Robert63 skrev:
Riktigt så enkelt är det inte, eftersom besiktningen ligger som underlag för en dolda-fel-försäkring. Besiktningsmannen har alltså ett långtgående ansvar.

Jag anser tveklöst att en förbesiktning skulle underlätta i husaffären, inte många som har kompetens att bedöma vad de egentligen köper. [länk]

Hade en förbesiktning varit standard hade såväl säljare som köpare varit mer trygga, samt att vi inte hade behövt den här tråden :)
Jamen dolda felförsäkringen, om nu säljaren väljer att teckna en sådan, vilket inte är ett tvång, är helt och hållet ett skydd för säljaren och kommer överhuvudtaget inte köparen till gagn.
Tvärtom, om köparen senare hittar ett dolt fel så får han fajtas mot ett försäkringsbolag, med juristmuskler, och inte mot den enskilde säljaren. :rolleyes:
 
Varför skulle säljaren pruta när det inte är nya saker som upptäckts utan bara att de måste åtgärdas snabbare än vad man trodde. Det är väl hellre så att ev räntekostnader tas ut av att priserna på jobben kommer att gå upp. Sedan finns det ROT nu att ta ut på mycket av det som var listat, det är inte säkert att ROT finns om 5år så alltså borde priset gå upp då man måste åtgärda mer nu än senare! ;)

Så länge som det inte dyker upp något som medför en riktigt stor kostnad så är det väl bara att gilla läget och vara glad över att ni hittat ett hus ni vill ha. Tänk på att det är ett renoverignsobjekt som är nästan 50år gammalt så förvänta er att hitta saker som måste åtgärdas!

På ett hyreshus som är 50år brukar man räkna med stambyten, takomläggning, vent, el, fasad osv. Jag skulle kallt räkna med det på en lika gammal villa om inget är gjort.
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
harry73
Robert-san01 skrev:
Varför skulle säljaren pruta när det inte är nya saker som upptäckts utan bara att de måste åtgärdas snabbare än vad man trodde.
Hur resonerar du? Köper jag ett nytt hus vet jag att takbyte behövs om sisådär 50 år. Skulle den plötslig behövas nästa år är det bara att vara glad och tacka entreprenören för att takbytet blir så mycket billigare nu?
 
roland53 skrev:
Jamen dolda felförsäkringen, om nu säljaren väljer att teckna en sådan, vilket inte är ett tvång, är helt och hållet ett skydd för säljaren och kommer överhuvudtaget inte köparen till gagn.
Tvärtom, om köparen senare hittar ett dolt fel så får han fajtas mot ett försäkringsbolag, med juristmuskler, och inte mot den enskilde säljaren. :rolleyes:
Sluta fjanta dig. Det tror sjutton att en förbesiktning som besiktningsföretaget har ett ansvar för, kommer att leda till ett tryggare köp. Skärp till dig.
 
harry73 skrev:
Hur resonerar du? Köper jag ett nytt hus vet jag att takbyte behövs om sisådär 50 år. Skulle den plötslig behövas nästa år är det bara att vara glad och tacka entreprenören för att takbytet blir så mycket billigare nu?
De hade ju redan insett att taket var fel på då det inte hade något utsprång. Hade det sett OK ut men visst sig behöva bytas akut hade det kunnat vara skäl för förhandling. Men även där skulle jag säga att det kan få räkna med på ett hus frn 70-talet som är orört.
 
harry73 skrev:
Hur resonerar du? Köper jag ett nytt hus vet jag att takbyte behövs om sisådär 50 år. Skulle den plötslig behövas nästa år är det bara att vara glad och tacka entreprenören för att takbytet blir så mycket billigare nu?
Om det skulle ske efter ett år på ett nytt hus så gäller garantin och det är byggaren som åtgärdar, men nu var det ett hus som är mer än 40 år gammalt och TS anger själv i sitt inlägg att det inte är gjort något på huset.

Om man lyckats läsa sig till en läkarutbildning har man antagligen också förmågan att använda något så enkelt som Google där man lätt hittar teknisk livslängd på olika byggnadsdelar i ett hus, tex här:

http://www.doldafel.se/teknisk-medellivslangd/

Då borde man förstå redan vid budgivningen att tak, fasad och fönster som aldrig blivit underhållna inte kan leva ytterligare 10-15 år vilket naturligtvis då tas med i beräkning för det bud man lägger.
 
Loggar in här ikväll för att se om jag fått in några kloka kommentarer, och visst har jag det. Tack för dem. Vissa av er behandlar mig som en helt vanlig människa och det är jag väldigt tacksam över. Jag är en tjej på 28 år som bor tillsammans med min sambo och våra två små barn i en hyrestrea på 85kvm belägen mitt i stan där vi bor, en bit upp i Norrland.
Vi båda har vuxit upp i hus på små orter och längtar så innerligt efter vårat eget. Vi kanske inte kan så mycket än om byggteknik/el/vvs osv. men vem kan det innan man ens provat? Ofta så kommer ju kunskap med erfarenhet och erfarenhet med tid.

Ikväll när jag läser kommentarerna blir jag ju tacksam, men mest riktigt jävla arg. Vilka otroligt dryga kommentarer, slutsatser och åsikter ni vräker ur er. Jag blir på riktigt illamående. Är det såna som er jag tar hand om när ni fått en hjärtinfarkt? WFT?!

Det finns inte ens chans i världen att någon vet exakt vad denne budar på efter att ha varit på en husvisning i 15 minuter. Finns inte en chans i världen. Ändå budar folk. Hör och häpna. Rimligtvis för att dem vill ha ett hus. Man känner efter i magen och så lägger man ett bud och vips så vann du. Och det har ju alla rätt till. Utan att bli ifrågasatta eller idiotförklarade.
Angående denna budgivning kan jag berätta att det var vi och en annan snubbe på visningen. Innan vi gick därifrån la vi vårt bud på 2,4miljoner. För att det kändes bra och rimligt efter VÅR bedömning. Efter det åkte vi hem, och mäklaren ringde senare och sa att säljaren tog vårt bud. Vi har alltså inte haft som avsikt att krossa en fet budgivning för att senare hoppa av.
Jävligt pinsamt av dig att anta detta Oceanis.

Så, vår bedömning alltså. Jag berättade om vår yrken (och att vi är på väg att köpa vårt FÖRSTA hus) enbart för att förtydliga för er alla att vi inte har samma erfarenhet
av tex fönster och fasader som en snickare eller som någon som kanske haft 5 villor. Jag förstår mycket väl att husets skick är desamma vilket yrke man än har.......(Hur kan man tro att jag tänker nåt annat)

Vår bedömning var att vi behövde renovera fönsterna just nu, för att kunna byta ut dem om kanske 10 år - när man målar om igen. VAD ÄR KONSTIGT I DET RESONEMANGET??
Jag hade INGEN ANING om att fönsterna var ruttna förrän besiktningsmannen visade oss det. Oceanis, det är jävligt skabbigt att förutsätta att jag är dum i huvudet när du uppenbarligen inte läst vad jag skrivit.
Precis som med taket - Det såg fint ut och min bedömning var precis som besiktningsmannens.. 5-10 år till. Men istället måste bytas det NU för fasadens skull.. (Jag visste inte förrän nu att utsprången är viktiga för fasadens hållbarhet).

Min pappa tittade på fasad/fönster, min mamma gjorde det, min syster gjorde det. Det enda dem konstaterade var att vi verkligen behöver måla om i år eftersom det är sjukt mycket färgsläpp. Nånting måste dem och vi gjort lika som inte såg det som besiktningmannen såg.
Förmodligen betedde vi oss som helt vanliga spekulanter av en villa. Vi tittade, vi undersökte
inte!

Det är inte meningen att uppfattas som en storprutare. Jag frågar ju bara hur vi ska gå tillväga och berättar hur vi känner. Vi har inte ens prutat än. Vi vet inte vad vi ska göra, det är ju därför jag frågar. Jag trodde att det var mer vanligt att folk prutade på hus än att dem inte gör det. Har aldrig förstått att det är så laddat ämne som när jag läser kommentarsfältet. Får be om ursäkt till de som uppenbarligen tog illa vid sig.

Jag skulle GLADELIGEN betala 2,4 om huset var i det skick jag trodde. Att vi nu helst inte vill betala mer än ca 2miljoner handlar verkligen inte om att säljaren ska betala en total utvändig renovering. Om du ,PatrikJo, tänker att ett takbyte, fönsterbyte, fasadbyte och ett nytt garage skulle gå på 400.000 så undrar jag om du är snickare? Skulle gärna anlita dig isåfall. Så billig som du är.

Alltså, tro det eller ej. Vi ringt runt till ett dussintal snickare för att få en uppskattning kring vad
den utvändiga renoveringen kommer kosta och det mest rimliga är att slutsumman landar kring 700.000. Hade självklart blivit billigare om vi var snickare och plåtslagare med all tiden i världen och därför kunde göra detta själva.

Så, när vi räknat med en första renovering på kanske 500.000 och den istället (efter besiktning) hamnar på kanske 1,2miljoner är det väl inte så konstigt att jag hör mig för? Även om vi har pengarna så undrar man ju om det är värt det och hur man brukar göra.. Pruta/hoppa av/komma överrens osv osv osv, Tror inte att det finns nån här inne som rycker på axlarna för en räkning på 700.000.

*************** redigerat av moderator *************
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Langos och 5 till
  • Laddar…
Men för helvete - taket håller i 10 år till!!!
 
J
Tyvärr tror jag att du riskerar att bli utan svar, eller åtminstone inte kommer få skriva mer om du fortsätter att skriva på det sättet som du gör med personliga påhopp. Det är skillnad på påhopp på någons handlingar och någons person.
En annan reflektion är att du pratat om att det är vanligt med att pruta på hus, men du menar ju i detta fallet att du prutar på ditt eget bud, vilket är något helt annat. Bevisligen såg andra budgivare flera av de brister ni missade.
Hoppas du inte får några patienter ikväll :)
 
Evelna......la ni ett bud på 2.4 mille efter en kortare visning i samband med att ni lämmnade visningen? Alltså, ni la ett bud efter att ha synat kåken i 15-45 minuter? Modigt!!

Geee......själv synade jag och jobbarkompisen, med en samlad byggservicekunskap om ca 25 år, kåken jag köpte under en hel lördag och än idag, 5 år senare kan jag upptäcka saker som jag inte visste om min fastighet.
 
Ett tips till TS i all välmening, har man inte kunskap att bedöma skicket på ett hus bör man ta med sig någon som har det innan man ger sig in i sitt livs största affär. Sen skulle inte lite ödmjukhet skada heller..
 
  • Gilla
flimsy och 2 till
  • Laddar…
Jag har förstått det som att det är rätt vanligt att man prutar efter en besiktning.

Jag ber om ursäkt för att jag sa väl hårda ord. Inte okej nånstans. Du har verkligen sårat mig med dina kommentarer och jag förstår inte varför man bland annat kallar någon för smitare, ohederlig och allt annat du skrivit till mig för att jag undrar över det jag undrar.
 
Jag har rensat lite lätt i tråden.

/moderator
 
Tack.

Jag har ögnat igenom flera trådar (förutom denna) och gillar inte alls jargongen här. Tycker det är överlag ofantligt otrevlig stämning. Skulle du kunna ta bort mig härifrån? Jag vill inte vara medlem längre
 
Det finns inget rätt eller fel, vad gäller hur ni hanterar situationen.
Men om ni väljer att försöka pruta, måste ni vara extremt försiktiga så det inte uppfattas som ett tarvligt utpressningsförsök.
Ni valde att lägga ett bud som låg 20% över utgångspriset, vad var ert syfte med det? Jag gissar att ni gillar huset/läget och att ni la ett högt bud för att minimera risken för ett budgivningskrig. Ni har nu ett köpeavtal med en öppen besiktningsklausul.
Det alla här verkar vara överens om är att ni har två val- stå kvar vid avtalet och betala 2,4 mille eller dra i nödbromsen och hoppa av. Hoppar ni av kommer mäklaren och säljaren troligen fråga vad besiktningen visade och då kan ni ha en öppning att "pruta" eftersom mäklaren då blir uppmärksammad på fakta som denne är mer eller mindre tvungen att delge övriga spekulanter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.