Startade upp min idag. Av någon anledning så vill den inte docka längre. Den krockar med laddaren och larmar lyft.

Någon som kan tipsa om möjlig orsak? Laddaren står på exakt samma plats som tidigare så klart.
 
kan du ha ändrat på guide kabeln som går under laddstationen? jag har för mig att den ska gå i mitten av laddstationen.
 
sonny baldersson skrev:
kan du ha ändrat på guide kabeln som går under laddstationen? jag har för mig att den ska gå i mitten av laddstationen.

Nope, den ligger centrerat som den ska.
 
då vet jag faktiskt inte vad det kan vara, jag hade också en del problem med den klipparen, jag fick aldrig någon ordning på den tyvärr, fick lämna tillbaka den tillslut.
 
Du har inte anslutit gränstråds-kablarna till fel uttag då? Testa att byta plats på dem om du inte redan har gjort det. Låter inte riktigt som att det skulle vara felet, men det är värt ett försök.
 
wiad skrev:
Du har inte anslutit gränstråds-kablarna till fel uttag då? Testa att byta plats på dem om du inte redan har gjort det. Låter inte riktigt som att det skulle vara felet, men det är värt ett försök.
Nej, då borde den ge felkod att den är utanför slingan så det kan inte vara felet.
 
Det ligger tydligen en liten slinga inplastad i bottenplattan på dockan. Jag bröt upp den och mycket riktigt så var den av på ett ställe. I med ny kabel och kladda på med silicon så funkar den prima igen.
 
Nu är ju denna klipparen belagd med säljförbud så det lär väl inte bli så mycket mer uppdateringar på programvaran.
Men, idag startade jag den för första gången i år och man blir ju lite ledsen när man ser hur illa den beter sig.

Den körde längs med en sarg till en studsmatta tills det tog emot, den stannade (förmodligen registrerade den lyft) väntade en stund, backade, körde fram igen utan att försöka vända, körde tills det tog stopp och så gjorde den säkert 5 gånger innan den beslutade sig för att köra i annan riktning.

Den trasslar in sig mellan studsmattan och en häck, avståndet där är nog bara dryga metern, backar vänder kör i samma spår i en evighet känns det som.
Varför vänder den nästan alltid närapå 180 grader?

Finns det ingen som kan ge den ett bättre program?
Har läst tidigare inlägg här att det skulle krävas speciella program och specialkontakter för att kunna programmera om den själv så det är kanske ingen möjlighet.
 
Hade problem med att den stängde av sig själv hela tiden, framförallt när den stod och laddade, såg en post på sidan 14 i denna tråden om att det kunde vara minnesbatteriet som kunde vara felorsaken så jag plockade isär roboten och bytte batteriet och det verkar som det faktisk funkar nu, passade på o ta lite bilder på innanmätet när den var isärtagen, lite ärg på batteri och hållare, t-röd o tops fixade det, batteriet som satt i var ett cr1220 men jag hade bara cr1225 hemma och det passade också.

Hade också problem med att den klipparen inte ville klippa, stälde jag ut den gräsmattan och tryckte start så stod det klipper i displayen men den rörde sig inte ur fläcken, det visade sig vara en av sladdarna till microbrytarna till luckan som hade gått av, efter åtemontering funkade den som vanligt igen


Lite bilder...
jkz4mPp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

l4KRLix.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

9APMvgO.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nOA7m7O.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DGUjcxv.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rpYxiYV.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ClYdmpw.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TC5J7S0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

F0zepTz.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

zfK2P4k.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

jkz4mPp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
wiad
  • Laddar…
Åkte o köpte en beggad Husqvarna rider igår, orkar helt enkelt inte med allt krångel med denna klippare bjuder på, snacka om skitgrejer
 
Funkade dessvärre inte, var död nu på morgonen när jag kom ut, suck,,, strömbrytaren såg lite grön ärgad ut också, kollar med supporten om jag kan best. en sådan, vill inte åka 9 mil tor för o lämna den.
 
Nu har min klippare lagt av, jag skriver i förhoppning om att få några ljusa idéer från andra Meec-ägare.

Den har gått riktigt bra ända sedan april, men förra veckan gick den inte ut på schema som den skulle och när jag kollade så stod den avstängd i laddstationen. Jag fick igång den då men den hade inte laddat trots att den var parkerad som den skulle. Jag tyckte att den började ladda när jag startade den men när jag kollade igen efter ett par timmar stod den kvar i garaget och den är nu helt död, går inte att få igång alls.

Jag har provat att 'tvinga' laddning genom att trycka upprepade ggr på Hem-knappen, utan framgång.

Jag har sett till att städa laddstift på klippare och laddstation ordentligt.

Jag har mätt spänning på laddstiften på stationen, vilket såg ok ut (34v). Jag har mätt spänning på batteriet vilket var lågt (20.5v). När jag öppnar klipparen och trycker på strömbrytaren så lyser det rött på dioden på kretskortet så det funkar så långt i alla fall.

Jag har pratat med supporten som tror att det är batteriet som är dåligt. Jag får köpa nytt för drygt 1000kr eftersom det bara är 6 månaders garanti på batteriet (skamligt tycker jag, ingen information om detta fick jag heller vid köpet). Innan jag gör detta hoppas jag att någon här har några uppslag - det känns för mig som att problemet mer har med laddningen att göra än med batteriet i sig, för jag har inte upplevt någon försämrad batteri-prestanda jämfört med tidigare. Det känns tråkigt att vara tvungen att köpa ett nytt batteri baserat på en gissning från supporten, även fast det är skönt att slippa skicka in den. Är det inte det som är problemet är ju frågan hur Jula ställer sig till återköp av batteriet igen?

Några idéer?
 
Tänkte sälja min som reservdelsklippare om nån är sugen, batteriet är slut annars funkar den, PM isf
 
Gällande garantitid på laddbara batterier i apparater så brukar garantitiden vara sex månader, oberoende om det är gräsklippare, mobiltelefon, bärbar dator mm.

Åter till ditt problem.
Ett litsiumbatteri levererar "full" spänning fram tills skyddskretsarna "slår till".
Jag skulle öppna batteripacket och mätt spänningen över varje cell för att ta reda på om det är en enskild cell som har för låg spänning.
Om det är en/två celler som ligger lågt så skulle jag försöka att ladda den enskilda cellen med strömbegränsande nätaggregat med en spänning strax över cellspänningen. Ladda genom att "pulsa" spänningen några sekunder i stöten.
OBS! Var utomhus och ha skyddsglasögon & skyddskläder på dig.
 
4999kr hos Jula gäller mellan 3-8/6.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.