Status
Tråden går ej att kommentera.
Nja saltvatten är 2,5 mil in till Halmstad, så inte så troligt. Och industrin "Gjutaren/Tasso" lades ner för ett par år sedan. Däremot är det söderläge med sol från uppgång till nedgång. Men handtagen sitter som sagt under 2m tak.
 
Bor du väldigt nära den nerlagda industrin?
Det handtaget på den undre bilden som är mer utsatt är det mer i riktning mot den gamla industrin?
De angreppen du har sker inte normalt och framförallt inte på så kort tid utan i ditt fall så verkar det troligare med något som påverkar och även nerlagda industrier kan påverka.
När jag hör gjuteri så förs tankarna till mycket svavel som påverkar.
Söderläge spelar ingen roll för den påverkan du har.
Vad orsakar oftast korrosion på ytbehandlingar?
För att detta ska uppstå så krävs att något "äter" på metallen (beläggningen) alltså att en korrosion uppstår och då krävs det något som äter på ytbehandlingarna vilka ofta är är ädlare metaller t.ex svaveldioxid, syra, alkali eller salt.
Den skada som uppkommit beror alltså inte på något tillverkningsfel utan snarare yttre påverkan, visst kan du testa att reklamera och med tur så godtar de den men ytbehandlingar omfattas oftast inte om det inte är ett tillverkningsfel.
Förvänta dig inte att det håller bättre bara för att du byter till nya.
Du bör eventuellt välja en annan ytbehandling som är bättre lämpad eller klarlacka detaljerna och hoppas att de då håller lite längre, men ofta är det att köpa dyrare behör i rostfritt som gäller om det ska hålla bättre och rostfritt kan du putsa upp om det behövs.
 
123abc skrev:
Bor du väldigt nära den nerlagda industrin?
Det handtaget på den undre bilden som är mer utsatt är det mer i riktning mot den gamla industrin?
De angreppen du har sker inte normalt och framförallt inte på så kort tid utan i ditt fall så verkar det troligare med något som påverkar och även nerlagda industrier kan påverka.
När jag hör gjuteri så förs tankarna till mycket svavel som påverkar.
Söderläge spelar ingen roll för den påverkan du har.
Vad orsakar oftast korrosion på ytbehandlingar?
För att detta ska uppstå så krävs att något "äter" på metallen (beläggningen) alltså att en korrosion uppstår och då krävs det något som äter på ytbehandlingarna vilka ofta är är ädlare metaller t.ex svaveldioxid, syra, alkali eller salt.
Den skada som uppkommit beror alltså inte på något tillverkningsfel utan snarare yttre påverkan, visst kan du testa att reklamera och med tur så godtar de den men ytbehandlingar omfattas oftast inte om det inte är ett tillverkningsfel.
Förvänta dig inte att det håller bättre bara för att du byter till nya.
Du bör eventuellt välja en annan ytbehandling som är bättre lämpad eller klarlacka detaljerna och hoppas att de då håller lite längre, men ofta är det att köpa dyrare behör i rostfritt som gäller om det ska hålla bättre och rostfritt kan du putsa upp om det behövs.
Nja det är 1 km så det är inte supernära. Det kallades för Gjutaren, de gjorde väv-tapeter där. Det är mycket tveksamt att det är yttreåverkan då dörrarna sitter på altanen där vi knappt varit sedan dörrarna monterades. Det är ca 6m mellan dörrarna men på samma gavel. Jag bor i ett helt vanligt villa område, inte på en industri så självklart får garantin täcka detta annars kan de hämta tillbaka dörrarna.
 
Den yttre påverkan är inte fysisk skada eller slitage utan en atmosfärisk korrosivitet som orsakas av något aggressivt ämne i "luften".
När det är fel från fabrik så känns det i regel direkt på ytan som då är väldigt sträv och inte känns som är normalt (detta är extremt sällsynt och nästan totalt obefintligt).
Fabriksfel känns även mindre troligt då de olika delarna som är angripna är tillverkade och ytbehandlade vid olika tillfällen samt på fler än ett behör (trycke+fästplattan+täckbricka+3st nipplar), chansen att det skulle blivit fel på samtliga och då även nipplarna som har en annan ytbehandling känns nästan obefintlig.
Jag vill inte vara knepig utan endast förklara felet och varför det uppstår, jag rår inte över fysikens lagar.
Är du intresserad om ytbehandlingar så kan du läsa mer i länken.
http://mpc.spear.staging.assaabloy.com/asfe/Fetchfile.aspx?id=46626
 
Självklart menar jag inte att det är ditt fel. Men det som oxiderar eller korroderar är ju av betydelse med. De gamla handtagen på de gamla dörrarna var den helt vanliga typen, där var det inte ett enda märke. Och de har ändå suttit där i 35 år medans fabriken var i bruk. Ytbehandlingen på ett dörrhandtag bör vara god nog för att klara av krävande miljöer. Det sitter ju trots allt ute.....
 
Att äldre ytbehandlingar var bättre tvivlar ingen på då det inte var samma miljökrav i tillverkningen då.
Vilken ytbehandling hade du på behören i de gamla dörrarna och hade du handtag på utsidan även på de dörrarna?
 
Ja där var handtag på utsidan där med. Behandlingen vet jag inte vilken det var, samma med de nya dörrarna. Det är de handtagen som SP skickar med. Bygghemma skulle skicka nya handtag iallafall :)
 
Uppdatera gärna med hur de ser ut efter samma tid.
De gamla var säkert nickel.
 
Jag trot jag ska spara ett av de nya tills vi bygger uterum:)
 
Idag har golvfirman rivit badrummet igen. Du hoppas vi att det blir rätt. Montören sa att de var liv på firman pga allt detta så nu borde ingen våga att göra fel. Förhoppningarna är inte superhöga
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Kakla för bövelen ;)
 
Jonatan79 skrev:
Kakla för bövelen ;)
Ja, med kakel är det ju svårt att få ytskiktet fel. Dock ser man ju inte hur tätskiktet ser ut, och det är ju det som är det viktigaste.
 
Bara att kontrollera / besiktiga tätskiktet innan kakling om du är orolig för det
 
Ramnemark skrev:
Idag har golvfirman rivit badrummet igen. Du hoppas vi att det blir rätt. Montören sa att de var liv på firman pga allt detta så nu borde ingen våga att göra fel. Förhoppningarna är inte superhöga
Jag kan tänka mig att det varit ett väldans liv på företaget.
Det har strulat och de blir kanske 3:de gången gillt, men jag är imponerad av företagets vilja att göra om så du blir nöjd.
Påpeka att du helst ser att de gör ett riktigt underarbete och att det är noggranna med hörnen mm så chansen är större att det blir som du vill ha det.
 
Ja jag kontrollerar noggrant. Idag har de flutit golvet igen. Vi får se om det är fall när det torkat ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.