Köpte i okt 2015 ett hus i ett gammalt litet samhälle, typ "villaområde".
I några hörn på tomten finns stålrör som markerar tomtgräns, men i vissa finns inte.
Jag förutsätter ändå att tomten är hyfsat rektangulär.
Min fortsatta plan är att beställa en karta över min egen fastighet.

Men nu till frågan:
Redan innan affären kontaktade jag ena grannen för att fråga angående ett vedskjul som enligt min åsikt står mot min tomtgräns eller till och med en liten bit in på min tomt.
När jag frågade om vad hans åsikt om detta var, fick han plötsligt fullt upp på jobbet och ville återkomma.

Några dagar senare när affären är klar kommer han över och säger att den står ungefär mot min tomtgräns och att mina tomtgränser inte är riktigt parallella utan ena gränsen är något sned.
Han berättar att han varit i konflikt med tidigare ägare om detta och att vid ett tillfälle har tidigare ägare till mitt hus, rivit upp en planterad häck för grannen av ilska över att han anser att den sitter på hans mark. De har med andra ord varit ovänner i flera år för att sedan bli mer sams igen.

Jag frågar om han har bygglov för vedskjulet och för hans carport som står närmre än 4,5m.
Då säger han att han fått tillåtelse av tidigare ägare att bygga carporten, det finns papper på. Osäker om det finns något bygglov på detta. Men det finns inget skrivet om vedskjulet.

Jag säger att jag anser att gräsplätten ungefär i storlek som en parkeringsplats/infart i hörnet av min tomt, tillhör mig och att jag eventuellt vill ta upp en garageport i mitt uthus som står mot grannens gräns sedan långt tillbaka (100 år) och i så fall använda den som infart/p-plats.
Om jag gör det, blir det något knepigt att köra in, ifall min tomtgräns är något sned, med hans vedskjul precis vid tomtgränsen.

Jag säger att jag ska beställa kartor och titta på dessa.
Han blir då upprörd och säger att han har egna kartor, och kan visa dessa. Men jag säger lugnt att jag vill ändå ha kartor över min egen tomt, och återkommer om det är något jag undrar.

Några veckor går. En morgon är jag bakis och tittar ut genom fönstret och ser en bil parkerad på min gräsplätt.
Efter en stund kommer en tjej och lastar in saker i bilen. Då öppnar jag dörren o ropar "Varför har du parkerat på min gräsmatta?" "Det är inte jag" säger hon. Varpå jag ber henne säga åt den som parkerat komma in till mig.

Då kommer grannen över. Han börjar ursäkta sig och tycker att det är inte så farligt att hans son, eller vem det nu är, ställt sig på min plats.
Han har själv en väldigt stor parkering, som vid tillfället ej var full med bilar.
Dessutom finns en gratisparkering på andra sidan vägen.
Jag säger att han ska ta bort bilen och låta bli att parkera på min gräsmatta.

Dagen efter kommer han över igen. Han beklagar sig och börjar prata om att förr i tiden var det åkrar på marken och att han minsann bott några år längre i sitt hus än tidigare ägare gjorde i mitt.
Jag får intrycket av att han anser att han äger marken själv, men min åsikt är att det knappast är en tomt formad, där ett litet hörn skulle tillhöra grannens mark.

Nu för ett par veckor sedan, har det börjat bli gräsklipparsässong. Jag ser då en dag att han klippt gräsmattan bredvid mitt uthus.
Nu idag var jag ute och skruvade ihop en kompost och ser åter igen att går och klipper gräset framför mitt uthus.

Har i stort sett inte pratat med grannen sedan han parkerade där.
Jag har heller ingenting emot att han klipper gräset.
Problemet som oroar mig, är att jag tror han fortfarande anser att på något sätt tillhör hörnet på min tomt honom.

Skulle vilja ha lite åsikter och reflektioner över det som hänt, och vad Ni hade gjort och tycker om det hela, vad man kan och bör göra?
Har ingen lust att bli mer osams med honom, men tyvärr verkar han vara en riktigt jobbig gubbe som anser att det han och tidigare ägare haft som överenskommelse, gäller för all framtid.
Tack! :x
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
Förstår inte riktigt problemet, ring lantmäteriet och be om att få en utsättning om nu allt känns lite jobbigt. Sen ser både du och grannen vems som är vems.
 
  • Gilla
sy97jgu och 6 till
  • Laddar…
Överenskommelse om placering nära tomtgräns gäller i all framtid. Ligger vedboden på fel sida tomtgränsen så blir det lite mer komplicerat. Men det finns ingen själkvklarhet i att han måste flytta bort den i det fallet heller. Att han annekterar en bit av din tomt har han däremot givetvis ingen rätt att göra.
 
Att ringa in lantmäteriet kostar vad jag förstår en förmögenhet? Det är jag inte intresserad av. En karta över fastigheten att kunna mäta ut tomtgräns själv räcker gott och väl.
Jag har frågat tidigare ägare om det finns någon muntlig överenskommelse på vedskjulet och det gör det inte enligt honom. Det finns heller ingen skriftlig.
Jag har nog ingen lust att ta bort en bit av hans vedskjul.
Att han inte har något bygglov för sin carport är nog inte till fördel för honom heller om den är byggd inom en icke preskriberbar tidsperiod?
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
K
Du kan väl kolla på Eniro kartor o tomtgränser?
 
Jag ska ta tag i och beställa karta så snart jag hinner. På Eniro/Hitta går ej se några tomtgränser för detta område, däremot syns vedskjulet uppmärkt, dock ej carporten.
Jag har egentligen inget emot att han har sitt vedskjul där, även om det är lite i vägen för mig. Däremot skulle jag nog vilja asfaltera hela gräsplätten framöver.
Det kan bli jobbigt om han då motsätter sig detta helt för att han "tror" att det är hans mark.
Självklart måste jag ta reda på mer fakta innan det sker. Stör mig ändå på hans attityd.
Funderar på att köra in min bil på hans gräsmatta o se vad som händer.
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
Kolla ifall din kommun har någon tjänst där en mättekniker kommer ut och markerar ut fastighetsgränsen.
Det bör vara bra mycket billigare än lantmäteriet, skillnaden om jag minns rätt är att kommunens markeringar inte är juridiskt bindande.
Men du får gränser med hög precision.
 
  • Gilla
Apocalypsen och 1 till
  • Laddar…
Ska kontakta kommunen dels för framtida bygglov på min tomt, och kan då kolla vilka bygglov som finns för grannens mark.
Tack för tipset om de kan mäta ut till en rimlig kostnad.
Ska också kolla vad lantmäteriet tar för en bra fastighetskarta.
Det är inte omöjligt att jag också vill sätta upp ett staket vid tomtgräns, vilket bör vara undantaget bygglov om det understiger 110cm, annars söker jag bygglov på även det så får grannen överklaga och kommunen ta ett beslut.
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
S
patriklarsson skrev:
Ska kontakta kommunen dels för framtida bygglov på min tomt, och kan då kolla vilka bygglov som finns för grannens mark.
Tack för tipset om de kan mäta ut till en rimlig kostnad.
Ska också kolla vad lantmäteriet tar för en bra fastighetskarta.
Det är inte omöjligt att jag också vill sätta upp ett staket vid tomtgräns, vilket bör vara undantaget bygglov om det understiger 110cm, annars söker jag bygglov på även det så får grannen överklaga och kommunen ta ett beslut.
Låter som ni kommer ha ordentliga grannfester framöver! :D
 
  • Gilla
Pagno och 9 till
  • Laddar…
Du borde agera lite smartare. Tycker det låter som du gör allt du kan för att tjafsa med din granne.

Trots att du inte har en jäkla aning om var tomtgränsen går (och det vet du inte genom att titta på några kartor heller) så har du redan uppfattningar om var gränsen går och vad som är ditt. Att börja snacka om var grannens garage står är ju helt hål i huvudet, det har ju knappast flyttat på sig sedan du köpte huset. Samma sak gäller vedskjulet. Pinsam diskussion för din del.

Det smarta vore att gå till grannen och säga, Du Benke, detta tjafs kring tomtgränser är ju jättetrist och inget någon av oss vill hålla på med. Jag beställer en utsättning från lantmäteriet och sedan VET vi. Ok? Det spelar förstås ingen roll vad han tycker om det, det ska göras ändå, men det finns rätt och fel sätt att göra saker på. Eller smarta och osmarta sätt.

Därefter kan du ju sätta upp ett staket en decimeter in på din tomt och sedan är ju problemet ur världen förevigt.
 
  • Gilla
CCPusher och 24 till
  • Laddar…
Håller med MathiasS. Inte smidigt alls att börja samvaron med ny granne med detta när du inte ens har koll på gränserna själv.
 
  • Gilla
matsgran och 2 till
  • Laddar…
"Överenskommelse om placering nära tomtgräns gäller i all framtid."
Har grannen byggt en carport utan bygglov närmre än 4,5m från tomtgräns, intygar bara en skriftlig överenskommelse med tidigare ägare om att han möjligen godkänner det?

"Låter som ni kommer ha ordentliga grannfester framöver!" Troligen inte, men han kanske är en rolig prick när han är full, för nykter är han det då inte.

"Lantmäteriet har en karttjänst på nätet där du kan se din egen fastighet om du har e-legitimation."
Tack för tipset, det jag såg där, styrker mina teorier om vart tomgränsen går.
Den stryker helt enkelt hans vedskjul och allt gräs mellan mitt uthus och hans häck samt gräset på min sida hans vedskjul tillhör i så fall min tomt. Dvs det han veckovis nu går och klipper och har parkerat bil på.

"Du borde agera lite smartare. Tycker det låter som du gör allt du kan för att tjafsa med din granne."
På vilket sätt tycker du det? Det är alltså konstigt om jag vill asfaltera bort en bit gräs på min tomt och sedan sätta ett staket mot grannens tomt? Varför är det konstigt?

"Håller med MathiasS. Inte smidigt alls att börja samvaron med ny granne med detta när du inte ens har koll på gränserna själv." Varför är det konstigt att ringa fråga en ny granne var han anser att tomtgränsen går, samt bli irriterad på när han parkerar bil på min gräsmatta och nu även klipper den?
Skulle du tycka det är normalt beteende?
 
  • Gilla
Brodern och 2 till
  • Laddar…
Det som är konstigt är att du TYCKER saker om var gränsen går och agerar baserat på det. Ta reda på fakta och fundera sedan på vad du vill göra.

Att tjafsa om bygglov och annat för byggnader som står på grannens tomt redan när du flyttat dit tycker jag också är mycket märkligt. Du visste att dom stod där, gilla läget.

Visar det sig att skjulet eller garaget står på din tomt är det en annan sak, men det verkar inte ens du misstänka som jag förstår det.

Om du VET att det är din gräsmatta som grannen parkerar bilar på så säger man till om att det inte är ok, inget konstigt med det (det var väl det minst konstiga i din berättelse). Sätt upp ett staket så vet alla vad som gäller.
 
  • Gilla
leffe-e och 4 till
  • Laddar…
Här är en censurerad printscreen från lantmäteriet där vedskjulet är det med skarpare svarta linjer vid tomtgränsen.
Det blåa området är gräsplanen.
Dvs en del av min framsida av fastigheten.
tomt.jpg
 
  • Gilla
Brodern
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.