undine
Jag köpte en sladdlös skruvdragare på ÖoB för 199 kr. Sjukt jäkla nöjd är jag! Blev först avrådd att köpa sådana billiga och istället gå på en för typ 2500 kr. Men den jag köpte är suverän. Stark, bra batteritid och hela paketet. Otroligt bra köp.
 
D
Sen min begagnade hilti började kugga över (eller vad som hände) har jag använt borrhammaren (Bosch GBH 2-28). Nackdelen är sladden och en viss obalans när man bara håller i det ena handtaget. Men kraften är svårslagen.
 
Tyvärr är texten i många avseenden förenklad och en hel del detaljer tas inte upp. Detta är helt enkelt för att redaktionen önskar texter i lite kortare format. Det gäller då att väga varje mening mot varandra och det är därmed sällan utrymme för detaljer. Som skribent kan det då ibland vara svårt att förtydliga allt.

När det kommer till batterispänning så är det för enkelt att påstå att spänningen inte spelar roll. Det totala energiinnehållet för ett 18V-batteri (ska vi vara noga ska vi kalla det ackumulator) på 3,0Ah blir förenklat 18*3=54Wh. Motsvarande för ett 14,4V 3,0Ah blir 43,2Wh. Eftersom båda batterierna byggs av ett antal celler med spänningen 1,2V och dessa celler endast finns upp till viss given kapacitet (säg 4-5Ah) får du vanligtvis i mer energi i 18V-packet.

Detta betyder i teorin att du kan köra maskinen hårdare under en längre period innan batteriet är tomt. Det betyder inte nödvändigtvis att en 18V skruvdragare är starkare än en 14,4V osv.

En större fördel med 18V-systemen tycker jag är att det stora tillverkarna har ett mycket större modellutbud i sina 18V-serier. Det gör att man exempelvis kan köpa "nakna" (utan batterier) maskiner för små pengar och använda tillsammans med sina befintliga batterier. Jämför utbudet av 14,4V- och 18V-maskiner från Makita!
 
  • Gilla
Katthatt och 3 till
  • Laddar…
B
Väldigt konstigt att inte slagskruvdragare tas ut, dvs "Impact drivers", som bara används för att skruva med. Har en Makita som ger 165 NM och den är guld, har använt den massor i 6 år nu, och den går som en klocka. Brutal, men går också köra småskruv med efter lite träning...
 
Artiklar som består av en massa siffror hit och dit blir skitjobbigt att läsa och sådana hoppar jag gärna över. Jag tycker att den här artikeln var precis lagom :D
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag inser att jag kanske var lite hård i min kommentar. Artikeln är bra på att beskriva "användarrelaterade" saker, både sådana som jag har tänkt på och annat.

Pallar man inte läsa artiklar med siffror är det ju bara att köpa en maskin med de största siffrorna och hoppas att den är bäst. Annars tycker jag det vore bra om man fick BH:s medlemmar att alltid ställa försäljare till svars om de viktiga siffrorna så kanske det i framtiden kommer stå "20 Nm, 2000 rpm, 200 kJ" istället för "18 V, 3 Ah" på maskinerna.
 
Intressant att ni önskar era nära och kära Ryobi och B&D i julklapp (https://www.byggahus.se/renovera/julklappstips-husagaren). Tycker man får se till syftet. En skill från Clas Ohlsson för 400 kr måste ju vara bättre än ingen skruvdragare? Samma sak någon som använder skruvdragare 1 gång om året för att sätta upp en hylla. 3000 kr DeWalt är ju nice men om den används någon gång per år, nja tveksamt.
 
Är hemapulare och jag har dödat 2st makita och nu börjar min blåa bocsh kugga över. Sneglar på en Milwaukee nu.
 
dan ja skrev:
Sen min begagnade hilti började kugga över (eller vad som hände) har jag använt borrhammaren (Bosch GBH 2-28). Nackdelen är sladden och en viss obalans när man bara håller i det ena handtaget. Men kraften är svårslagen.
Jag använder också borrhammare (en gammal B&D som, trots fabrikat, har varit en hårt arbetande trotjänare i många år) som skruvdragare. Visst, lite tyngre, men så underbart hur man kan smyga in det sista sakta, sakta, även på skruvar som man verkligen måste dra hårt.

Dock, kör man med borrhammare, köp inte bits på Jula. Jag har dragit av säkert ett dussin av deras billiga bits. Japp, dragit av dem, inte slitit ut torx-spetsen, utan de har snäppt rakt av.

När min B&D går till den stora verkstaden i himlen så kommer min nästa skruvdragare att bli DeWalts borrhammare. Mycket lättare, men ändå starkare.
 
arneri68 skrev:
Batterier brukar väl inte hålla längre än 4-5 år och utbytesbatterier kostar ofta 70-80% av skruvdragarens inköpspris? Pro maskinerna skall hålla för daglig drift och är därför slitstarkare, men batterierna är väldigt lika de som sitter i hobbymaskinerna. Utvecklingen på batterisidan är också så pass snabb att det sällan känns motiverat att köpa ett utbytesbatteri till en gammal maskin.
Jag har en skruvdragare som jag köpte 2005 som fortfarande funkar. det ena batteriet har kass kapacitet men det andra fortfarande helt ok...denna användes flitigt under ca 2 år innan jag investerade i en Hitachi med Li-Ion batterier 2007 - som bland har dragit upp en sommarstuga, ett antal trädäck och otaliga småjobb med både borrning och skrivning....

Mer än 5 år håller batterierna definitivt :)

/K
 
MagicaDeHex skrev:
Jag köpte en sladdlös skruvdragare på ÖoB för 199 kr. Sjukt jäkla nöjd är jag! Blev först avrådd att köpa sådana billiga och istället gå på en för typ 2500 kr. Men den jag köpte är suverän. Stark, bra batteritid och hela paketet. Otroligt bra köp.
Började också med en "Hercules" för 400 spänn inkl två batterier för typ 15 år sen..slet ut den efter några år och köpte en ngt dyrare för ca 800 kr...var rätt böjsd med båda.

Sen när den började kännas lite sliten och jag behövde en rejäl för att dra upp ett hus så blev det en Hitachi som jag har haft sen dess (även om den nu efter mer än 10 år börjar bli lite sliten också) - en otrolig skillnad !

Bra verktyg gör verkligen skillnad i många fall...men såklart, använder man bara den till att skruva upp en tavla vartannat år så duger nog en billig också...

/K
 
G
Lite väl utdömmande av mellansegmentet.
Många som hänger på byggahus.se nöjer sig med att renovera, bygga till lite.
1) Ska du bara skruva upp något skåp eller tavlor, men man kan behöva se upp med batterikapaciteten.
Har du betong, el lättbetong väggar, behöver du slag funktion?
2) Ska du skruva upp en vägg, ett tak? Två batterier så du kan byta och jobba vidare.
En Hitachi kan hålla många år. Absolut ingen dålig maskin, Royobi är heller ingen maskin att klassa som kinesiskt skräp.
3) Ska du verkligen bygga ett hus eller två, så är det det dyrare märkena som gäller!!
 
En funktion som jag gillar på de lite bättre skruvdragarna: När man släpper knappen så stannar de direkt. Med maskinen jag använder så är det lätt att dra in skruven 10 mm i träet bara på eftersnurren om man är lite oförsiktig och har bråttom.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S
Jag har betongvägg nere i källaren, inga superstora byggplaner men är bara 30 år och tänker att det är lika bra att köpa något som man kan ha resten av livet.

Ser att många skriver att proffsmaskinerna är overkill för dom flesta, men borde det inte vara lika bra att slå till på en fin nu istället för att köpa en för 1500 nu och sen få lov att köpa en för det dubbla om 5-10 år?

Ahlsell hade en deal på makitas 18V DDF482RMJ.
Borde vara ett bra köp och svårslaget pris?

https://www.ahlsell.se/10/verktyg--...rktyg-batteridrivna/borrskruvmaskiner/465672/

Synpunkter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.