Jag är sedan två år tillbaka ägare av en villa och på tomten står det en friggebod. Friggeboden är placerad alldeles intill tomtgränsen (ca 1 meter ifrån). Tomten gränsar till en vägsamfällighet/allmänning. Efter vad jag förstått får en friggebod inte placeras närmare än 4,5 m till tomtgräns vilket gör att jag nu inser att Friggeboden troligen är ett svartbygge. Frågan blev aktuell nu i samband med att jag har funderingar på att bygga ut friggeboden till 15 kvm och tänkte lyssna lite grann med kommunen vad som gällde. Vill inte väcka den björn som sover dock så vill inte rota för mycket i det hela... kanske bättre att avstå från att bygga ut.

Men, mina frågor är två:

1) Hur kollar jag med kommunen vilka bygglov som kan finnas utan att göra de uppmärksamma på att det står en friggebod där som kanske inte borde står där?

2) I frågelistan som bifogats i köpebrevet har säljaren intygat att nödvändiga bygglov för fastigheten finns. Har jag som köpare då också skyldighet att kontrollera att dessa uppgifter stämmer? Eller, kan jag, om kommunen skulle ha några invändningar mot att det står en friggebod där idag, hävda dolt fel gentemot köparen? Friggeboden finns med i objektsbeskrivning och i köpekontraktet. Fastigheten är byggd 2006 och friggeboden 2 år efter.
 
BirgitS
Om du bor i Stockholms kommun kan du hitta en del på sidan http://insynsbk.stockholm.se/Byggochplantjansten/Arenden/ och om det inte finns där besöker du stadsbyggnadsexpeditionen och de har ingen rätt att fråga dig varför du vill se byggloven.

Angående 4,5 m, från https://www.byggahus.se/bygga/bygga-friggebod
5. Avståndet till tomtgränsen måste vara minst 4,5 meter, annars behöver du grannarnas skriftliga godkännande. Får du inte medgivandet får du söka bygglov.
vilket jag tolkar som att om dåvarande ägare fick godkännande av samfälligheten behövs inget bygglov.
 
  • Gilla
Boan och 1 till
  • Laddar…
Det bör altlså finnas antingen att skriftligt godkännande från samfälligheten eller ett bygglov. Samfälligheten bör ha en kopia på ett eventuellt godkännande. Samfälligheter är ju, i alla fal ibland, lite mer noggranna med det administrativa än gemene man ;)

En köpare ska inte behöva kontrollera att utfästelser som görs av en säljare stämmer. Så det borde vara så att om säljaren sagt att alla bygglov finns, så ska du kunna lita på det. Men det kan tydligen vara lite si och så med det där har jag förstått, och det diskuteras vad som är en utfästelse och inte. För mig är det tveklöst en utfästelse om en säljare skriftligen meddelar en köpare att alla bygglov finns och du ska då inte behöva dubbelkolla det.
 
Steg 1 är att kolla med vägsamfälligheten om de kan minnas att de godkänt bygget, och, om de inte kan hitta några uppgifter om det, fråga dem om de tycker placeringen är okej och isåfall godkänna det. Frågan är dock om det är samfälligheten som äger marken eller någon annan.

Exempel: I vår samfällighet är kommunen markägare och det är därmed kommunen de fastighetsägare som ansluter till parkering, lekplats och cykelbanor måste fråga. Svaret varierar beroende på var det gäller, mot lekplatsen gäller tomtgränsen eftersom den avgränsas med staket två meter in på dem kommunala marken, mot cykelbanan gäller 1 meter från tomtgräns, vilket innebär 1,5 meter från cykelbanan, så att stora fordon kan passera vid behov. Vet inte om de två som ansluter till parkeringarna någonsin har frågat, men misstänker att det är 1 meter som gäller där också.
 
Anna_H skrev:
Steg 1 är att kolla med vägsamfälligheten om de kan minnas att de godkänt bygget, och, om de inte kan hitta några uppgifter om det, fråga dem om de tycker placeringen är okej och isåfall godkänna det. Frågan är dock om det är samfälligheten som äger marken eller någon annan.
Njae, det kan vara en mindre bra idé, eftersom det öppnar dörren för samfälligheten att kräva att friggeboden tas bort. TS skrev att han inte ville väcka den björn som sover ;) Så jag skulle trippa försiktigt här. I första hand kolla med säljaren om det finns, eller åtminstone fanns, ett skriftligt godkännande från samfälligheten. Och så fall i första hand försöka få fram det från köparen.

Det som jag tycker är mest intressant här, är att reda ut vad som gäller om det finns ett godkännande. Att utgå ifrån det, och då kolla vad som behövs för att få bygga ut till 15 kvadrat. Kan det göras utan ytterligare godkännande, räcker det med ett godkännande från vägföreningen, eller något annat.

Om det räcker med ett godkännande från vägföreningen, då är det bara att fråga vägföreningen om de är ok med att friggeboden byggs ut till 15 kvm, och i övrigt låtsas som det regnar. Om säljaren säger att det finns ett godkännande, så är ju det bara bra att ha i ryggen, och om godkännandet finns skriftligt hos säljaren är det ju toppen. Om det fanns ett godkännande, men säljaren inte kan uppbringa det. Så låtsas man som det regnar tills någon frågar efter det, då kan det vara läge att be samfälligheten kolla om de har en kopia, alt. hänvisa till säljaren, samt det faktum att friggeboden stått där X antal år utan att någon har opponerat sig. Det är också intressant att ta reda på, hur länge har friggeboden stått där. Jag vill minnas att det är så att om det gått 10 år eller mer så kan inte kommunen ingripa mot eventuellt svartbygge.
 
Det har ju framgått av andra trådar att en samfällighet inte kan godkänna bygge närmare än 4,5m, godkännandet blir inte giltigt.. Är dock lite osäker på om det gäller alla typer av samfällig mark.

Men om vi antar att boden stått där i mer än 10 år så finns det ju ingen risk att luska lite, det blir ändå aldrig ett rivningsbeslut (såvida det inte också är strandskyddat område, eller naturreservat o liknande).
 
Jag antar att det är grannar till TS som sitter i vägföreningens styrelse, och någon är säkert lite tjenis med TS, det kan ju vara läge att lite försiktigt och kamratligt fråga den personen hur den ställer sig till ett eventuellt utbygge av friggeboden.

Det är också viktigt att tänka på att alla i en förening har nytta av att hjälpa varandra. Nästa gång är det någon annan som vill göra något, bygga ett högre staket, eller kanske "annektera" en kvadratmeter mark i ett hörn för att en häckplantering skall bli bra osv.

Vi har en samfällighet här, och i stort sett alla fastigheter runt GA'n har någon form av avtal med föreningen av olika anledningar. Vi hjälps åt så gott vi kan och det bidrar till sämjan i föreningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Eftersom friggeboden redan stod där, när du köpte huset, och alltså stått där i mer än två år. Lär inte någon granne, eller samfällighet ha klagat. Om det fanns föreligganden kring boden, skulle det funnits med i köpekontraktet.

Dina grannar kommer sannolikt ändå att tillfrågas i och med att du vill nyttja attefallsregler nu.
 
Boden har stått där i 8 år. Det är en välbyggd bod, isolerad med värme så när säljaren byggde den la de en hel del energi på att få det bra gjort, själv skulle jag inte satsat så mycket på en bod som inte hade haft tillstånd klara.

Samfälligheten ansvarar för snöröjning o s v på marken men marken ägs av kommunen. Kan samfälligheten ge godkännande för bod då..? Känns som steg 1 är att gå på säljaren för att ta reda på om hen har någon dokumentation på godkännande och i så fall från vem.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är kommunen som är motparten då. Och då hänger det helt och hållet på om den är det minsta i vägen för fri sikt snöröjning, eventuella nergrävda kablar och rör, framtida underhåll och sådant. Men de kan, som du såg av mitt exempel, mycket väl godkänna mindre avstånd än 4,5 meter, om de inte själva satt upp något principbeslut mot sådant.

Men att kolla med säljaren först, är klokt. Kanske fråga lite försiktigt om det var samfälligheten eller kommunen hen frågade om lov att bygga närmare?

Dolt fel är det INTE.
 
Inte dolt fel även om säljaren skriftligen intygat att alla bygglov för fastigheten finns..?
 
Nej, högst troligt inte, eftersom bygglovshandlingar är enkelt att begära ut från kommunen, eller att be säljaren att visa upp dem före köp. Byggnad nära tomtgräns ger anledning till utökad undersökningsplikt.
 
Hmm... låter lite märkligt för mig att man som säljare kan utlova en sak men inte behöva stå för det. Det innebär ju i så fall att frågelistan är utan värde egentligen. Frågan är varför den då görs överhuvudtaget? Men är säkert som du säger. Får se vad säljaren har att säga.
 
Aldrig dolt fel om det enkelt går att kontrollera utan att göra stor åverkan på fastigheten. Däremot får säljaren inte fara med osanning så det kan bli tal om skadestånd ändå - dock inte för dolt fel.
 
Som sagt, dolt fel är det nog inte tal om här. Men med tanke på den (eventuella) utfästelse som säljaren gjort, kan det ändå vara ett fel i köprättslig mening. Du ska som sagt inte behöva kontrollera att de utfästelser säljaren gör är korrekta.

Sedan har jag något svagt minne att det finns någon dom om att det som står i en sådan där frågelista inte är att betrakta som utfästelser, vilket jag finner högst märkligt, och precis som du påpekar, vad är då meningen med listan? Jag kan inte se någon annan mening än att den är till för att lura köparen och invagga densamma i en falsk trygghet. Men som sagt, det är ett svagt minne och sunt förnuft säger att jag har fel, tycker jag :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.