Har kittat om, med linoljekitt, en del av en fönsterbåge och sedan målat med Ottossons kittvita. Resultat:

Bubbelfärg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad är det som händer? Detta är andra gången nu. Första gången trodde jag att kittet inte hade torkat ordentligt och tog därför bort det, lade i nytt kitt och väntade 3,5 veckor innan målning. Och resultatet blir precis detsamma. Är färgen för gammal eller vad i hela friden kan det bero på? Kan kittet vara för gammalt? Linoljefärg/kitt ska ju kunna användas länge...
 
dengroth skrev:
Har kittat om, med linoljekitt, en del av en fönsterbåge och sedan målat med Ottossons kittvita. Resultat:

[bild]

Vad är det som händer? Detta är andra gången nu. Första gången trodde jag att kittet inte hade torkat ordentligt och tog därför bort det, lade i nytt kitt och väntade 3,5 veckor innan målning. Och resultatet blir precis detsamma. Är färgen för gammal eller vad i hela friden kan det bero på? Kan kittet vara för gammalt? Linoljefärg/kitt ska ju kunna användas länge...
Kan säga att jag har samma problem. Ibland blir det sådär rynkigt ibland inte.... Har inte blivit klok på när den perfekta tidpunkten är för att måla över en kittfals. Oftast när jag bättringsmålat en kittlagning så har jag inte haft tid att vänta så jag har målat över vått i vått.... sedan kommer jag inte ihåg vilka lagningar jag gjorde så på, de skrynkliga eller de oskrynkliga. Hoppas någon kan upplysa oss.....
 
Efter första misslyckandet läste jag någonstans att man antingen ska måla kittet direkt eller vänta tills det är helt torrt på ytan. Sämsta tiden att måla skulle vara efter typ 5 dagar då linoljekitt när det torkar först expanderar och sedan krymper. Efter 5 dagar är expansionen som störst och målar man då så kommer färgen att bli rynkig när kittet krymper. Därför väntade jag länge vid andra försöket men inte blev det någon skillnad. Jag har kittat fönster förut men aldrig fått sådana här problem.
 
Kan det vara så att du har spätt färgen eller kittet med lite olja och att därigenom det ena löser upp det andra?
 
Nix, ingen spädning av vare sig det ena eller det andra.
 
dengroth skrev:
Nix, ingen spädning av vare sig det ena eller det andra.
Hmm. Kanske starkt solsken? Tänker att varmluftspistol mjukar ju upp kitt, då kanske starkt solsken gör samma sak om inte kittet är riktigt färdighärdat?

Hoppas du får fler förslag av nån som vet...
 
Tja, vi målade 23/4 och det var ju innan värmen kom. Och fönstret har stått inomhus. Min första tanke var att det varit för kallt då vi bara har underhållsvärme på när vi inte är på plats. Varför det skulle göra färgen skrynklig har jag dock ingen aning om.

Stod ditt fönster i solsken när det hände för dig?
 
dengroth skrev:
Tja, vi målade 23/4 och det var ju innan värmen kom. Och fönstret har stått inomhus. Min första tanke var att det varit för kallt då vi bara har underhållsvärme på när vi inte är på plats. Varför det skulle göra färgen skrynklig har jag dock ingen aning om.

Stod ditt fönster i solsken när det hände för dig?
Jag har framför allt observerat detta på södersidan, men eftersom 2/3 av mina fönster sitter på södersidan så jag vet inte vad det bevisar...Särskilt störande blev det på innanfönstrets kittfals, kanske för att det blir extra varmt när solen lyser genom en ruta? Men eftersom det var länge sedan de kittades och målades kommer jag inte ihåg dom exakta omständigheterna....
 
Tog och petade bort lite färg, det är uppenbart att det är olja som ligger i bubblorna;

Olja under färg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Min amatörmässiga gissning är att kittet svettats olja i värmen.

Kanske du kan kontakta Ottosson fråga om råd?
 
  • Gilla
Jo1234
  • Laddar…
Sommartorparn skrev:
Min amatörmässiga gissning är att kittet svettats olja i värmen.

Kanske du kan kontakta Ottosson fråga om råd?
Du har förmodligen rätt, det är väl den enda rimliga förklaringen. Kittet var också alldeles mjukt under färgen. Av den hårda ytan som var innan jag målade fanns inget kvar. När jag tänker efter så körde vi med en värmefläkt eftersom vi samtidigt målade andra fönster. Men det var ju inte 40 grader direkt, så det återstår bara solen då. Men inomhus, i april...?

Är det verkligen ingen annan på forumet som råkat ut för detta? Det vimlar ju av vana linoljemålare här - oldboy, sophie, macarus, gafsan, asta, avemo, oliva... och alla andra. Ingen som sett något liknande?
 
Tänkte på en annan sak. Färgen vi målade med är något år gammal och har kanske inte blivit förvarad på bästa sätt. Den var ganska trögflytande. Kan det möjligen vara så att den var för tjock och därför gjorde så att kittet inte kunde andas? Jag drog iväg en fråga till Ottossons, får se om de svarar.
 
Har fått svar från Ottossons.
 
Vad fick du för svar då?
 
De var inne på min teori om rörelse i kittet under torkning/härdning:

"Hej xxx!

Vet du jag tror inte det är fel på färgen jag tror att du har råkat ut för något ovanligt men förekommande. När det gäller att måla på kittfalsen har vi tagit del av en liten studie från en fönsterfirma. Dom räknade ut att om man målar kittet samma dag som det kittas finns det en liten liten risk för sprickor, målar man efter fyra –fem veckor när kittet oftast är helt färdighärdat är risken mycket liten, men allt mellan dag två och fyra fem veckor kan kittet genom torkning/härdning röra sig och färgfilmen torkar innan osv..

Hoppas det löser sig för dig. Jag skulle skrapa bort det missprydande och skrynkliga kitta lite i eventuella sprickor och måla direkt.

Med vänlig hälsning
yyy"

Jag vet inte vad jag ska tro. Generellt tycker jag Sommartorparns teori om att det kan bli så om kittet svettas i värme verkar troligast. Problemet är bara att jag inte tycker det stämmer in på våra förutsättningar, speciellt inte vid första målningen då det var vinter.

Sommartorparn - hur gjorde du med ditt skrynkelkitt? Gjorde du om och lade i nytt kitt eller lät du det vara?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.