S
Matstj skrev:
Men de kunde åtmiståne dra den i ett vp rör som man brukar göra.
Det brukar man verkligen inte göra. Vet du hur man brukar göra?? Som på bilden, ibland med märkband över. Sluta gissa nu....
 
Redigerat:
  • Gilla
Fippe c och 2 till
  • Laddar…
En stenläggare grävde av fibern på min tomt förra året och det kostade 2900 kr att laga (skarvning av skyddsrör + blåsning av ny fiber ca 100 m). Det blev en strulig historia vem som skulle betala den räkningen, alla skyllde på alla. Jag hade visat ut fibern, men den låg grunt, bara 10-15 cm ner så stenläggaren vägrade stå för kostnaden. Entreprenören som installerade kabel 2013 skyllde på stenläggaren med argumentet att man aldrig skall gräva med maskin nära kablar. Efter en massa tjafs och tid gav till slut fiberinstallatören med sig, fibern var felaktigt lagd.

Nu vet jag åtminstone hur ytligt kabeln ligger, men det är ju skit att man måste göra något själv för att få det bra gjort. Borde såklart ha specat nedgrävningen vid fiberbeställningen (öppen fiber, beställd via telia), så att det blivit pem-rör el likn. på åtminstone 30-40 cm, med varseltråd över. Och jag tycker fortfarande stenläggaren var ovarsam.
 
  • Gilla
Larshenke och 2 till
  • Laddar…
fast egentligen spelar det ingen roll hur djupt en kabel ligger. Ska man gräva med annat än spade så beställer man utmärkning av den kabel som finns. Den servicen är gratis och kan bespara en mycket krångel.
En maskinförare ska egentligen inte börja gräva ens förrän man vet att någon form av utmärkning är gjord. Vad jag förstår gäller väl inte ens firmans försäkring om inte utsättning är gjord?

Grannen grävde för övrigt av en armtjock telekabel när han lade ner jordvärme. Den låg på en igenvuxen lägda bakom hans kåk. Ingen hade en tanke på att det kunde ligga nåt där men när den lades på 40-50 talet var det nog inte så igenvuxet där. Svartgrävning med nån bekant som vanligt och ingen försäkring täckte. Han sa aldrig vad slutnotan blev men när skanova var här på skadedatumet så mumlade han nåt om 100 000 plus moms..........Två man i två dagar och x antal hundra par som skulle skarvas........lagom kul antar jag.
 
Beror på fiberägarens krav hur dukt ska förläggas på fastighet.
Vissa kräver att fastighetsägaren själv ska gräva andra tillåter inte att fastighetsägaren gör det.
Men lite slarvigt beskrivet så är kraven från en av de större fiberägarna 200-400 mm djup och märkband med tråd ovanpå. Märkband ska läggas oskarvat och tråd ska finnas tillgänglig inne vid huset för att kunna användas vid utmärkning.
Så som det skrivs tidigare blir det att skarva dukten, blåsa i ny fiber och sedan svetsning i både fiberskåp och i huset.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Stefan1972 skrev:
Grannen grävde för övrigt av en armtjock telekabel när han lade ner jordvärme. Den låg på en igenvuxen lägda bakom hans kåk. Ingen hade en tanke på att det kunde ligga nåt där men när den lades på 40-50 talet var det nog inte så igenvuxet där. Svartgrävning med nån bekant som vanligt och ingen försäkring täckte. Han sa aldrig vad slutnotan blev men när skanova var här på skadedatumet så mumlade han nåt om 100 000 plus moms..........Två man i två dagar och x antal hundra par som skulle skarvas........lagom kul antar jag.
Låter mer som 15' före moms, tycker jag.
Om det alltså handlade om 2man 2 dagar.
 
Mikael_L, man kan även få betala skadestånd för den "ståtid" på nätet som en avgrävning gör och det brukar ofta vara betydande summor.
 
R
Matstj skrev:
Den här kabeln ska ju ligga inuti en metall hylsa. Konstigt att den ligger oskyddad.
Först säger du att den ska ligga i metallhylsa och några minuter senare säger du att den brukar ligga i VP-rör... Hur ska du ha det? Båda är visserligen helt fel men det är intressant att du inte är överens med dig själv.

Jag har förresten hört att Martin Timell ska köra ett inslag där han sprejar ett mirakelmedel i marken som läker alla trasiga kablar, kan vara värt att hålla utkik efter. Medlet doftar hallon och är framtaget av ett företag som heter dirA.
 
  • Gilla
kungcoopa och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
elmont skrev:
Mikael_L, man kan även få betala skadestånd för den "ståtid" på nätet som en avgrävning gör och det brukar ofta vara betydande summor.
Den vanliga skadeståndsrätten ger den skadelidande rätt till ersättning för sina direkta kostnader, ja utifall det kan visas att skadan skett p.g.a uppsåt eller oaktsamhet.

Ideellt skadestånd har jag lite svårt att se att det skulle vara aktuellt i ett sådant här fall.

Så om jag såg att dom reparerade kabeln på två dagar men det sen kom en räkning på 100' skulle jag avvisa kravet och be om specifikation över kostnaderna.


Det hela luktar skröna lång väg.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Här i Falun kostar det några tusenlappar för rörskarvning och inblåsning av ny fiber om man råkar gräva av sin egen kabel. Jag frågade just bolaget om detta, eftersom mitt område ska få fiber snart.
 
S
Mikael_L skrev:
Den vanliga skadeståndsrätten ger den skadelidande rätt till ersättning för sina direkta kostnader, ja utifall det kan visas att skadan skett p.g.a uppsåt eller oaktsamhet.

Ideellt skadestånd har jag lite svårt att se att det skulle vara aktuellt i ett sådant här fall.

Så om jag såg att dom reparerade kabeln på två dagar men det sen kom en räkning på 100' skulle jag avvisa kravet och be om specifikation över kostnaderna.


Det hela luktar skröna lång väg.
Om avgrävningen påverkar ett företag som har avtal om vite när tjänsten ligger nere så kan kostnaderna skena iväg rejält fort. På mitt förra jobb hade vi ett sånt avtal med leverantören av fiber. Detta för att hela den verksamheten stannade direkt det blev prolblem med nätverket.
 
De flesta kabelägare sätter bara ut till tomtgräns. Inne på fastigheten är det fastighetsägare som ska hålla koll på kablar.
 
  • Gilla
Whiskypinnen
  • Laddar…
Grävde av min fiber, den låg i skyddsrör men det var ingen match när jag kom med grävmaskin... Slapp faktiskt betala för lagningen, killen som var här och lagade den sa att den låg över minsta djup... Jag hade annars fått ta det på hemförsäkringen, öppnade ett ärende hos Trygg-Hansa men behövde inte nyttja det. Ställ frågan till nätägaren om den inte alltid ska ligga i skyddsrör...
Lycka till.
 
Det kommer en kille idag från eltek som ska laga 'slangen' och blåsa in en ny fiber. Får se vad det slutar på :)
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
SueCia skrev:
Om avgrävningen påverkar ett företag som har avtal om vite när tjänsten ligger nere så kan kostnaderna skena iväg rejält fort. På mitt förra jobb hade vi ett sånt avtal med leverantören av fiber. Detta för att hela den verksamheten stannade direkt det blev prolblem med nätverket.
Ja men då är det väl lugnt.
Om jag bestrider ersättningsyrkandet (typ 100.000:) och begär specifikation av verklig skada så lär väl skanova lätt kunna ta fram riktiga siffror om något sådant avtal existerar. De borde ju kunna visa på deras motparts krav t.ex.

Sen är det ju inte slut där, det ska ju även visas på oaktsamhet eller uppsåt och sånt.
För 100.000 blir det ju plötsligt värt att processa, så är det process Skanova vill ha så kan man ju dansa med ett tag.
 
engs
snuttjulle skrev:
En fiberkabel har inget farligt i sig och kan då ligga helt oskyddad om man så vill.
Håller på att få fiber installerat och vill minnas att det står något i papperen om att genast anmäla skadad fiber då lasern är såpass kraftig att man riskerar skador (antar att de då menar ögonskador).
Är detta BS / friskrivning vid alla eventualiteter, eller ligger det något i det?
 
  • Gilla
Peter Lapajne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.