Hej!

Vi skulle gräva bort lite jord och lägga plattor när vi självklart lyckades gräva av fiberkabeln precis vid vår tomtgräns.

Vad kan det gå på att få det fixat?

DSC_1282.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

DSC_1283.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Harrison
  • Laddar…
J
Det beror lite på vem som är nätägare, men har du tur i oturen har de lagt den för grunt. Den ska ligga minst 20 cm i alla fall, ibland ännu djupare, ner till 40. Ligger den för ytligt kan man inte skylla på dig. Ligger den korrekt är det ditt ansvar, och då handlar det om tusenlappar.
 
Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Fick percis fiber och ställde frågan i fall jag råkar skada fiber kabeln om jag planterar eller lägger sten. Fick besked att jag får stå för fjolerna, grävning plus kostnaden för inblåsning av ny kabel.
Du kanske har nån drulleförsäkring som täcker det.
1- Reda ut med fiber bolaget. 2- Försäkringen.
 
  • Gilla
Harrison
  • Laddar…
Den här kabeln ska ju ligga inuti en metall hylsa. Konstigt att den ligger oskyddad.
 
J
Matstj skrev:
Den här kabeln ska ju ligga inuti en metall hylsa. Konstigt att den ligger oskyddad.
Nu gissar du igen Matstj :)

Metallhylsa är upp på fasader etc, inte i marken. Där gäller direktförlagd singelrör om man inte har tur och redan har befintlig kanalisation.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 3 till
  • Laddar…
Du får räkna med mellan 5 och 10 tkr.
Men jag är lite förvånad över att det saknas både märk- och sökband?
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Ledsen
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Lustigt med alla som helt säkert skriver att det ska ligga det ena och andra runt eller över kabeln.
En fiberkabel har inget farligt i sig och kan då ligga helt oskyddad om man så vill. Sedan finns det ju sunt förnuft eller div avtal.
Ligger en kabel i villa mark så är det upp till den som grävt ner den eller beställt grävningen som bestämmer djup mm.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig
  • Laddar…
snuttjulle skrev:
Lustigt med alla som helt säkert skriver att det ska ligga det ena och andra runt eller över kabeln.
En fiberkabel har inget farligt i sig och kan då ligga helt oskyddad om man så vill. Sedan finns det ju sunt förnuft eller div avtal.
Ligger en kabel i villa mark så är det upp till den som grävt ner den eller beställt grävningen som bestämmer djup mm.
Men de kunde åtmiståne dra den i ett vp rör som man brukar göra.
 
  • Gilla
Madeleine. och 1 till
  • Laddar…
Det orangea du ser på bilden är en pexslang och jag skulle tro att den är mer motståndskraftig än ett vp-rör.
I mitt kvarter så ligger fibern nergrävt på just detta sätt, orange pexslang och inget mer.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte om ditt inlägg var en replik på mitt? Och ja, jag är förvånad att man inte, oavsett vem som bestämt det, åtminstone lägger ner ett sökband.
En fiberkabel är annars lite svår att märka ut med någon precision vid kabelutsättning.... Det har inget med huruvida innehållet i kanalisationen kan orsaka skada för den som gräver eller inte.
 
  • Gilla
Harrison och 2 till
  • Laddar…
Min fiber ligger på samma sätt typ 20 cm ner i makadamen
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Matstj skrev:
Men de kunde åtmiståne dra den i ett vp rör som man brukar göra.
Nej, VP-rör används inomhus.

Fiber dras vanligen i sådan mikrodukt som på bilden nuförtiden, när tillräckligt förläggningsdjup inte kan erhållas läggs mikrodukten i en yttre kanalisation av PEM-slang.

För egen del lät jag gräva ner en 32/40-optoslang på 70-cm djup tidigare som yttre skydd, just för att slippa det TS just råkat ut för.
 
Kabel ska ligga på 60cm och ha märkband över sig.
Allt annat är lättja och slarv.
 
peternicklas
60 cm. utanför tomt, på egen tomt, ja det är upp till dig själv att ha koll på var saker ligger nedgrävda. Jag la min i ett grön 50 mm. plaströr samt ett grönt märkband ovanför.
Räkna med 5-10000 som någon annan skrev. Du kan nog skarva om dukten och sedan blåsa ny fiber i den, så länge den är ren och torr.
 
M
Min dräneringsfirma grävde av fibern kostade 4500:- + moms att få den lagad och då grävde dräneringskillarna upp nytt dike till den så det som kostade var skarvning av slangen, blåsning av ny fiber samt svetsning inne i huset till kontaktdosan. Naturligtvis så tog dräneringsfirman kostnaden. Däremot tog det några veckor innan den blev lagad, de här killarna har oerhört mycket att göra just nu.
 
  • Gilla
Harrison och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.