Har nått en kritisk punkt vad gäller utrymmet i garaget, så nu åker stegarna ut på ytterväggen.
Jag vill dock inte få stegarna stulna, eller underlätta inbrott i eget eller andras hus. Därför är jag på jakt efter en effektiv låsning av stege/stegar.

Innan jag uppfinner något eget så tänkte jag kolla om den samlade erfarenheten här inne har ett färdigt svar? Jag har googlat runt men inte hittat så mycket annat än krokar med färdiga hål för hänglås. Jag tänkte mig en lösning med krokar där stegen hänger och sedan en arm som spänns mot stegen så att den sitter fast. Så att stegen inte slår mot väggen om det blåser kraftigt t ex. Har haft det problemet tidigare . Lite som infästningarna som finns till bilar som transporterar stegar. Den armen kan sedan låsas fast så att stöldrisken minimeras.

Om jag inte kan få till det tänkte jag mig någon sorts stålögla bultad i väggen och en spänd vajer med hänglås som ska hålla stegarna på plats.

Tanken med båda lösningarna är att det inte ska gå att ens häkta av en del av stegen och använda stegen som hävstång mot låsningen.

Overkill? Kanske.

Förslag mottages tacksamt.
 
Jag har haft stegenhängande utomhus i tio år utan något problem. Jag tror inte buset vill använda stege. Det blir för krångligt att få ut något den vägen.
 
Fast jag kan förstå TS fråga. La tråden på bevakning.
Tänkte för egen del på mitt fritidshus som inte har ständig tillsyn. Synd att hänga en 9m splirrans ny aluminiumstege utomhus. Och i garaget är den jämt i vägen :(
 
Tror tyvärr bara det tar ca 10min mer för en som vill ha stegen att knipsa en vajer / hänglås eller kedja , allra helst om det råkar vara ett lite avlägset fritidshus.:confused:
 
nikasp
Oftast hjälper det bara mot dom sämsta (oerfarna) tjuvarna men det är ju bättre än inget stöldskydd alls.:)
 
En vanlig cykelvajer genom en ögla och ett kraftigt kombinationslås.

Tjuven väljer nog en annan stege, eller slår helt enkelt in rutan och härjar runt i jakt på kontanter, smycken och alkohol medans larmet tjuter.
 
Om jag så bara kan fördröja den absolut sämsta tjuven 10 minuter så är det värt det. Jag kommer nog på en övertänkt, överanalyserad och överarbetad lösning precis som vanligt.
 
  • Gilla
Lolle och 2 till
  • Laddar…
Bart skrev:
Om jag så bara kan fördröja den absolut sämsta tjuven 10 minuter så är det värt det. Jag kommer nog på en övertänkt, överanalyserad och överarbetad lösning precis som vanligt.
Om du kommer på någon riktigt bra lösning så kan du väl visa den här eller skapa en ny tråd om den. :)
Det finns alltid andra som sitter i samma sitts och behöver lite bra ide bilder osv.
Lycka till..:)
 
Har 3st stegar hängandes på garageväggen, dessa har jag en låst ihop med varandra med en kätting och hänglås.
Jobbigt och bära iväg med 3st stegar haha..
 
Jag har länge jagat en bra lösning för att hänga upp och låsa fast min stege på garaget. Precis som du upptäckte jag att tillgången på färdiga lösningar var dålig. Hade länge en plan om att fixa ihop ett ultimat fäste själv, men eftersom min tillgång till metallbearbetning är så där slutade med att jag köpte färdiga krokar och låste fast stegen med kätting och hänglås.
Jag ska försöka förklara vad jag hade tänkt bygga om jag haft mer tid och utrustning. Min tanke var att utgå från två långre plattjärn som svetsades ihop med ett kraftigt gångjärn. Plattjärnen skulle sedan bockas till så att det ena blev en krok som stegen kunde ligga på och som även hade hål för skruvar att montera det hela på väggen med. Det andra järnet skulle sedan gå att fälla över stegen när den låg på plats och även täcka skruvhålen så det inte gick att skruva ner. Slutligen skulle det där plattjärnen möttes i framkant finnas hål för ett stadigt lås. Ska man ha flera stegar så kanske man behöver någon form av förstärkning för att det inte ska säga över tid, men då min stege endast väger 12kg tänkte jag att det nog skulle klara sig med lite kraftigare plattjärn.
Hoppas förklaringen var begriplig. Har tyvärr inte möjlighet att göra någon skiss just nu.
 
Det verkar finnas utrymme för lite gemensamt utvecklingsarbete här ...
Ladder lock Byggahus.se edition

Ska ut och rota i friggebod och bygghandel i helgen och se om jag kan hitta något som får geniknölarna att börja arbeta.
 
Jag kan föreställa mig ett läge där någon genom att låna en stege utan att fråga först räddar liv.
 
Stefan Bengtsson skrev:
Jag kan föreställa mig ett läge där någon genom att låna en stege utan att fråga först räddar liv.
Det stämmer...Men dom som blir drabbade av mycket inbrott runt sina hus eller blir av med dyra stegar flera ggr. tar nog risken och låser sina i alla fall.
Jag har ännu inte låst mina stegar men där jag bor är vi ännu skonade från dom som inte kan skilja på ditt och mitt , om jag hörde om en massa inbrott i trakten där dom just använt stegar för att ta sig in , då skulle jag också låsa mina.
 
  • Gilla
Effen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.