Funderar starkt på att bygga ett älvsbyhus med tanke på deras konkurrenskraftiga priser (jo jag vet vad man får, det är inte frågan) men däremot får man ju även (den lite mindre kostsamma) lösningen med krypgrund. Ni som har detta är ni nöjda, varför valda ni detta trots att de flesta verkar förorda platta på mark? Har någon siffror på hur många som idag faktiskt får problem med fukt i t.ex. ett älvsbyhus, vill inte fråga säljaren då han kanske inte riktigt kommer med riktiga uppgifter.
 
Det finns nog inga siffror på det när det gäller dagens sätt att bygga, för det är så pass nytt. Både vad det gäller plattan och krypgrunden...

Vad tyvärr mångar verkar vara benägna att göra är att gämför 80-talets krypgrunder med dagens platta...

Siffror kan du däremot säkert få fram vad det gäller 70-tals hus... En grov gissning är att det är lika mycket problem oavsett grund... :p


Först om 20 år får vi reda på vem som hade rätt om dagens grunder... :-/
 
Vill bara stämma in i Strixx inlägg. Skönt att se ett nyanserat inlägg i denna återkommande fråga. Är trött på alla "platta är bäst"-inlägg. Jag har själv inte bestämt mig ännu vad jag kommer att välja. Ser fördelar/nackdelar med båda alternativen!
 
En bra platta är bättre än en bra krypgrund, men en dålig krypgrund är bättre än en dålig platta.

En krypgrund kan du alltid åtgärda i efterhand, den möjligheten har du inte med en platta och jag tycker det känns tryggt att kunna komma in under huset och se med egna ögon vad som händer. Därför blir det krypgrund för vår del om vi bygger.

...men hade priset varit detsamma, hade det nog blivit platta ;)
 
Varför är en bra platta bättre än en bra krypgrund? Sen tvivlar jag på att det skulle skilja något prismässigt.
 
ostni skrev:
Varför är en bra platta bättre än en bra krypgrund? Sen tvivlar jag på att det skulle skilja något prismässigt.
En platta ger en stabilare grund och golv som inte sviktar och du kan lägga in golvvärme som kan få ner driftskostnaderna något.
Eftersom Älvsbyhus väljer krypgrund som std, så är väl det bevis nog för att det är något dyrare än platta. Jag tror de hade sålt fler hus om de erbjudit en platta, eftersom den har bättre renomé.
De prisuppgifter vi har fått skiljer det ca 100' mellan de båda alternativen på ett hus med ca 120 kvm byggyta.
 
.....hmmm stabilare grund och golv? Svajar golvet med krypgrund? Och när det gäller driftkostnaden så blir det dyrare med platta än med krypgrund. Sen när hade platta bättre renomè än krypgrund.....de senaste 7-8 åren? Har ni glömt bort alla plattor som tillverkades tex. 60-70 talet......när man vibbade sand och göt direkt på den. Det blev ju som sagt var en hel del spruckna plattor samt att dom sög upp rejält med fukt. Gämför man DAGENS krypgrund med platta så är det knappast någon skilnad.

ps man kan faktis bygga krypgrund med vattenburen golvvärme.

Ha det bra och var objektiv.
 
Att platta har bättre rykte än krypgrund kan väl knappast ifrågasättas - tvekar man är det bara att göra en snabb sökning på detta forum!

Älvsbyhus, och andra som levererar färdiga moduler, kan inte ha annat än krypgrund. Det går helt enkelt inte att ställa modulerna på en platta. I andra konstruktioner kan man välja.

Vi var lite inne på ett Hjältevadshus men svärfar, som är byggnadsingenjör, säger i stort sett upp bekantskapen med oss om vi bygger på torpargrund. Vad det blir för hus vet vi inte ännu - men att det blir platta, det vet vi!
 
...och för att detta forum gillar platta bättre än torpargrund så är det det som gäller!? Har varit inne i ett par nya torpargrundshus. Inget svaj, trots att jag försökte gunga....
Att platta med golvvärme ger billigare drift finns det inga belägg för heller vad jag vet. Platta är mera "hipp"- det förstår jag. Men bättre?? nja, kanske, kanske inte....
 
Har också hört att krypgrund kan ge svajiga golv men det beror nog på avsaknad av stödbalkar alt. slarvigt uppsatta stöd.
Som jag ser det är det största problemet med krypgrund fuktighetsnivåerna vilket kan undvikas.
Har själv byggt hus med krypgrund men vidtagit en del för att minska framtida problem (markisolering och avfuktare - vilket de flesta hustillverkare numera verkrar ha som standard). Så visst hade en platta varit mer bekymmersfritt och kanske inte så mycket dyrare. Men då hade vi inte fått det hus vi ville ha!!!! Det jag vill säga är det finns andra saker att beakta och att krypgrund inte är någon katastrof. Och som tidigare sagt i denna tråd - en krypgrund kan du ha uppsikt över (om du orkar krypa ner någon gång då och då) men en platta är svårare att ha koll på och med tanke på hur "grundvetenskapen" har sett ut tidigare så kan vi faktiskt inte vara säkra på att det inte kommer att uppstå problem med dagens plattor. Så bygg ett hus med krypgrund och var säker på att du är otrygg eller bygg ett hus med platta och var osäker på att du är trygg. ;)
 
...och för att detta forum gillar platta bättre än torpargrund så är det det som gäller!? Har varit inne i ett par nya torpargrundshus. Inget svaj, trots att jag försökte gunga....
Att platta med golvvärme ger billigare drift finns det inga belägg för heller vad jag vet. Platta är mera "hipp"- det förstår jag. Men bättre?? nja, kanske, kanske inte....
Jag är övertygad om att majoriteten på en husvisning, liksom majoriteten på detta forum, föredrar platta på mark. Vilket innebär att andrahandsvärdet på ett hus med platta blir högre. Det var det jag syftade på när jag refererade till inlägg på forumet. Min egen åsikt grundar jag på fakta och åsikter från många olika håll, bl a härifrån!
 
Ella skrev:
Vilket innebär att andrahandsvärdet på ett hus med platta blir högre.
Jag tror också att platta på mark är bättre, men jag har däremot faktiskt svårt att tro att ett hus med krypgrund (så länge den inte uppvisar några bekymmer) skulle ge ett lägre andrahandspris...

Då det gäller hus är det LÄGET och storleken som är de stora prishöjarna. Lyxrenoverat hus av "fin" tillverkare höjer kanske värdet i rätt område, men annars tror jag inte det har någon strre inverkan egentligen "vilket" hus det är.
 
Vi har varit på flera husvisningar där huset i sig har varit intressant, men vi (min man är en mer övertygad anti-krypgrundare än jag ;)) har inte varit med och bjudit just p g a krypgrunden. Och med färre intressenter blir ju priset lägre.

Vad jag hört av andra presumtiva köpares mummel har jag förstått att det finns fler som mycket ogärna bor i ett hus med krypgrund. Fast i dessa fall har det varit fråga om hus med några tiotal år på nacken, så om det gäller/kommer att gälla husen som byggs nu vet jag förstås inte. Men jag kan tänka mig det eftersom vi ju är många som inte vill bygga med krypgrund. Dessutom är det ju i stort sett alltid golvvärme i de hus som har platta, och det drar ju upp priset.
 
1. De flesta som idag bygger nytt hus bygger med krypgrund.
2. De flesta husen med plattor, har inte golvvärme.
 
Men då pratar vi ännu en gång om äldre modeller av kryprgrund...

Innan vi bestämde oss för att bygga nytt så var vi runt och tittade en hel del på äldre hus byggda på 70- och 80 talet... och min erfarenhet säger att rädslan då var större för hus med platta.... Många av de hus vi tittade på hade problem med syllarna...

Om 20 år när man ska sälja ett hus som byggs idag kan det faktiskt vara så att folk vill ha de som byggdes med krypgrund för dom visade sig vara bättre...

Men som sagt först om 20 år vet vi med säkerhet!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.