Ja, om jag later dörren vara öppen när jag påbörjar pålarmning så får jag en fråga "Tvångstillkoppla?"
Vet inte, då det va frugan som råkade ut för det... förutsätter bara att det aldrig blev larmat
Är mest ute efter en "Varning" när larm inte blev aktiverat som planerat.

Enligt ovan så har jag gissat lite vad som hänt, men det kanske finns en annan förklaring. Då om den andra dörren varit öppen vid pålarmning så hade rutan om tvångstillkoppling dykt upp och det gjorde den inte.
 
RilleRock
KristianO skrev:
Ggår det att få koll på detta genom att få information att larm inte kunde aktiveras. Det är ju trots allt rätt att inte larmet skall ljuda.
Du kan välja om både siren, blixtljus skall aktiveras vid tillkopplingsfel.
 
RilleRock
Personligen kör jag "sista utgång" på min entredörr och då hör man direkt om det larmas på eller ej när man stänger dörren.
 
D
RilleRock skrev:
Du kan välja om både siren, blixtljus skall aktiveras vid tillkopplingsfel.
Fast blev det tillkopplingsfel ovan i hans berättelse? Låter ju som att man missade att tillkoppla.
Om jag inte minns fel från när jag läste SPC manualen gällande sista utgång så är det exakt samma funktion som Paradox, att den ställer ned tillkopplingstiden till typ 7 sekunder när dörren stängs. Tillkopplingen sker väl oavsett om dörren är öppen eller inte i det läget, så fort nedräkning påbörjats? Det är väl snarare att dörrsektionen hålls öppen tills dess att sektionen stängs igen?

Om du lämnar din dörr öppen efter tillkopplingen utan att stänga, vad händer då?
 
Redigerat:
Ja min ursprungliga fråga e egentligen om min tees stämmer.
- Om dörren blåser upp under nedräkningen så kommer inte tillkoppling att ske.
- Om detta sker, kan man få indikation genom tex SMS om att fel uppstått
 
RilleRock
DMOL skrev:
Fast blev det tillkopplingsfel ovan i hans berättelse? Låter ju som att man missade att tillkoppla.
Om jag inte minns fel från när jag läste SPC manualen gällande sista utgång så är det exakt samma funktion som Paradox, att den ställer ned tillkopplingstiden till typ 7 sekunder när dörren stängs. Tillkopplingen sker väl oavsett om dörren är öppen eller inte i det läget, så fort nedräkning påbörjats? Det är väl snarare att dörrsektionen hålls öppen tills dess att sektionen stängs igen?

Om du lämnar din dörr öppen efter tillkopplingen utan att stänga, vad händer då?
Blåser dörren upp under tillkopplingstiden och är öppen vid dess slut blir det tillkopplingsfel om man inte valt attribut isolera på sektionen.

Sista utgång stannar utpasseringstiden helt ända tills dörr stängs och då börjar den räkna ner från inställd tid.
Default är 7 sekunder men jag har 1 eller 2 sekunder.
Det innebär att man hör direkt när man stängt dörren hur manöverpanelen låter om det blir pålarmat eller ej.
 
RilleRock
KristianO skrev:
Ja min ursprungliga fråga e egentligen om min tees stämmer.
- Om dörren blåser upp under nedräkningen så kommer inte tillkoppling att ske.
- Om detta sker, kan man få indikation genom tex SMS om att fel uppstått
Nej.

Ja.

Men går det inte att få ordning på dörren?
 
Absolut går det att fixa dörren och det är ovanligt att det sker. Var nog mer frugan som blev rätt förvånad när hon trodde hon larmat på, går en sväng, kommer tillbaka och dörren står på vid gavel. Troligtvis skett inom de 45s.

Men för att tex få ett sms om det sker igen, alltså att larm inte blir påslaget enligt plan är det då denna parameter?
"Rapportera om Till-/Frånkoppling inte följer schema."
 
En annan fråga, kan man få ding-dong indikering till den interna sirenen? Känns som om man inte lätt hör MAPen om den plingar om man tex är på övervåningen och dottern smiter ut.
 
D
RilleRock skrev:
Blåser dörren upp under tillkopplingstiden och är öppen vid dess slut blir det tillkopplingsfel om man inte valt attribut isolera på sektionen.
Försökt luska lite ikväll med mitt system. Paradox verkar inte ha tillkopplingsfel i samma bemärkelse som SPC, utan startar inpassering istället om dörren lämnas öppen vilket leder till larm. Jag har ju kört automatisk övergång till tvångstillkoppling för att kunna tillkoppla med öppen dörr, men det leder ju till att man måste förlita sig själv på att dörren är stängd även fast larmet ändå går igång. Nu vet jag inte om det är ett jätteproblem, kanske om någon bryter upp någon annan dörr i samband med att tillkoppling görs. Inte varit med om dörrar som går upp av sig själv =)

RilleRock skrev:
Sista utgång stannar utpasseringstiden helt ända tills dörr stängs och då börjar den räkna ner från inställd tid.
Default är 7 sekunder men jag har 1 eller 2 sekunder.
Det innebär att man hör direkt när man stängt dörren hur manöverpanelen låter om det blir pålarmat eller ej.
Jepp, detta kör jag också. Fast lite konstigt att SPC har silent option för tillkopplingsfel. Borde ju generera någon alert per automatik.
 
RilleRock
KristianO skrev:
Absolut går det att fixa dörren och det är ovanligt att det sker. Var nog mer frugan som blev rätt förvånad när hon trodde hon larmat på, går en sväng, kommer tillbaka och dörren står på vid gavel. Troligtvis skett inom de 45s.

Men för att tex få ett sms om det sker igen, alltså att larm inte blir påslaget enligt plan är det då denna parameter?
"Rapportera om Till-/Frånkoppling inte följer schema."
Nej det skall vara Till/Från och inte Tidig/Sen.
Nackdelen är att om du skall ha det på sms får du även alla genomförda till/från också.
Blir mycket sms.

Alt. Klicka i "Setting" på SPCconnect och få det som pushmail istället.
Men du kan inte selektera här heller.

Det smidigaste är att lyssna på map.
 
RilleRock
DMOL skrev:
Försökt luska lite ikväll med mitt system. Paradox verkar inte ha tillkopplingsfel i samma bemärkelse som SPC, utan startar inpassering istället om dörren lämnas öppen vilket leder till larm. Jag har ju kört automatisk övergång till tvångstillkoppling för att kunna tillkoppla med öppen dörr, men det leder ju till att man måste förlita sig själv på att dörren är stängd även fast larmet ändå går igång. Nu vet jag inte om det är ett jätteproblem, kanske om någon bryter upp någon annan dörr i samband med att tillkoppling görs. Inte varit med om dörrar som går upp av sig själv =)


Jepp, detta kör jag också. Fast lite konstigt att SPC har silent option för tillkopplingsfel. Borde ju generera någon alert per automatik.
Nä fastigheten måste ju vara intakt innan man börjar fibbla med larm :p

Map låter alltid men är utpasseringstiden ställd för högt så är det ingen som stannar kvar för att se/höra att larmet blivit till.
Därför finns det även andra funktioner för detta.
 
RilleRock
KristianO skrev:
En annan fråga, kan man få ding-dong indikering till den interna sirenen? Känns som om man inte lätt hör MAPen om den plingar om man tex är på övervåningen och dottern smiter ut.
Du får knyta en ny utgång och en tråd till befintlig siren.
Har själv en sir1992 som agerar ding dong åt garaget placerad mitt i huset.
Skulle inte valt att koppla ding dong funktion till en nomal inbrottslarmsiren om man inte har önskan om tinnitus :D
 
När vi ändå är inne på ljud från map har jag två frågor:
1. Visa gånger när jag öppnar dörren så "ding-dongar" inte mapen (521). Första tanken var strul med dörrmagneten men tittar jag i loggen så har öppningen registrerats. Är det ett bekräftat fel med någon workaround? Jag har inte noterat något gemensamt för de gånger det hänt.
2. Jag har olika områden för hus och garage. När en dörr öppnas i något av områdena "plingar" map i båda områdena (421 i garaget). Går detta att konfa bort så det bara låter i ena? Samma gäller om garaget är larmat och man öppnar garagedörren, då piper mapen i hus-området under inpasseringstiden.
 
Hej,
En liten fundering runt manöverpanelerna SPCK520 respektive SPCK521. Kan man ställa in så att när de inte används och är i vila att de då inte lyser utan är helt nedsläckta. Jag vill att de enbart ska tändas upp när man använder enheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.