Mikael_L
Hej.
Jag har en kompost i form av en hög i ett hörn på tomten.

Det äldsta däri är väl minst 3 år gammalt nu, och det är nästan uteslutande gräsklipp och räfsade torra löv den består av.

Nyss var jag på den med grepen och vände och hade mig lite, och inser att det fortfarande bara är gräs och löv i den, inget som verkar ha blivit något som liknar jord/torv/mull whatever.

Längst ner är det en sur kaka av blöta löv och gräs, i mitten och uppåt är det torrt gräs och torra löv. :(

Det känns inte som att min kompost fungerar något vidare, om hundra år kommer det säkert vara fin mylla, men jag trodde man kunde få ut något att sprida i trädgården redan efter något enstaka år.



Så nu startar jag stora tråden om komposter, där jag hoppas att det ramlar in mycket tips om hur man bygger en kompost, och hur man sköter komposten.
 
Lägg gräsklippet och löven direkt under buskar och på odlingar osv istället, så komposteras det på plats.
En kompost behöver skötas om precis som allt annat i trädgården, den ska vändas så det kommer in luft i den och den ska vattnas om den blir för torr.
 
Bygg inte en kompost, bygg två. Och använd dem omväxlande.

Komposten får inte vara för blöt om den ska multna bra, den får heller inte vara för torr. Därför är det viktigt att man blandar på rätt sätt i komposten. Syre är viktigt för mikroorganismerna, en för blöt kompost får inget syre och då händer det inte så mycket.

Vi har två såna här simpla "gallerkomposter", när jag ska ta ut jord ur en av dem så lyfter jag bort översta lagret i den och lägger över i den andra (normalt så har det sjunkit ihop så pass att det går). Sen gräver jag ut och sållar det som är i botten. Kvistar och sånt har ofta inte hunnit förmultna helt så det åker tillbaka ovanpå högen i den andra.

Sen lyfter jag över det översta från kompost nummer två till första och gräver ur även den. Då ser jag till att kvistar och sånt i botten ger luftning/dränering.

Komposten kan behöva vattnas om den blir för torr.

Jag brukar inte hålla på och blanda om mer än det som blir när jag gräver ur komposten, möjligen luckra upp lite med grepen om det verkar vara för kompakt.
 
harry73
Vi har bra sandjord, så när jag behöver sand gräver jag ett hål i marken. Den fyller jag med trädgårdsavfall. Till slit blir det kompost.
Men problemet med just gräsklipp och lov är att de var för dig bilder täta kakor dom gör att vatten och syre hålla borta.
Men försöker man blanda allt lite genom att gräva i det blir det bättre
 
Löv brukar det ju sägas att det är bättre att klippa sönder med gräsklipparen på hösten och låta daggmaskarna dra ner i jorden. Sen kan man ta de små resterna som blir kvar på våren (när man ändå bör vårstäda gräsmattan för att ge rötterna luft).
 
  • Gilla
JBa
  • Laddar…
harry73
Det beror på mängderna och på vilka löv det är.
 
Men finns det några löv som är bättre att lägga direkt i komposten än att klippa sönder med gräsklipparen?

Hela löv bildar ju som sagt var en väldigt tät matta.

Sen att det finns vissa löv (t.ex. ek) som multnar långsamt är en annan femma. Men de bör ju då varken läggas direkt i komposten eller efter att ha klippts sönder.
 
Mikael_L
Jag tror i alla fall att det kanske är bäst att jag faktiskt bygger en (eller två!) komposter, isf att bara ha en hög på marken.
Funkar sådana där billiga nätkomposter bra
(Svårt att jobba med grepen i den ... :eek:)
709063b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Beroende på hur mycket "skräp" du ska kompostera...minst två komposter om det är mycket, har man bara lite gräsklipp så är det lika bra att lägga det direkt under buskar eller liknande, som gödning och skydd för ogräs.
Själv har jag två hyfsat stora komposter, och ibland känns det som om jag skulle vilja ha en tredje också. Den jag fyllde på förra året är det för mycket i märkte jag för nån dag sedan när jag skulle gräva lite i den, det var ofärdigt och kan inte användas. Jag borde även ha luftat med grepen några gånger förra året, nu var allt bara en kompakt blaffa.

Så om jag skulle gjort om det....tre fack i komposten, inte fylla för mycket, se till att allt man lägger i får en chans att multna.
 
harry73
Nerre skrev:
Men finns det några löv som är bättre att lägga direkt i komposten än att klippa sönder med gräsklipparen?
Jag faktisk aldrig försökt att klippa sönder löv innan den hamnar på komposten. Det blir i alla fall mer jobb att klippa sönder och räfsa upp klippet. Kan tänka mig att det är bra att göra så om man vill ha kompost så snabbt som möjligt eller inte vill ha en alltför stor kompost. Förra hösten ville jag i alla fall inte för mycket löv på komposten, så då la jag det på en separat hög lite längre bort, där det fick agera boplats åt igelkottar, fästingar, sniglar och lite till.
 
Mikael_L
Kan igelkottar använda en kompost för vinteride?
 
Det är levande varelser som gör arbetet i komposten. Ett par grundläggande saker de behöver för att trivas.
1. syre; luftväxling inne i materialet som inte får vara för kompakt
2. lagom med fuktighet; snustorrt och dyblött är båda dåligt
3. balans mellan näringsämnen; Kväverikt=grönt, färska blad etc. Kolrikt=brunt, grövre växtdelar etc.

Finns olika sätt att uppnå målet och vilken skötsel som passar beror mycket på vad det är som ska komposteras. Ju mer varierat innehåll, desto lättare att få det bra. Nästan alla komposter behöver strömaterial. Ofta flis, torv, kutterspån som ger både kol, struktur och fuktbalans. (om du inte har mycket grovskräp från trädgården)
Stora mängder gräsklipp är svårt att hantera då det är uruselt på både punkt 1 och 3.

En bra ide för nybörjaren är också att låna en hög halvfärdig kompost från grannen för att få med sig så många olika sorter som möjligt av insekter, bakterier och svampar. Samma logik där ju fler olika, desto mindre risk för obalans och desto effektivare utfört arbete
 
Mikael_L skrev:
Funkar sådana där billiga nätkomposter bra
(Svårt att jobba med grepen i den ... :eek:)
De håller ihop högen och släpper in luft från sidorna. Ska man jobba i den så lossar man ena sidan. Men det ska man då helst inte göra om man inte ska gräva ur den, eftersom om den är halvfull kan det vara svårt att stänga igen. Våra galler brukar också sitta fast i marken (de sjunker ner lite och växterna växer över) så när man har grävt ur komposten får man rycka upp gallren ur marken och fixa iordning igen.

Bygga en behållare av virke är antagligen smidigare, men det blir dyrare och sen får man inte in lika mycket luft.

Vi köpte våra galler när vi nyss flyttat in och inte hade så mycket pengar att röra oss med. Gallren har hållt länge (15 år minst), spiralerna som håller ihop dem i hörnen är det värre med. Men det går att sätta dit buntband istället.
 
harry73
Mikael_L skrev:
Kan igelkottar använda en kompost för vinteride?
Ja och där är det också nära till föda antar jag

http://naturochmiljo.fi/Site/Data/812/Files/Html/Foljmedvaren/Daggdjur/Igelkott.html
Ungefär i oktober går igelkotten i dvala. Den rullar ihop sig i ett tätt byggt bo under en lövhög, i en jordhög eller en komposthög, och spenderar vintern där. Under dvalan sjunker igelkottens kroppstemperatur till några plusgrader och dess hjärta slår långsammare. En igelkott kan ibland vakna upp under dvalan, men somnar sedan om och vaknar när det är ca 15 grader varmt. Boet brukar finnas nära de platser igelkotten besöker för att finna föda. De första igelkottarna vaknar i mars, men vanligen kryper de ur sitt bo i slutet av april då det finns tillräckligt mycket föda.
 
Redigerat:
Bygg bon åt Kotte! http://forum.robsoft.nu/viewtopic.php?f=39&t=142056 (bokfoton en bit ner på sidan)
Går bra att skippa grepgrävning under vintern, då komposten själv är i lågsässong om man vill undvika att förstöra.

Ang. behållaren så föredrar jag trä. Den buffrar fukt och värme så det blir lite stabilare förhållanden.
Min är tre fasta sidor med glipor mellan brädorna. Lösa brädor som skjuts ner i spår på framsidan som kan lyftas det antal man önskar för att gräva runt eller tömma helt. Lock gör att det inte bli för blött på hösten och dämpar uttorkning på sommaren. Men då har jag inte bara trädgårdsavfall i min så det kan påverka önskemålen också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.