Excel
Värmer mitt hus 240kvm i dalarna 23 grader inne året om med förbrukning på 6000kWh. Frärrvärme kan omöjligt slå detta. Edit: Värmer med bergvärme.
 
Redigerat:
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
D
Excel skrev:
Värmer mitt hus 240kvm i dalarna 23 grader inne året om med förbrukning på 6000kWh. Frärrvärme kan omöjligt slå detta.
Antagligen kör du någon typ av värmepump och det är väl självklart att fjärrvärme inte kan slå förbrukningssiffror på din inmatade energi till värmepumpen??? I så fall vore det helt meningslöst med värmepumpar.

Det är ungefär som om jag skulle säga att min fjärrvärme drar 157kWh el/år, en värmepump kan omöjligt slå det. Det är väl klart att man måste titta på kostnadskalkylen för att jämföra fjärrvärme med andra alternativ och inte elförbrukningssiffror...
 
Hur man än räknar och diskuterar så är fjärrvärme ett utmärkt alternativ för flerfamijshus, desto större desto bättre, och ett vansinnigt och oekonomiskt alternativ för villabebyggelse.
 
Excel
DIY_freak skrev:
Antagligen kör du någon typ av värmepump och det är väl självklart att fjärrvärme inte kan slå förbrukningssiffror på din inmatade energi till värmepumpen??? I så fall vore det helt meningslöst med värmepumpar.

Det är ungefär som om jag skulle säga att min fjärrvärme drar 157kWh el/år, en värmepump kan omöjligt slå det. Det är väl klart att man måste titta på kostnadskalkylen för att jämföra fjärrvärme med andra alternativ och inte elförbrukningssiffror...
I slutändan är det kronor och ören som räknas. De som vill räkna kan omsätta detta i pengar. Att bergvärme är billigast är ingen tvekan om det vet alla (ved exkluderat men det är inte ett jämförbart alternativ)
 
D
Excel skrev:
I slutändan är det kronor och ören som räknas. De som vill räkna kan omsätta detta i pengar. Att bergvärme är billigast är ingen tvekan om det vet alla (ved exkluderat men det är inte ett jämförbart alternativ)
Ja, precis, det är kronor och ören som räknas så varför skrev du inte vad dina kostnader var istället för att ange att du gjorde av med 6000 kWh. Du sa inte ens vad det var för typ av uppvärmning du hade. Bergvärme är inte alls alltid billigast. Det beror ju på förutsättningarna man har... Om jag säljer mitt hus nu, så kommer nästa ägare att kunna ta ställning till:

1. Behålla fjärrvärmen
2. Installera bergvärme

Räknar man då på kalkylen för just den personen så kommer den att bli:

1. Fjärrvärme 42,5 öre/kWh och ingen fast kostnad och ingen investeringskostnad. Driftskostnad (reparation/underhåll/nyinvestering 1,320:-/år).
2. Bergvärme 26 öre/kWh (med COP 3.5) och investeringskostnad ca 200-250,000:-. Driftskostnad (reparation/underhåll/nyinvestering ca 7,000:-/år).

Förbrukning 40MWh/år, 3% ränta på investeringen.

Då kostar bergvärmen ca 40,000*0.26 + 7000 + 200,000*0.03 = 23,400:-/år
Fjärrvärmen kostar 40,000 * 0.425 + 1320 = 18,320:-/år

Så för den personen så är ju inte bergvärmen solklart billigast, eller hur?
 
Apropå mitt samtal med kundtjänsten som svarade så där riktigt surt, var en hon som titulerade sig försäljningschef. När jag tog upp mina orimliga kostnader och försökte få hennes syn på det hela, så började hon stamma i luren. Jag frågade om hon var kvar och försökte gå igenom siffrorna med henne, men hon fattade nada. Där var "stallet helt tomt". Hon hänvisade då till en av säljarna, varvid jag sade att hon kan glömma detta nu och bara skicka de handlingar som behövs så får hon ta igen sig och "lalla färdigt dagen ut" i lugn och ro.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
Kyleman skrev:
Hur man än räknar och diskuterar så är fjärrvärme ett utmärkt alternativ för flerfamijshus, desto större desto bättre, och ett vansinnigt och oekonomiskt alternativ för villabebyggelse.
Nja Wallenstam kopplade bort fjärrvärmen och installerade bergvärme, Göteborg /centrum.
Enligt Wallenstam var det ekonomiskt fördelaktigt. (Wallenstam hyr ut lägenheter i flerfamiljs hus)
 
  • Gilla
Faktakollen
  • Laddar…
Excel
DIY_freak skrev:
Ja, precis, det är kronor och ören som räknas så varför skrev du inte vad dina kostnader var istället för att ange att du gjorde av med 6000 kWh. Du sa inte ens vad det var för typ av uppvärmning du hade. Bergvärme är inte alls alltid billigast. Det beror ju på förutsättningarna man har... Om jag säljer mitt hus nu, så kommer nästa ägare att kunna ta ställning till:

1. Behålla fjärrvärmen
2. Installera bergvärme

Räknar man då på kalkylen för just den personen så kommer den att bli:

1. Fjärrvärme 42,5 öre/kWh och ingen fast kostnad och ingen investeringskostnad. Driftskostnad (reparation/underhåll/nyinvestering 1,320:-/år).
2. Bergvärme 26 öre/kWh (med COP 3.5) och investeringskostnad ca 200-250,000:-. Driftskostnad (reparation/underhåll/nyinvestering ca 7,000:-/år).

Förbrukning 40MWh/år, 3% ränta på investeringen.

Då kostar bergvärmen ca 40,000*0.26 + 7000 + 200,000*0.03 = 23,400:-/år
Fjärrvärmen kostar 40,000 * 0.425 + 1320 = 18,320:-/år

Så för den personen så är ju inte bergvärmen solklart billigast, eller hur?
Jag betalar ca 12.000kr/år för all el. Av de 12.000kr är 6000kr uppvärmning och 6000kr hushållsel.

Jag är glad för att jag slipper fjärrvärmen.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
D
Har du separata mätare eller är det gissning?
 
Excel
DIY_freak skrev:
Har du separata mätare eller är det gissning?
En gissning. Jag tog augustiförbrukningen när värmekostnaden är 0kr. Den summan gånger 12 månader ger en ungefärlig indikation för hushållselen per år.

Den totala årsförbrukningen minus augustiförbrukningen x12 = årlig uppvärmningskostnad
 
D
Fast då får du med vv i hushållselen men det kanske var din avsikt.
 
Vi har en årsförbrukning på hushållsel på ca 4,5 MWh, månadsförbrukningen pendlar mellan 300-450 kWh.
image.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kostar ca 250-350kr/mån till nätägaren och 230-380kr/mån till elleverantören.

Värme och varmvattenförbrukningen ligger på ca 17-20 MWh/år, beroende på hur varmt/kallt det är ute. Lägst månadsförbrukningen ligger på ca 250kWh och då är det bara varmvattenförbrukningen, högst ligger på ca 4 MWh. Årskostnaden ligger på ca 15,6-17,7tkr

Totalkostnad/år ca:
elnätägare 3600kr
Elleverantör 3600kr
Värmeleverantör 16,6tkr
Detta ger en diff på ca 10tkr/år som man annars skulle lägga på investering, service & reparation av tex värmepumpen. Vi har investerat/reparerat/servat fjärrvärmecentralen med några tusenlappar men bägge delarna ingår även i en värmepump (cirkulationspump & reglercentral), c-pumpen hade obalans, reg-centralen ville jag ha fler funktioner men var inget måste.

Huset är enplan med källare från -69, 100+100 kvm, håller 18-21° i hela huset.
Vi är fem i hushållet, två vuxna tre barn (10, 10 & 3)

Edit: när jag bytte c-pumpen och reg-centralen så var anläggningen ca 10 år gammal, anläggningen var ca tre år när vi köpte huset.
 
Redigerat:
Kalle B skrev:
Munkedals kommun? Jag tror vi har Sveriges högsta kostnader för fjärrvärme, efter att de byggde de där dyra rören från Uddevalla.
Nu har du lite fel i sak, rören kommer inte från uddevalla. Munkedal har ett eget litet fjärrvärmenät med en flis panna.

Fjärrvärmenätet och pannan byggdes helt nytt och halverade kommunens tidigare uppvärmningskostnader. Ett nytt nät äro dyrare än ett äldre där det även ofta ingår spillvärme från industrin i energimixen.
 
dthompa skrev:
2015 kostade mig fjärrvärmen ca 10830 totalt. Då hyr jag anläggningen så jag behöver inte bry mig om den går sönder eller inte. Ska jag installera bergvärme så är det väl en kostnad på ca 150 tkr sen får man väl räkna på att om den 15 år att det kanske är dags att byta då tillkommer en 100 tkr.

Så fjärrvärme 15 år (om priserna inte går upp) = 162 450 (20 år 216 600)
Bergvärme minst 150 000, 250 000 om pumpen måste bytas. Håller pumpen 20 år är fjärrvärmen ändå ca 33000 billigare. Har då inte heller räknat med vad bergvärmepumpen kostar per år.

Så jag ser ingen mening med att byta från fjärrvärme.
Bergvärme "MINST!" 150.000, bor du ute på en ö eller något? Vi tog in 10 offerter från olika företag, priset vi betalade var 128.000 inklusive allt, borrning, grävning, pump, installation, elektriker osv. Den hösta offerten som vi fick in låg på 142.000 och den lägsta låg på 122.000, så.. jag rättar ditt inlägg genom att säga max 150.000 med ett ca pris på ungefär 130.000.
 
henkop skrev:
Bergvärme "MINST!" 150.000, bor du ute på en ö eller något? Vi tog in 10 offerter från olika företag, priset vi betalade var 128.000 inklusive allt, borrning, grävning, pump, installation, elektriker osv. Den hösta offerten som vi fick in låg på 142.000 och den lägsta låg på 122.000, så.. jag rättar ditt inlägg genom att säga max 150.000 med ett ca pris på ungefär 130.000.
Kompisen betalde 168 för sin bergvärme då ingick allt förutom igenfyllnad av dike.
Dom valde från 2 offerter och valde den mest etablerade firman.
Då satte dom dock ett konvektorelement i anslutning till pumpen.

Inga speciella omständigheter som fördyrade det hela
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.