Då var det dags för en motorsåg, behöver lite tips.
Tänkte mig en El sådan.
Ska väl ta ner ett par björkar men sen blir det vedkapning.
Vad rekommenderas ?

Mats
 
Förbrukade på kort tid (2 år) lika många elsågar.
Tyckte det skulle vara bra vid renoveringen och slippa avgaser inne. Men de tuffa jobben fick bensinsågen ändå ta. Kapa ved. Nja, går om du inte har stockar som är grövre än 1 dm. Jag skulle välja bensinsåg.
Jag upplever elsågarna mer eller mindre som "leksaker" ;)
 
Jag såg en test i tidningen Gör så här där de rekommenderade en elsåg framför en bensindriven i samma prisklass. Jag är dock väldigt skeptisk till elsåg då en "riktig" motorsåg ska låta och lukta illa :)
 
Dom luktar juh inte illa!
Finns inte mycke som slår lukten av nyfälld granskog blandat med tvåtaktsavgaser och kedjeolja MMm ;)

 
Hellre än bättre begagnad bensinsåg med lite "orr" i än en ny elsåg.
Finns ett antal beg på http://blocket.se
 
Jag har kapat minst 60 m[sup]3[/sup] pannved med elmotorsåg och det har gått rätt bra. I fjol fick jag riktigt grov ved så svärdet nådde inte igenom de flesta stockarna. I år fick jag mellan 10 och 30 cm grova pinnar så det gick betydligt enkare i år.

Det är viktigt att man ser till att kedjan är ordentligt vass och att man tar i lagom mycket. Trycker man för hårt så går kedjan långsammare och om man trycker på för lite så skär kedjan inte optimalt.

Sågen var en B&D GK1635. Till nästa års vedande ska jag köpa en Jonsered/Husqvarna/Partner (alla är ju egentligen Elektrolux) eller en Stihl på 2kW. En av orsakerna till att jag kapar med elsåg är för att skona grannarnas öron.

Fast det är klart, det är ju skitkul att dra igång en bensinare och tokvarva. ;) De har dessutom en helt annan kapacitet än elsågarna. Det brukar finnas en hel del billiga bensinare på Blocket.
 
Jag har sågat mycket i olika dimensioner med min Partner 1800W elsåg.

Skulle aldrig byta den mot någon svårstartad, illaluktande, kladdig bensinare.
 
blir jag sugen på bensingångor kör jag igång min röjsåg. ;)
Mats
 
Alfons_Helikopter skrev:
Jag har sågat mycket i olika dimensioner med min Partner 1800W elsåg.

Skulle aldrig byta den mot någon svårstartad, illaluktande, kladdig bensinare.
Svårstartad: En korrekt justerad och frisk bensinsåg startar på två-tre lätta ryck.
Illaluktande: Om man gillar tvåtaktslukt eller bränd elmotor är väl en smaksak ;)
Kladdig: Har inte elsågar också kedjesmörjning? Det är väl därifrån eventuellt kladd kommer från?

För vedkapning kan det ju vara OK med elsåg, men det finns ju även elektriska vedkapar mm.

Minst lika viktigt som själva sågen är ju hanteringen av råved och kapade bitar, att stå och kapa ett snitt med en motorsåg i en vanlig sågbock för att sedan flytta fram stocken 50 cm och kapa nästa snitt går sakta och är slitigt. Det finns en del smartare lösningar, se t.ex. http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=1995


/T
 
Jag har fällt massor av träd med elsåg, t.o.m. klättrat upp i riktiga bjässar till granar med elsågen i följe (inklusive sladd). Men en förutsätning har ju varit att det funnits eluttag i närheten.

Prestandamässigt har det inte varit några problem men skulle jag utföra detta mera regelmässigt skulle jag välja en bensinare. Har man en större tomt och långt till elen är ju elsågar inget alternativ.

Till vedkapning eller ett och annat träd på tomten tycker jag att elvarianten verkar fullt lämpad.
 
jureit skrev:
Vad är det för fel på en vedkap? Ja, förutom oväsendet då...
Att den är jobbig att spänna fast på trädet när man ska fälla det? ::)
 
MathiasS skrev:
Att den är jobbig att spänna fast på trädet när man ska fälla det?  ::)
;D ;D ;D
 
Mr_T skrev:
Minst lika viktigt som själva sågen är ju hanteringen av råved och kapade bitar, att stå och kapa ett snitt med en motorsåg i en vanlig sågbock för att sedan flytta fram stocken 50 cm och kapa nästa snitt går sakta och är slitigt. Det finns en del smartare lösningar, se t.ex. [länk]
Jag har löst det så att jag har gjort en sågbock som är ungefär 2,5 meter lång. I ena änden av sågbocken har jag monterat elsågen. På så sätt kan jag såga med en hand och jag behöver inte lägga ifrån mig sågen då jag ska mata fram långveden.
 
Tänkte rapportera om mitt motorsågsköp.
Del blev en Elsåg på 2000 W som klarade utmärkt att fälla riktigt tjocka björkar och bra att arbeta med.
Sen var det auktion så jag kom över en Huskvarna 50
för 600:-, riktigt fin.
Och efter service så funkade den kanon.

Visar sig att vara en bra kombination med el och bensinsåg.

Nu är det nya projekt med friggebod på gång, ska förbereda marken i höst och ställa dit den i vår.
Så nu går tankarana på vilka nya verktyg jag behöver :D.
Kanske ett laserpass för att få lecablocken i rätt höjd. ;)

Mats
 
Sågbock tycker jag är ett onödigt extra arbetsmoment.

Jag brukar se till att lägga traven noga med en riktigt rak "jämnände" och bara ca 1,5m från den tilltänkta vedtraven.
Kapar veden direkt i traven och placerar huggkubben precis bedvid den kapade veden.
Kan alltså plocka veden direkt från högen till kubben, ingen extra flyttning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.