Hej,
jag undrar om det är någon problem att bygga expansionskärlet själv? Problemet är att jag har lite platsbrist precis där den skulle kunna sitta. Hade tänkt mig sätta den i ett rum utan egna element. Typ 1000x100x2000mm altså en hel vägg i höjden, men bara 10cm tjock. Den nedre delen kan då fungerar som element, och högsta vattennivån ligger cirkus 1m över högsta element. Totalt blir det ju då kring 180liter i kärlet och jag skulle behöver en 50 liters kärl.
Är det nu smart att har en jätteelement i form av en stor expansionskärl som värmar upp rummet samtidig (det är entréen så huvudsaken den är varm;-) och bygga någon lite snyggt och dekorativt expansionskärl i typ 2mm plåt så att det tar ett tag innan den rostar sonder? Eller helt idiotisk? Egentligen borde man ju kunna använda sig av en vanlig hög väggradiator som man bara utrusta med en öppen tank längst uppåt.
Anslutningen blir då såklart på tanktoppen.
Nisse
jag undrar om det är någon problem att bygga expansionskärlet själv? Problemet är att jag har lite platsbrist precis där den skulle kunna sitta. Hade tänkt mig sätta den i ett rum utan egna element. Typ 1000x100x2000mm altså en hel vägg i höjden, men bara 10cm tjock. Den nedre delen kan då fungerar som element, och högsta vattennivån ligger cirkus 1m över högsta element. Totalt blir det ju då kring 180liter i kärlet och jag skulle behöver en 50 liters kärl.
Är det nu smart att har en jätteelement i form av en stor expansionskärl som värmar upp rummet samtidig (det är entréen så huvudsaken den är varm;-) och bygga någon lite snyggt och dekorativt expansionskärl i typ 2mm plåt så att det tar ett tag innan den rostar sonder? Eller helt idiotisk? Egentligen borde man ju kunna använda sig av en vanlig hög väggradiator som man bara utrusta med en öppen tank längst uppåt.
Anslutningen blir då såklart på tanktoppen.
Nisse
Ok, då skipper vi det. Men går det att sätter Kärlet så att röret stiger inte rakt uppåt? Måste flytter den typ 5m bredvid acktanken innan jag kan går uppåt till en lämplig ställe (Garderoben). Låter det mycket? Garderoben är i sovrummet och inte så kul om det då börja skramla hela natten
Koebes skrev:
du köper ett tryck kärl som du monterar i panrumet, går nästan att montera hursomhelst.
Jag har mitt 150l kärl i garderoben uppe. Det är knäpptyst.
CarMan skrev:
Har ingen kylslinga i pannan och tyckte att det blir enklare att bygga med öppet kärl och bara vanlig säkerhetsventil vid pannan. Rostfria expansionskärl får man rätt billig på blocket och då är det ju inte så mycket som kan går sonder.
Satsa på garderoben Något problem att förflyttar kärlet typ 5m i sidled mot tankens uppställningsplats?
Nisse
varför ska maninte ha tryck kärl om pannan sakner kylslinga? det har väll inget med det att göra?
säkerhats ventil ingår ju i tryck kärlet & ett 140 liters får du för 2600:-
& 80 liters kostar 1270:-
= nytt inge krångal allt funkar, du kan ha garderoben till nått bätre
säkerhats ventil ingår ju i tryck kärlet & ett 140 liters får du för 2600:-
& 80 liters kostar 1270:-
= nytt inge krångal allt funkar, du kan ha garderoben till nått bätre
@CarMan
Är faktiskt lite osäkert
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1097365968
Garderoben finns och där jag tänkte sätta kärlet finns det plats också som är ändå inte så användbart.
Om jag har uppfattad det rätt så är det så här:
Har man ingen kylslinga så måste man har vid 1000liter Ackvolumen:
vid slutet system:
2600SEK exp. Kärl 140l
2270SEK Syr 5067
150SEK Säkerhetsventil 1,5bar vid pannan
Laddomat med Självcirculation blir det också
vid öppet system
850SEK för 80l kärl
ingen syrventil
150SEK säkerhetsventil 1,5bar vid pannan
Lite mera rör till kärlet och lite extra jobb.
Det är alltså kring 3800SEK i prismässigt plus att jag har läst på många ställen att det är att föredra öppet system vid vedeldning.
Tar tacksam emot dina åsikter
Är faktiskt lite osäkert
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1097365968
Garderoben finns och där jag tänkte sätta kärlet finns det plats också som är ändå inte så användbart.
Om jag har uppfattad det rätt så är det så här:
Har man ingen kylslinga så måste man har vid 1000liter Ackvolumen:
vid slutet system:
2600SEK exp. Kärl 140l
2270SEK Syr 5067
150SEK Säkerhetsventil 1,5bar vid pannan
Laddomat med Självcirculation blir det också
vid öppet system
850SEK för 80l kärl
ingen syrventil
150SEK säkerhetsventil 1,5bar vid pannan
Lite mera rör till kärlet och lite extra jobb.
Det är alltså kring 3800SEK i prismässigt plus att jag har läst på många ställen att det är att föredra öppet system vid vedeldning.
Tar tacksam emot dina åsikter
kylslingesnack:
om jag förstått reglerna så räcker det med att man "begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur"
Det står ju inget om hur man ska vara laglydig?
Det finns allmäna råd.
men det är ju bara allmäna råd:
hela tråden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59613/0
Vem säger att man måste ha syrventil (förutom somatherm som säljer syrventiler)
om man har slutet exp?
(därmed inte sagt att man ska snåla på säkerheten)
om jag förstått reglerna så räcker det med att man "begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur"
var i lagen står det att man måste ha syr?Citat:
8:5268 Värmeinstallation m.m. (BFS 1998:38)
Pannanläggningar och andra anordningar för värmning av varm-vatten samt
övriga tryckbärande anordningar skall förses med säker-hetsanordningar som
begränsar risken för personskador till följd av för högt tryck eller för hög
temperatur i anläggningen. (BFS 1998:38)
Det står ju inget om hur man ska vara laglydig?
Det finns allmäna råd.
men det är ju bara allmäna råd:
klippt härifrån:http://webtjanst.boverket.se/Boverket/RattsinfoWeb/vault/BBR/PDF/1998-38BBR7.pdfCitat:
1 :3 De allmänna råden
De allmänna råden innehåller generella rekommendationer om tilllämpningen av
föreskrifterna i denna författning och i huvudförfattningarna och anger hur någon
kan eller bör handla för att uppfylla föreskrifterna. Det står dock den enskilde fritt
att välja andra lösningar och metoder, om dessa uppfyller föreskrifterna.
hela tråden:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=59613/0
Vem säger att man måste ha syrventil (förutom somatherm som säljer syrventiler)
om man har slutet exp?
(därmed inte sagt att man ska snåla på säkerheten)
motera en trycktank.
eftersom att du eldar med ved så kollar du väl ändå på sytemtrycksmätaren i förbifarten när du eldar.
"Alla andra" kör med trycktank.
Jag skulle inte vilja bygga in en 200L vattentank i en vägg.
eftersom att du eldar med ved så kollar du väl ändå på sytemtrycksmätaren i förbifarten när du eldar.
"Alla andra" kör med trycktank.
Jag skulle inte vilja bygga in en 200L vattentank i en vägg.
Givetvis med säk. ventil
Man kan ha slutet system till fastbränsleeldning.
Men i ett öppet system behöver inte exp vara lika stort som i ett slutet.
Flera vedeldare har för små tryckkärl och då får man problem med för stora tryckvariationer i systemet.
med rätt material och rätt kopplat anser jag att ett öppet kärl är enklare.
Att det ibland av olika anledningar inte går att använda öppna system är synd.
Läs mer om öppna respektive slutna kärl här:
http://www.energifirman.com/
Men i ett öppet system behöver inte exp vara lika stort som i ett slutet.
Flera vedeldare har för små tryckkärl och då får man problem med för stora tryckvariationer i systemet.
med rätt material och rätt kopplat anser jag att ett öppet kärl är enklare.
Att det ibland av olika anledningar inte går att använda öppna system är synd.
Läs mer om öppna respektive slutna kärl här:
http://www.energifirman.com/
Ett öppet system är ju helt underhålsfritt.
Jag skulle inte vilja byta ut mitt öppna.
Jag skulle inte vilja byta ut mitt öppna.
Jag, men säkert inte regeringen som tycker att allt som har med teknik att göra är ett elende :-[
Jag tror det är väldigt blandat. Kommer själv ifrån tyskland och där skulle jag nog kunna hålla med på att "Alla andra" gör det. Men här är det nog väldigt blandad.
Tänkte sätta den på och inte i väggen ;D Men det är skippat redan.
Just nu lutar det mot öppet kärl rent ekonomiskt. Plats finns, rör har jag mer än tillräklig och jobbet gör jag själv.
Tack, sidan besökte jag redan ett tag sedan.
I tyskland ingår även automatisk avluftare. Men då är dem oftast på 3,5 bar som blir väl lite för högt antar jag. 1,5 är väl rätt storlek, eller?
Nu är det så att jag har bara en vanlig Wamsler Kökspanna, alltså inget teknisk underverk med fläkt osv. Måste man då har Panntermostat också? Vart sätta man den och vad styr man med den?
Just nu har jag som planerat säkerhetsutrustning:
Laddomat 21 med 28mm rör och 1m mellan tank och panna =bra självcirculation. Röckgastermostatstyrd
1000l Acktank med en panna som ska ger kring 19KW till vatten
Öppet kärl på 50l (eller hellre 80l?)
Säkerhetsventil (1,5 bar eller högre tryck?)
Något annat som jag skulle behöva?
Mvh, Nisse