Hej!

Jag vill bygga ett enkelt trädäck som vår badtunna skall stå på, men har aldrig byggt sådant innan och har därför några frågor.
Det skall vara placerat på en undanskymd plätt där det växer lite vildvuxet gräs. Platsen är hyfsat jämn, men lutar lite.
1.
Hur noga måste man vara med att ta bort all jord? Måste man lägga duk och stenmjöl?
Min tanke är att gräva bort lite jord, sätta/gjuta plintar och sedan bygga trädäcket en liten bit ovan markhöjd. Det lär väl inte växa något under däcket?
2.
Hur bygger jag trädäcket? Det är väl ganska enkelt, men jag tänker bland annat på hur kraftiga bärlinor mm jag behöver samt hur tätt de skall sitta. Badtunnan väger ju ganska mycket när den är vattenfylld.
Länk till tunnan:
http://www.badtunnor.se/badtunna-i-plast
Den rymmer 1500 liter vatten och är ca 2 meter i diameter.
3.
Något man skall tänka på i övrigt?

Detta är som sagt tänkt att vara ett väldigt enkelt bygge för att ha tunnan på plats utan att den skall stå på lastpallar som den gör nu.
Eventuellt kan ett räcke tillkomma.

Tack.
Knipo.
 
Ingen?
 
Ska den vara konstant vattenfylld? Stor vikt under lång tid och det krävs rejält underarbete för att det inte ska börja luta...
 
Tack för svar.

Kanske inte vattenfylld konstant, men vissa perioder lite längre.
Rejält underarbete?
Det räcker alltså inte att gjuta ett antal plintar?
 
Jag har en tunna nedsänkt i altanen, ca 2 kubik. altanen står på lera. Jag grävde ur lade markduk ca 10 cm grus sedan byggde jag en träram som fördelar lasten på den ställde jag tunnan. Har min fylld ca 6 månader per år och den satte sig efter ett par månader och lutar nu 2 cm, ska lyfta den snart.
Jag ksulle gräva ca 30 cm, grusa och sedan lägga någon betongplatta i botten på det skulle jag bygga, antagligen med färdiga betongstolpar (sådana man kan justera höjden på med en grov skruv).
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Ok.
Jag måste alltså gräva ut och och sedan lägga grus. Attans, jag hade hoppats på att slippa det. Svårt att få dit grus. Sluttning dit ned jag skall ha tunnan, så jag får bära i hinkar i så fall. Stön.
Skulle man inte kunna gräva/jordborra hål, lägga grus eller makadam i botten av hålet och sedan gjuta plintar. Kan ju sätta plintar hyfsat tätt och sedan rejäla bärlinor? Eller det sätter sig då?
Ta väck det översta lagret gräs och jord?
 
Ställ badtunnan på marken och bygg trädäcket runt så slipper du en massa problem. Jag byggde tunna med plattform på en mycket otillgänglig plats för tre år sedan. Då gjorde jag så här:

Först grävde jag bort all matjord och annat organiskt bös på en yta som motsvarade tunnans botten. Därefter fyllde jag upp och jämnade ut med naturgrus och sand som fanns på plats. Inte så noga med exakt fraktion. På det la jag ett par 50mm frigolitskivor för att i alla fall i någon mån isolera mot marken.

Sedan ställde jag dit tunnan. Den ändrade form betänkligt vid vattenfyllning varför jag pallade under sitsarna så att de kom att vara i det läge jag önskade ha dom med fylld tunna. Som pallning använde jag några gamla 50x50cm betongplattor, lite överbliven tryckt 45x195 och lite annat skräpvirke. Det viktiga är att det blir stadigt men ingen kommer ju se detta sedan, så utseendet är underordnat.

Slutligen rullade jag ut två fina naturstenar av lagom höjd där jag ville ha två av hörnen på däcket runt tunnan. En kant av däcket fäste jag med expanderbult i en bergvägg. Där behövdes alltså inga stenar. Sedan reglade jag däcket mellan berget, stenarna och pallningen under tunnan med ganska klena reglar, 45x145 har jag för mig, det ska ju bara hålla att gå på, tunnan står ju på marken.

Kan tillägga att jag byggde kring en lös plastinsats som sedan kläddes med tryckvirke som en "fusktunna". Möjligen fungerar inte den metod jag använde på en färdig tunna med klädsel.
 
Min tanke var att du vara lägger markduk och grus i hålen, en hink i varje typ...
 
gusvo085 skrev:
Min tanke var att du vara lägger markduk och grus i hålen, en hink i varje typ...
Ahaa, ok. Det var ungefär så jag hade tänkt med, fast jag tänkte bara grus/makadam. Och så får det nog bli. Gräva bort gräset och lite jord och lägga på en markduk.
Då är ju nästa fråga om jag skall köpa färdiga plintar eller gjuta själv. Jag har en jordborr som jag tänkte borra hål i marken med och sedan gjuta däri. Är väl enklare än att gräva ned plintar. Då kan jag få rätt höjd direkt om jag fäster stolpskorna när det bränner. Ev använder jag justerbara stolpskor.
Hur brett mellan reglarna skall det vara tror ni?
60 är väl normalt eller?
Om man använder 45x170. Kan det räcka med 50 cc mellan eller skall det vara mindre?
Däcket kommer att vara ca 3x4 meter

PNO.
Tack för input, men det låter som mer jobb, och det vill jag undvika. ;)
Det är en glasfibertunna som är träbeklädd.
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Tvärt om skulle jag säga - du slipper ju både gjuta plintar, kånka dit material och spika ett däck som håller för hela tunnan. Använd det som finns på plats så sparar du både ryggen, tiden och plånboken.

Det här med markduk, makadam, plintar osv är ganska moderna påfund. Hela världen från till sådär 50-talet är ju byggd på det som fanns plats, och det mesta står kvar ännu.
 
Problemet är att marken lutar lite så jag måste oavsett få det plant, och det görs väl ändå bäst med plintar antar jag. Det är en smal grässträcka som är ca 3 meter bred jag skall ställa tunnan på. Sluttar ganska brant vid sidan så att plana ut med grus även om jag hade grus nära och lättillgängligt hade sett konstigt ut. Ganska mycket höjdskillnad, kanske 2 meter högt en meter från kanten. Dessutom vill jag få upp tunnan en bit från marken så att den inte ruttnar på ett par år.
 
Har du bestämt dig för hur du ska göra ännu?

Jag går också och funderar på hur vi ska ställa badtunnan på ett bra sätt. OM man gör ett däck med plintar, hur många plintar tror ni att man behöver för att bära två ton på ett bra sätt?
 
Nej, inte hunnit fundera eller planera klart ännu. Men det lutar åt att gjuta själv, för då slipper jag gräva.
Lite tätare mellan plintarna än normalt känns som ett måste.
Om ingen annan här säger något annat.
 
Så här gjorde vi, "ungefär här skall den stå"


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Öppnade upp trallen och la en grusbädd

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.