Hej,

Vi har precis köpt ett hus som är byggt 1936 men ombyggt och renoverat på 60-talet.
Eftersom huset har eternitfasad som är inbyggd under träfasaden samt ventilationskanaler i eternit undrar jag lite grann var förra ägaren annars har använt asbestmaterial.
Jag har sökt här på BH och hittat en del bra information men skulle vara jättetacksam om någon kunnig skulle kunna ta en titt på bilderna och se om ni känner igen något.

1. Expansionskärl på vind:
DSC_0203.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Innertak sovrum
DSC_0215.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0216.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. Innertak barnrum
DSC_0222.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0224.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Rörisolering
DSC_0236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0244.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Skivmaterial pannrum
DSC_0240.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0235.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Skrivmaterial i resten av källare
DSC_0229.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0233.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_0241.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • vind_01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skivorna i pannrummet ser ut som eternit i alla fall.
 
7. Kakel i badrum
DSC_0219.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8. Kakel i kök
DSC_0245.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9. Innertak vardagsrum
DSC_0226.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är jättetacksam för alla svar och tipps innan vi börjar riva här :)
 
Tack för snabbt svar! Ja det var min misstanke också. De har betydligt hårdare yta än skivorna i resten av källaren (se punkt nr 6). Innan vi köpte huset så bodde i vi lägenhet byggd på 90-talet så jag kanske har en del konstiga frågor...
 
Den trasiga rörböjen under punkt fyra ser ut som gurmassa, alltså asbest. Sitter troligen bara i böjarna, inte på raka rör.
Den trasiga böjen och eventuella andra defekter skulle jag åtgärda. Hela böjar skulle jag måla över med ett heltäckande lager färg så stör de ingen förrän den dag du ska börja riva i systemet.
 
Håller med ovanstående, böjarna och skivorna i pannrummet är hög risk för asbest. Fix och fog till kakel och klinker går inte att avgöra baserat på utseende, måste provtas. Takskivorna skulle kunna vara luriga, det finns vissa takplattor med asbest, dock osäkert om det var så vanligt i villor. Har mest sett det i industrilokaler samt kontor.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Det du kan göra är att ta prov och skicka/lämna på analys. Det kostar ca 650:- per prov, vilket kan kännas mycket initiellt, men sinnesfrid och ev minskade framtida saneringskostnader väger väl upp den kostnaden. :)

Dessutom kan det vara bra att kunna visa att t.ex. fog och fix inte innehåller asbest om ni lejer in ett (seriöst) badrumsföretag för att fixa till våtrummen.

För att svara på din ursprungliga fråga skulle jag gissa på att allt skivmaterial, inkl tak i pannrum är asbesthaltigt, samt rörböjarna och ev. eternitkanaler för ventilation som kan ligga på vinden. Var också aktsam för plastmattor och mattlim!
 
  • Gilla
Antonlunk
  • Laddar…
Anders243 skrev:
För att svara på din ursprungliga fråga skulle jag gissa på att allt skivmaterial, inkl tak i pannrum är asbesthaltigt,
Men skivor som uppenbart är träfiberbaserade ska man väl inte behöva fundera på, eller?
Typ masonit, tretex och de där typiska innertaksskivorna som var så vanliga (som verkar vara i TS sovrum)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
gungunsen skrev:
[bild]
Ser ut som murstocken har haft ett lager isolering på ytan. Möjligen asbesthaltigt?
 
Räknenisse skrev:
Men skivor som uppenbart är träfiberbaserade ska man väl inte behöva fundera på, eller?
Typ masonit, tretex och de där typiska innertaksskivorna som var så vanliga (som verkar vara i TS sovrum)
Jag var nog inte så tydlig. Det jag menade var att alla skivor i ett pannrum nog bör misstänkas för att innehålla asbest.
 
  • Gilla
Räknenisse
  • Laddar…
Tack för all information hittills! Rekommenderar ni att göra eldningstest på ett mindre prov på det som jag ni tror är tretex, masonit och co?
Vad gäller vinden så var jag mest orolig att klippa upp den bruna säcken runt expansionskärlet men kanske är/var murstocken isolerad med något. Trodde det bara var puts.
Trasiga rörböjar finns lite här och var i källaren. Hur oskadliggör man dessa på bästa sätt? Dra tejp runt eller kanske linda in i matlagningsplastfolie? Vill bara undvika att det dammar till vi hittar en permanent lösning om ett år eller två.
tackar för all hjälp
 
Jag skulle gissa att den bruna säcken är helt vanlig pappbeklädd mineralull eller glasull.

Men visst; det är inte så trevligt det heller. Oavsett vad, så skaffa en vettig mask med P3 filter. Det kommer du ha nytta av i framtiden, alldeles oavsett om det är asbest eller inte i materialet. Sundström eller MSA har vettiga masker till rimligt pris.
 
I badrummet bör prov tas på framförallt fixet och fogen. Men när du ändå är igång så ta ett test även på limmet om du har plastmatta. Rörböjarna kan du tejpa in rejält och se till att kapa vid enbart raka rör. Glöm inte P3 filter i masken.

Något annat jag tänker på är om det har blandats galvat och koppar. Kolla så att rören inte satt igen och att expansionsledningen inte rostat sönder.
 
Och kom ihåg att det är när du river saker med asbetsfibrer som det är farligt. Så länge det är i bunden form så är det ett fantastiskt material :)
 
Kaklet ser ut att vara nyare än 60-tal, ser ut som typiskt 70 tal, även vanligt en bit in på 80 talet. jag tror att användningen av asbest i kakelfix var vanligast på 60 talet, men kan förekomma även från 70-talet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.