Hej!

Vi är på väg att köpa vårt första hus efter att ha letat i snart två års tid.

Huset är en 1½ plansvilla från 1973. Vi var på en förhandsvisning av huset och kunde genom den konstatera att det behövs en större renovering då allting är från byggnadsåret. Utgångspriset var på 1,975000och vi la ett bud på 2,4miljoner, som vi då tyckte kändes bra.

Nu är det så att vi har gjort besiktning av huset och besiktningsmannen kunde konstatera att det finns många större saker att fixa. Det mest akuta är att byta fönster eftersom att dem tydligen är i väldigt dåligt skick. Även fasaden behöver bytas rel omgående (Mäklaren sa till oss under visningen att det ev behövde bytas några brädor på fasaden - och självklart målas om). Taket håller i 5-10år till men eftersom taket inte har något utsprång så bör det bytas innan man byter fasad.
Garage/förråd är tydligen bara att riva.

Så, garage/förråd kan vi ju inte längre räkna som en del av huset eftersom det tydligen är så pass skadat (och huset i sig har inte mycket förrådsutrymmen), Tak/fasad/fönster har gått från en tanke om att renovera om 10-15 år till att tvingas göra det inom 1 års tid.
Till det har vi ju det invändiga som också måste bytas.

Som ni förstår måste vi gå ner i pris. Vi vill helst inte betala mer än 2 miljoner. Vad kan vi vänta oss av mäklare/säljare? Vad är rimligt att pruta? Vi vill jättegärna köpa huset men inte till vilket pris som helst.

Tacksam för svar!
 
S
Av allt du tog upp är det väl egentligen ingenting som dök upp som nyheter, du har ju kunnat se allt så att säga. Är inte riktigt samma sak som om han hittat en dålig golvbrunn eller fuktskador som varit dolda vid visningen.

Med det sagt så menar jag inte att ni inte ska försöka pruta, jag menar att säljaren kanske ser det som självklarheter o inte anledningar att pruta.

Det är ju väldigt subjektivt t.ex "fönster måste bytas omgående" varför? Dåligt isolerade eller fullt pågående läckage?
 
  • Gilla
Cash
  • Laddar…
Har ni skrivit något kontrakt?
 
Eftersom utgångspriset är lägre än utgångspriset finns det tydligen flera budgivare och det naturligaste är att säljaren går till nästa. Jag håller med SueCias kommentarer.
 
Fönsterna måste bytas eftersom det blivit rötskador på dem och det läcker in vatten (man såg tydligen fukt bakom blombrädan)..
Och ja... Visst kan man se det om man kanske är bra på att bedöma fasad/fönster och garage men som sjuksköterska/läkare så litar man rätt mycket på mäklarens bedömning (byta några bräder). Men ja, i en besiktningsmans ögon är det ju inga dolda fel direkt...

Det finns en till budgivare som la 2,3miljoner och var vacklande huruvida denne skulle besikta eller ej...
 
Jo, vi har skrivit kontrakt men vi får hoppa av efter besiktningen om vi vill.
 
Om man inte vet vad man bjuder på, när man varit och tittat, så bör man ju inte ens lägga bud. Det som du tar upp var ju känt vid budgivningen, oavsett om du är sjuksköterska eller läkare, för det är ju synligt utan besiktning och om man inte har den blekaste aning om hus bör man ju ta med någon som åtminstone kan se det ytliga innan man börjar buda.

Så svaret är att det är inte ens är rimligt att pruta något för de saker du räknat upp. Stå för vad ni gjort och köp till det priset ni lagt eller avstå helt och hållet.
 
  • Gilla
Cash och 12 till
  • Laddar…
Pruta på en volvo 745,a kan man göra men på en kåk, nja.....
 
Varför inte, man kan alltid testa.
 
  • Gilla
Linderödsåsen
  • Laddar…
Dolda fel kan man pruta på, inte uppenbara. Vill du pröva så är nog gränsen till nästa bud, alltså 2,3. Men du frågar vad du kan förvänta dig. Då är mitt svar att du kan förvänta dig att betala priset du gett.....
 
Ni får nog vara beredda på att släppa huset. Är ni redo för det är det bara att förklara att felen är av större eller mer akut art än vad ni uppskattade dem till vid budgivningen och därför vill göra avdrag på 400' (vilket känns som mkt).

Går säljaren med på det så fine, annars får ni fortsätta leta efter något annat hus.
 
Pruta på. Men risken finns ju att någon annan bjuder över.
 
Vart ligger huset är det avsides i norrländska skogarna eller Stockholms län? alltid intressant.
Hur kommer det sig att ni bjöd 400k över utgångspris?
 
Det går alltid att testa. Man vet aldrig hur säljaren resonerar, vill det sig kan han gå ner i pris. Hade jag varit säljaren hade jag nog sagt tack och adjö och sålt till nån annan.
 
Ja, många tycker nog det är skönt att slippa sälja till storprutare och tar bara nästa istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.