fb35523 skrev:
Nu var ju situationen den att fiber inte gick att realisera till en rimlig kostnad och att byn redan grävt fiber utan att ansluta just detta och omgivande hus p.g.a. bristande intresse. Nu vill en ny husägare få fiber, men kan inte motivera en kostnad som är bra mycket högre än den var för alla andra när de anslöt dig. Självklart ska gällande avtal respekteras, men det är ju en grundförutsättning. Om Marie S som startade denna diskussion talar om för föreningen att hon vill ha fiber för 20 kkr och att hon under tiden kör länk till en välvillig granne kan det ju inte göra att hela byalaget surar ihop, eller? Kanske kan t.o.m. byalaget/föreningen göra ett undantag i avtalet så att detta kan realiseras om det finns avtalsmässiga hinder.
Troligtvis reglerar avtalet det så att man kan släcka fibern hos den välvilliga grannen.
Men sedan är det en helt annan fråga om föreningen tillåter en sådan lösning.
En annan intressant fråga är vem som ska betala de 30.000 som ts inte vill betala för.
Smakligare är att ta kostnaden som ett lån på 30 år och ska ses som investering i fastigheten som nytt kök, badrum, etc. Då bör man få en rimlig månadskostnad, men tyvärr ser man inte det som en investering med lång livslängd utan likställer det med konsumtionsprodukt.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Nerre skrev:
Man kan inte "dela ut sitt internet" utan att bygga ett nätverk till grannen (om det så bara är en trådlös länk).
Jag hänger inte riktigt med på vad du menar vi pratar nog om olika saker.
 
AndersS skrev:
Troligtvis reglerar avtalet det så att man kan släcka fibern hos den välvilliga grannen.
Men sedan är det en helt annan fråga om föreningen tillåter en sådan lösning.
En annan intressant fråga är vem som ska betala de 30.000 som ts inte vill betala för.
Smakligare är att ta kostnaden som ett lån på 30 år och ska ses som investering i fastigheten som nytt kök, badrum, etc. Då bör man få en rimlig månadskostnad, men tyvärr ser man inte det som en investering med lång livslängd utan likställer det med konsumtionsprodukt.
Det var det jag syftade på att dela internet med en granne som inte kan få fiber eller ansluta sig av olika orsaker, inte att de skulle vara en underleverantör till byanätet.
Självklart blir dom griniga om någon skulle börja leka en större operatör men påverkas knappast av att en användare till kopplar upp sig i samma rum, våningen under eller andra sidan staketet.

Men visst det är inte helt enligt spelreglerna.
 
"En annan intressant fråga är vem som ska betala de 30.000 som ts inte vill betala för."

Men hallå, alla andra har ju bara betalat 20 kkr!!! Självklart finns det en stor kostnad att gräva fram en enskild fiber, men om det nu skulle gå att kringgå detta med föreningens goda minne (inte ett inlägg till om att det ANTAGLIGEN inte är tillåtet, för det fattar alla nu) så vem skulle ha något emot det? Om husägaren förbinder sig att installera fiber då den erbjuds på samma premisser som alla andra fått och en granne ställer upp och låter henne snåla på dennes förbindelse (eller att man ansluter till den extrafiber som jag hoppas finns) så kan man väl inte komma och säga att det är orättvist att hon inte betalar 50 kkr!!!
 
Att de andra fick en kostnad på 20.000 var utifrån att de vid nyetablering kunde tillgodogöra sig bidrag, vilket inte finns idag eller kanske inte kommer att erbjudas vidare för kompletteringsanslutning, dvs att jobba utifrån begreppet "om" kan mycket väl innebära att det aldrig kommer att återkomma anslutning till den prisnivån.
Så rent hypotetiskt kan det fungera men skapa lika mycket problem, dvs utrustning måste installeras på den "välvilliga" grannens hus, eltillförsel av utrustning hanteras, inga garantier inför framtiden vid. ev försäljning av fastighet. Jag gillar kreativa lösningar men gör alltid riskbedömning.:)
Huruvida det är orättvist eller inte kan jag inte kommentera, däremot visar det sig att man måste beakta dessa kostnader vid inköp av fastighet, dvs likställa med finns el, vatten, avlopp och fiber. Om inte så är fallet vad kostar det att anlägga och utifrån det ev. avstå från köp. Man kan inte sedan kräva att man ska få t.ex. VA installerat till lägre kostnad utifrån att kostnaden blir högre än vad man anser sig vilja betala.
 
Jag kan inte få fiber men fick en offert på 53000kr för koppartråd till mitt nybyggda hus. Priset är hutlöst men om det varit fiber skulle jag bita i det sura äpplet och betala.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ja, det är ju normalt grävningen som är den stora kostnaden och den förändras inte beroende på vad man gräver ner. Så det är ju klart bättre att gräva ner en fiberslang än att gräva ner en kopparkabel för samma pengar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.