Hej hedde. Svaret finns ovan i denna tråd. Men i korthet kan man säga att du har två alternativ. Antingen behandlar du upprepade gånger med järnsulfat, eller så skyndar du på processen genom att först mossriva och därefter direkt köra järnsulfat. Svartnad mossa kan du försiktigt kratta upp eller låta multna. Om du har stora mossproblem och dessutom kanske mycket ogräs, så skulle jag överväga nyanläggning. Jag har erfarenhet av totalrenovering, och det är nog så jobbigt, och kan var dyrt.
 
Du bör skaffa en spridarramp till vattenkannan. Om du krattar mossan när den dött så kratta den in mot mitten så du inte sprider mossan till partier där du inte har mossa.

Om du har extremt mycket mossa så kan en variant vara att du tar död på så mycket mossa som möjligt först ich krattar bort den. I mitten av maj så vertikalskär du hela din matta och gödslar med tex NPK 21-7-4 (minns inte exakt men finns på granngården), se till att gödseln är helt löst, du kan behöva vattna om det inte regnar ordentligt, innan du dressar den med mullrik dress och stödsår sedan. Sen är det bara att vattna och vattna och vänta.

Orsaken till att du har mossa är troligen för lite näring, så en giva på hösten när det nya gräset tagit sig ordentligt är nog en god ide.

Lycka till!

Edit: Du behöver troligen behandla mossan med järnsulfaten flera gånger under säsongen. Jag tror inte järnsulfaten påverkar nysått gräs, men är inte helt säker. Kolla upp det innan du sätter igång.

Det är värt att ge mattan en chans innan du river upp den för det är ett mastodontjobb. :)
 
Redigerat:
hsd
Har någon blivt av med mossan med järnsulfat?
Där jag provat så hämtar den sig på nån månad
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Järnsulfat får bara mossan att bli svart ett tag.
Gödsel, bevattning, vertikalskärning, klippning är det enda som hjälper på riktigt.
 
  • Gilla
Rickard Ohlin och 1 till
  • Laddar…
Enbart järnsulfat bekämpar inte mossa, men ger gräset en chans att ta över om man gödslar.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Jag kör en till två omgångar med järnsulfat på våren, första mitten april ungefär och andra om det behövs. För vår matta handlar det om att mossan tar överhanden på vissa partier på vintern. Så behandlingen är för att ge gräset har en chans att ta över igen. Så snart är det dax för första givan med NPK som ska boosta gräset.
 
Järnsulfatet tar död på mossan, men har du tjockt behövs flera behandlingar, annars hämtar den sig. Men, som övriga anmärker, så gäller det att även nå roten till det onda. Och det är en svag och gles grästillväxt som regel.
 
hsd
Jag har en stor tomt så jag ska prova en vända till på ett försöksområde, annars blir det att kratta bort mossan ;)
 
På allt-fraktfritt finns en spridarbom till vattenkanna som kan vara till hjälp.

smart-vattningsmunstycke-spridarbom.jpg

Är det jättestor tomt får man nog blanda ett fat och koppla en pump och trädgårdsslang med spridare.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
hsd
ett tunnland................
 
Jag har en exakt likadan spridarramp fast jag köpte min på granngården. Det är en väldigt plastig konstruktion, visst den funkar men den känns väldigt bräcklig.

Men till 5000 kvm är den inte ett alternativ :D
 
5000 kvadratmeter, då är det nog lika bra att köpa en säck järnsulfat, 25 kg för 299 kr på http://allt-fraktfritt.se/jarnsulfat-jarnvitriol-25-kg-storkop-till-bra-pris.html

Sprida det torrt med spridarvagn som har en cyklonspridare och kastar ut kornen så de sprids ordentligt.

Annars är det nog en dränkbar pump, ett regnvattenfat och slang med spridarmunstycke som gäller. 10 L i vattenkanna räcker till ca 40 kvm. Borde gå åt ca 1250 L. Kanske blanda i en IBC (palltank i plast på 1000 L)?
 
hsd
Medveten om storleken, därför testar jag på mindre yta
 
hsd skrev:
Medveten om storleken, därför testar jag på mindre yta
Har du testat?
 
Bowman Bowman skrev:
Ja ok, tack för svaret!
Har funderat på att kasta för hand eller med en handspridare som här ovan, men är det verkligen så stor skillnad mot att kasta för hand?
Eller skall man kanske köpa en liten vagn typ.
Har sett sådana för typ 300spänn, kanske tjänar man in det i längden eftersom man sprider det jämnare och mer effektivt.
Har alltid strött ut för hand, inga problem
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.