar kanon för mig. Särskilt den nya GST 160. Lätt och smidig.

Dessutom har jag cirkelsåg från Hitachi och sänksåg från Festool.

Så jag rekommenderar att du köper det du vill ha oavsett märke. Ingen är bäst allt.
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Olika märken funkar ju när det är sladdmaskiner men för batteridrivet är det rätt smidigt att ha samma batterier till flera maskiner
 
  • Gilla
jrosenthal och 1 till
  • Laddar…
Måste man välja lag? Som jag förstår det verkar batterimaskiner mest komma till sin rätt när det kommer till att skruva och borra medan resten, t ex sticksåg och multiverktyg, lika gärna kan drivas med sladd. Sen funderar jag tex i banor som "vilka maskiner kan jag använda för att hålla igång batterierna mellan projekten?" men vet inte riktigt vad det skulle kunna vara. Tänkte ett tag på grästrimmer men den används ju under samma säsong som övriga verktyg. Finns det ett vettigt verktyg som man kan använda någorlunda regelbundet under vintern/inomhus?
 
  • Gilla
antto77
  • Laddar…
Man behöver inte ansluta sig till något märkes religiösa anhängare. Helt onödigt.

Här är det Makita och Milwaukee och Metabo och DeWalt och Eibenstock och Elu som gäller tillsammans med en 20 år gammal Black&Decker figursåg som har överlevt av någon konstig orsak. Olika märken i en vild blandning. Inför varje maskinköp försöker jag avgöra vilket märke som har en maskin som passar mina specifika behov för ett lämpligt pris.

Jag har som grundfilosofi att elmaskiner skall ha sladd om det inte finns en mycket god orsak att köra på batteri. I praktiken innebär det att lilla borrmaskinen är en batterimaskin och allt annat har sladd.
Det blir för dyrt i längden att hålla en massa batterimaskiner vid liv och dessutom har batterimaskiner i allmänhet för litet råstyrka för min smak.
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Tycker inte man skall låsa sig till en viss tillverkare. Var opportunistisk och välj märke och modell case by case för varje verktyg och applikation, kampanjer och reor etc. Angående batteridrift så tycker jag att det räcker med att borr/skruvdragarna går på batteri. Resten kan man gärna köra med kabel. För sågning och slipning, t ex, kör jag själv Festool, och där är det oerhört smidigt att använda dammsugare kopplad på verktyget, och då faller direkt vinsten bort med batteridrift. För övrigt tycker jag inte det är så mycket mer meck med att dra fram en kabel, jämfört med att hålla på och ladda batterier.
 
Jag kan i alla fall relatera till TS. Inte för att jag nödvändigtvis vet vilket av dessa två märken som skulle vara bättre än den andra... Men det känns på något sätt "bättre" att ha maskiner från samma tillverkare.

Då jag bara har bra erfarenheter från Blå Bosch i mitt yrke så föll det sig ganska naturligt att det även blev Blå Bosch för mig privat.

Mitt enda råd jag kan ge är att lägga mer pengar på pressionsverktygen (typ kap/ger såg, bordscirkelsåg) som man använder ofta och mindre på verktygen du sällan använder.

Till sist är det bara dina egna erfarenheter och smak som avgör :)
 
Jäklar vad fint att så många ville hjälpa en förlorad broder i maskindjungeln! Jag förstår ju så klart att det mest rimliga vore att köpa den bästa maskinen i varje kategori, oavsett märke. Dock är jag ju som vissa av er, att jag gärna hade velat hålla mig till ett märke så man får lite sinnesro. Är ju lite störd på det sättet. Men när man besöker byggvaruhus så skyltar dom alltid med makita och jag undrar varför. För prestandamässigt verkar blå bosch och makita vara lika? Eller har jag fel? Vill helt enkelt ha så lite strul som möjligt och bra kvalitet så det håller. Finns det några andra fördelar med dessa två maskinmärken? Tusen tack för att ni hjälper till och tipsar!
 
Det beror nog mer på timing än popularitet. Makita skyltas nog lite extra just nu pga att de introducerar nya modeller. Skruvdragarkampanjerna som pågått under våren gäller t ex utgående modeller med kolborstmotorer, det är bra maskiner men de nya kolborstfria maskinerna har flera fördelar.
 

Bästa svaret

Saknar nog betydelse om man ska ha prylarna hemma och pyssla med, men jag kan dela med mig lite yrkesmässig användning, då av batteridrivna skruvmaskiner.
Bosch håller inte för det jag gör mer än 1-2 år, gjorde av med 3 maskiner på förra jobbet där jag jobbade i 4,5 år, en gick i backen från 2 meter och jag fick sopa ihop resterna, dom andra 2 gav upp, dom var slut helt enkelt, evigt problem på alla 3 var växeln som hoppade ur, reglaget slits ut och tappar motståndet, lägger man i 1 an och vänder på maskinen så ramlar 2an i av sig själv.

Efter det blev det Makita, helt underbara maskiner enligt mig, ergonomi, funktion och hållbarhet, dom ser nu efter 5 år ut som fan själv, har farit i backen många gånger, men funkar även om batterierna börjar ge upp.

Sen 2,5 år tillbaka har jag Hitachi på jobbet, inga problem med hållbarhet, men inte lika sköna smidiga som Makitan.

För att då göra en jämförelse med hemmabruk och min yrkesmässiga användning, så kanske 1-2 månader på mitt jobb med mycket montage, motsvarar en privatperson som totalrenoverar sitt hus.

Nu tror säkert nån att jag hatar Bosch, nä, jag skiter i vilket märke det sitter på prylarna, min personliga favorit bland mina maskiner är en Bosch, den klassisla "Limpan" sticksågen, min är av årsmodell 2000, och den kommer nog gå några årtionden till.
 
  • Gilla
WzOn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.