hempularen skrev:
Har du kollat om de har 300 bra recensioner på nätet, stämmer det med deras påstådda omsättning (kan kollas på allabolag, ratsit sov). Om vi antar att de har 300 goda omdömen, realistiskt kanske de får max 20% av sina nöjda kunder att skriva (även det är högt), om snittkostnaden per badrum är 120 000. Så skulle de alltså behöva ca. 180 milj. i omsättning under den perioden. Rätt ovanligt för en badrumsfirma.

Sant hempularen .. Det har jag aldrig tänkt på .. Det går ju inte ihop alls.. Ska verkligen kolla upp dem ordentligt nu. Men en dålig recension får de garanterat nu haha 😉 . Om de inte löser det här omedelbart . Blir intressant möte med dem imorgon
 
hempularen skrev:
Observera att på de flesta omdömessighter så tas dåliga omdömen bort på firmans begäran.
Ursh det hade jag ingen aning om . Det borde ju inte vara tillåtet :(
 
tråkigt dåligt...
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Jag skall kanske moderera det påståendet lite, jag vet att det sker på en del sådana sidor, jag har inte belägg för att påstå att det sker på de flesta.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Spirulina skrev:
Tack för tipsen :) Ja jag ska verkligen ta med någon och även spela in samtalet imorgon . JätteBra ide. Tar nog med min pappa. Känner inte att de ens lyssnar för att jag är tjej. De tänker väl " henne kan vi lura , hon vet nog inte ändå hur det ska vara "....:(
Hehe, vi hade några polska byggare hos oss och de lyssnade inte alls på vad min fru sa och behandlade henne som ett barn, men när jag sa något lyssnade de och stod nästan med mössan i hand och bugade.

När jag var bortrest några dagar var jag tvungen att SMSa dem samma besked som frun sa direkt till dem. Frun sa bl.a. till dem att fönstren skulle börja 120cm över golvet. De trodde inte på henne och förklarade att man brukar sätta fönster 90 cm från golvet. Vad hon än sa så skakade de bara på huvudet och flinade. Jag skickade ett SMS där jag skrev att fönstren ska monteras 120 cm upp och då gjorde de genast så.

Frun var skitsur.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Avråder från sk förmedlingssiter.
Är alltid skumma företag som dyker upp.
Detta verkar vara ett företag som är proffs på att få allt att verka bra.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Mikael_L
TheGame skrev:
Detta verkar vara ett företag som är proffs på att få allt att verka bra.
Kanske är så.

Om det nu inte möjligen är ett normalt sett schysst företag som nu fått för mycket jobb och råkat anlita kassa underentreprenörer.

För jag hittar inte någon info i tråden om att jobbet har anmärkts på, eller reklamerats gentemot företaget ifråga.

Så, TS om du inte redan har gjort det, så är det väl dags nu? Ta ett snack med chefen (eller motsvarande, inte killarna som var där och kaklade) och be hen komma och kika. Fråga om det är ett acceptabelt jobb, något som hen skulle vara stolt över hemma hos sig själv.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Skulle vilja påstå att en firma som varit med några år inte behöver någon förmedlingssite för att fylla orderböckerna.
När en seriös firma varit med ett tag blir rörelsen självspelande genom att ryktet att man är duktig o seriös.
Så jag är inte förvånad över slutresultatet.
 
  • Gilla
Spirulina och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Kanske är så.

Om det nu inte möjligen är ett normalt sett schysst företag som nu fått för mycket jobb och råkat anlita kassa underentreprenörer.

För jag hittar inte någon info i tråden om att jobbet har anmärkts på, eller reklamerats gentemot företaget ifråga.

Så, TS om du inte redan har gjort det, så är det väl dags nu? Ta ett snack med chefen (eller motsvarande, inte killarna som var där och kaklade) och be hen komma och kika. Fråga om det är ett acceptabelt jobb, något som hen skulle vara stolt över hemma hos sig själv.
Precis. Be dem komma ut på plats.

Att göra om ett badrum blir komplicerat och stort projekt. Så länge som hantverkarna kan intyga att tätskiktet är rätt satt så blir kakelsättningen med en estetisk fråga. Det är tätskiktet som ska vara tätt, inte kaklet.
Jag tror tyvärr att det enda ARN skulle rekommendera är prisreduktion. Tyvärr så löser ju inte en prisreduktion det estetiska..
Eftersom badrummet är nytt så skulle man kunna sätta "kakel på kakel".
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Tråkigt när det blir så här...viktigt är att du meddelar gärna skriftligt ex med mail att du inte är nöjd, samt notera alla brister, och som sagt inte betal ett öre till, tyvärr har de nog rätt att försöka rätta till felen. Kastar du ut dom nu så kan de kanske hävda att du brutit kontraktet samt kräva ersättning för detta.

Ungefär hur mycket pengar är det som de fått i förskott?
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Mikael_L
verktygsgurun skrev:
Skulle vilja påstå att en firma som varit med några år inte behöver någon förmedlingssite för att fylla orderböckerna.
När en seriös firma varit med ett tag blir rörelsen självspelande genom att ryktet att man är duktig o seriös.
Jag måste faktiskt säga att jag har letat efter omdömen på några firmor som jag vet är bra och seriösa, och jag hittar typ inte ett enda omdöme på någon site.
Så jag börjar lite tro att om en firma finns med flera omdömen på någon site så kanske det är ett tecken på oseriositet, oavsett om det är bra eller dåliga omdömen.

OBS, jag har inte full bäring på detta, det är inte statistik, utan bara slumpmässig koll av tre olika företag. Så min iakttagelse behöver inte betyda något.
Om jag kollade 10-100 bra företag, och 10-100 dåliga företag som kontrollgrupp, så gick det kanske att göra ett statistiskt svar. :)
 
  • Gilla
verktygsgurun och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla bra råd 🌻 Jag o min pappa ska träffa en kille från företaget idag och visa honom allt de gjort fel. Och spela in samtalet . Och sen ska jag skriva ner allt skriftligt dem och maila firman allt .. Känns som detta kommer att bli en lång jobbig historia.. Jag har betalat 85 000 i förskott 😔
 
Mikael_L
Jag håller tummarna för att det trots allt finns något seriöst i firman, och badrummet ifråga bara var olycksfall i arbetet så dom fixar till det åt er.

Jag tycker att du kan lite utgå ifrån det scenariot när ni träffas, så det inte skapas konflikt och osämja innan ni ens börjat diskutera lösningar.

Men förbered er ändå för att det kanske blir tvärdåligt, att felen ignoreras osv. Men börja inte i den änden när ni träffas, utan börja i en konstruktiv anda ifrån din sida åtminstone.
Det är mina råd.


En sak med dåligt gjorda badrum är ju hur tätskikt och sånt är gjort, det är ju det verkligen viktiga, men svårt att syna i efterhand.
Har ni några bilder som är tagna innan keramiken började komma på plats?
Hur ser det ut i golvbrunnen?

Är tätskikt felaktigt monterade så ska ju hela badrummet göras om oavsett. Är det felaktiga fall ska det enligt min mening också göras om, men där brukar det möta oerhört stort motstånd ifrån entreprenören, tyvärr.
 
  • Gilla
Spirulina och 2 till
  • Laddar…
Till nästa gång: Om firman begär förskott så är det en kraftig varningssignal. Det är OK med delbetalningar under arbetets gång, om det är något som tar mer än 3 - 4 veckor. Men aldrig förskottsbetalning.
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Förmedlingssite, mängder av positiva omdömmen på nätet, utländsk underentrepenör och betalning i förskott. Tyvärr ringer det varningsklockor hos mig, speciellt med tanke på förskottsbetalningen.
 
  • Gilla
Spirulina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.