Vi har problem att det kommer upp vassa skott i gräset. Hur får vi bort dem? Jag har filmat där jag visar hur det ser ut. Jag tror att det är förra ägaren som inte krattat upp fallfrukten ordentligt och nu myllrar det av rötter och nya skott. Men jag kan ju ha fel. Jag kan i alla fall konstatera att de gör ont att trampa på.

https://youtu.be/-J2WwFqaKug
 
C
Säkert rotskott från trädet. Tror inte att det finns så mycket annat vettigt att göra än att ta dem med gräsklipparen innan de växer till sig. Och undvika att springa barfota runt trädet :p
 
harry73
Man kan också ta en sekatör och klippa av dom lite närmare marken
 
cpalm skrev:
Säkert rotskott från trädet. Tror inte att det finns så mycket annat vettigt att göra än att ta dem med gräsklipparen innan de växer till sig. Och undvika att springa barfota runt trädet :p
Jaha. Ja nu har jag dels både hunnit gräva upp en tjock rot full av skott samt googlat "rotskott". Detta låter besvärligt. Varför skickar ett fullt växande träd som ger massor av god frukt upp nya skott?
 
Rotskott är troligen det korrekta. Vad är det för plommonsort? Det verkar ju vara ett riktigt gammalt träd. Gav det god frukt i höstas? Om inte, är det inte fel att ta bort det och ersätta med sort som inte ger rotskott. Annars är gamla träd intressanta och ska inte tas bort utan riktig anledning.
 
David Lööw skrev:
Varför skickar ett fullt växande träd som ger massor av god frukt upp nya skott?
För att det "vill" (dvs det är genetiskt programmerat att) föröka sig.
 
yonna skrev:
Rotskott är troligen det korrekta. Vad är det för plommonsort? Det verkar ju vara ett riktigt gammalt träd. Gav det god frukt i höstas? Om inte, är det inte fel att ta bort det och ersätta med sort som inte ger rotskott. Annars är gamla träd intressanta och ska inte tas bort utan riktig anledning.
Små gula plommon. Krikon? Det blev massvis med plommon i fjol. Nästan fler än nyttigt. Det är max 25 gammalt träd.
 
Ja men varför gör de på detta viset? Varför inte bara sprida sig med kärnor?
 
Krikon tillhör de gamla plommonsorterna som växer på egen rot. Har för mig de också kallas "fattigmansplommon" p.g.a det var enkelt att gräva upp ett skott och dela med sig till grannen. Fanns förr vid alla gamla torp. Moderna plommonträd är ympade och skickar inga rotskott. Kulturhistoriskt intressanta. Om de inte är goda att äta kan de vara desto godare i sylt eller göra likör av.

Varför gör de på detta viset? Jo för de är ett mellanting mellan träd och buskage. (nära släkt med slånbär)
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Tack för er kunskap. Men jag vill inte ha massa skott upp i gräsmattan. Finns det något som går att göra egentligen?
 
David Lööw skrev:
Tack för er kunskap. Men jag vill inte ha massa skott upp i gräsmattan. Finns det något som går att göra egentligen?
Jag skulle säga att det enda som hjälper är att döda trädet genom ringbarkning. Det tar några säsonger att döda trädet med denna metod, men om du bara sågar ner det kommer rotsystemet svara med 1.000.000 rotskott.

Ringbarkningen gör, om jag förstått rätt, så att näringen inte kan gå tillbaka till roten. Roten skickar ut näringen under lövperioden, men får inte tillbaka den när löven faller. Sakta men säkert töms trädet (och rotsystemet) på liv.
 
Ha ha det där låter ju som tortyr. Tycker ju nästan synd om trädet när du beskriver det. Sakta men säkert suger du ut dess själ. Träd är också människor.
 
  • Gilla
Bödde och 1 till
  • Laddar…
harry73
David Lööw skrev:
Ha ha det där låter ju som tortyr. Tycker ju nästan synd om trädet när du beskriver det. Sakta men säkert suger du ut dess själ. Träd är också människor.
De kan i alla fall mer än vi anar. Gamla etablerade träd kan hjälpa träd som mår mindre bra genom att ge dom näring genom rotsystemet, och de kan varna varandra för olika typer av angrepp. Och då har trädet ofta också ett försvarsmekanism som sätter igång. Så ja de liknar människor mer än vi anar.
Vem berättar det till alla veganer? ;)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Hahaha, vilken härlig vändning på tråden 😄 Det låter grymt, men vill man ha bort problemet permanent så är det tortyr/mord som gäller.
 
Bödde Bödde skrev:
Jag skulle säga att det enda som hjälper är att döda trädet genom ringbarkning. Det tar några säsonger att döda trädet med denna metod, men om du bara sågar ner det kommer rotsystemet svara med 1.000.000 rotskott.

Ringbarkningen gör, om jag förstått rätt, så att näringen inte kan gå tillbaka till roten. Roten skickar ut näringen under lövperioden, men får inte tillbaka den när löven faller. Sakta men säkert töms trädet (och rotsystemet) på liv.
Hej.
Att fräsa bort stubben på ett krikonträd, hjälper det oxå eller?
Mvh dennis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.