Sen finns det förvisso regler som är skapade för att vara enbart regler också och inte kopplat till exakt alla brunnstyper. Jag kan ju ledigt föreställa mig att regeln finns för att klämringen till 100% ska kunna bottna utan hinder. Börjar det ligga membran och annat under ringen kanske den inte bottnar och hamnar där den ska sitta och där en gör nytta men till företagets försvar så kanske det på just den brunnstypen i praktiken inte har nån egentlig betydelse så de friserar manuellt och bara monterar ändå. Vanans makt blir ju för stor ibland och så länge hantverkaren vet att det är okej ändå så kommer det ju fungera ändå även om det tittar fram membran.
Visst, regler är till för att följas och försäkringsbolagen gör ju allt för att slippa betala men de måste ju inte vara nå fuskare för det.
 
Stefan1972 skrev:
Sen finns det förvisso regler som är skapade för att vara enbart regler också och inte kopplat till exakt alla brunnstyper. Jag kan ju ledigt föreställa mig att regeln finns för att klämringen till 100% ska kunna bottna utan hinder. Börjar det ligga membran och annat under ringen kanske den inte bottnar och hamnar där den ska sitta och där en gör nytta men till företagets försvar så kanske det på just den brunnstypen i praktiken inte har nån egentlig betydelse så de friserar manuellt och bara monterar ändå. Vanans makt blir ju för stor ibland och så länge hantverkaren vet att det är okej ändå så kommer det ju fungera ändå även om det tittar fram membran.
Visst, regler är till för att följas och försäkringsbolagen gör ju allt för att slippa betala men de måste ju inte vara nå fuskare för det.
Nej, jag tror absolut inte de är några fuskare. Däremot vet jag att dom har väldigt mycket jobb och har agerat väldigt stressat i vissa lägen, så det handlar väl mer om att de gjort ett misstag de inte vill erkänna. Eller så är det som du säger en viss brunnstyp eller liknande. Tack vare det här förträffliga forumet har jag i alla fall bra mycket mer på fötterna för att på nytt kunna ta upp det till diskussion utan att bli avfärdad som en som inte har koll överhuvud taget.
 
Stefan1972 skrev:
Sen finns det förvisso regler som är skapade för att vara enbart regler också och inte kopplat till exakt alla brunnstyper. Jag kan ju ledigt föreställa mig att regeln finns för att klämringen till 100% ska kunna bottna utan hinder. Börjar det ligga membran och annat under ringen kanske den inte bottnar och hamnar där den ska sitta och där en gör nytta men till företagets försvar så kanske det på just den brunnstypen i praktiken inte har nån egentlig betydelse så de friserar manuellt och bara monterar ändå. Vanans makt blir ju för stor ibland och så länge hantverkaren vet att det är okej ändå så kommer det ju fungera ändå även om det tittar fram membran.
Visst, regler är till för att följas och försäkringsbolagen gör ju allt för att slippa betala men de måste ju inte vara nå fuskare för det.
Jo men det där framgår av installationanvisningarna från brunnstillverkaren. Det är alltså inte några generella regler som skapats av BKR eller liknande. Och om tillverkaren av brunnen specar att mattan inte får ligga under klämringen så beror det på att de har konstruerat den för att det skall vara så.

Problemet om den inte kommer ner till sin korrektka position, är att den då ev. inte trycker med tillräcklig kraft mot bunnens insida. Och tätningen sker genom att brunsmanschetten trycks mot brunnens insida av klämringen.
 
Fördelaren ser tvivleaktig ut. Det skall vara en vattensäker botten i utrymmet, med läckageindikering. Indikeringen är oftast ett skvallerrör som mynnar på badrumsgolvet, där man lätt ser om det rinner vatten.

Här ser det ut som nivån inne i utrymmet ligger under golvnivån, och det ser inte ut att vara tätskikt i botten (svårt att se).

I flermailjshus finns det ibland lösningar där alltihop sitter inne i ett rörschakt, där den täta botten finns längst ner på bottenvåningen. En lösning som iofs. är minst sagt tveksam av brandskyddsskäl. Men här ser ut att finnas en tvivelaktig botten.
 
M
hempularen skrev:
Fördelaren ser tvivleaktig ut. Det skall vara en vattensäker botten i utrymmet, med läckageindikering. Indikeringen är oftast ett skvallerrör som mynnar på badrumsgolvet, där man lätt ser om det rinner vatten.

Här ser det ut som nivån inne i utrymmet ligger under golvnivån, och det ser inte ut att vara tätskikt i botten (svårt att se).
Jag reagerade också på det, blir det ett litet läckage kommer det att stå ganska mycket vatten i utrymmet innan det rinner ut på golvet så man märker det. Hur lätt blir det att inspektera bakom ett element?

En annan sak är den vita frigoliten på golvet, är det ok att använda sådan som underlag, behöver man inte en rätt tjock gjutning på den för att inte riskera att frigoliten skall deformeras och golvet spricker? Frågar mest för egen del då jag skall göra något liknande i mitt badrum och behöver fylla ut drygt en decimeter innan utjämningsmassa och värmegolv, har funderat på XPS cellplast och EPScement ovanpå men det är rejält dyrt.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
K
Lassesivar skrev:
[bild]
Denna bild oroar mig lite... Folie på golvet och man lägger golvet, men fortfarande bara puts på väggarna som dessutom är blöt i hörnen. Hur får de ihop väggarnas och golvets tätskikt? Fanns även en bild på golvgjutningen och en betongsäck. Vad spacklade man golvet med?
I materialspecen finns Betong upptaget, men inte vilken. Inget flyt sen Bostik tätskikt och fix och sen dyker Mapei fix och fog upp. Har de blandat olika tillverkare i samma rum? Fogen får man byta, men inte fixet.
Sen gillar jag fönsterbrädan, men hur ska de tätskikta runt den?
 
Redigerat:
Lassesivar skrev:
[bild]

[bild]

Skulle någon kunna vara bussig att förklara var man ser att manschetten sitter fel? Kanske med en pil eller något :) För jag ser bara en röra och har inte en aning vad som är manschett:) Försöker lära mig hur det inte ska se ut.

Tack!

PS: Hoppas att du inte tar illa upp att jag "lånade" tråden lite Lassesivar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
K
Här ser du den klockrent... Det prickiga som sticker ut

Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maxwells demon
  • Laddar…
Är det inte rollat tätskikt på väggarna då som är slätat med spackeln?
 
K
nino skrev:
Är det inte rollat tätskikt på väggarna då som är slätat med spackeln?
Nej. Tro mig. Det där är blöt puts :)

Vill inte verka dryg, men hur ofta slätar du tätskikt med spackel? ;)
 
Redigerat:
Aldrig hänt på vägg, 1 gång på golv :)
Hoppas du har fel men troligtvis har du rätt...
TS har du svaret åt oss?
 
  • Gilla
ktm250
  • Laddar…
ullet
Kanske det ska vara putsade väggar? TS skrev ju att dom inte fotat under tätskiktsarbetet.
 
K
Så kan det ju vara. Bara TS kan svara på det
 
Finns det något tätskiktssystem som kör utan brunnsmanschett? Vilket?
 
Det ser ju ut som om väggarna är färdiga på en av bilderna. Om man u tänker sig att väggarna skall vara putsade, vad finns det då för godkänt tätskiktssystem som kan komma i fråga? Det enda jag kan tänka mig är målat, men i så fall skall det väl sitta målad väv på väggen, som skall överlappa den uppvikta golvfolien vid vägg/golv vinkeln. Eller kan det finnas tätskikt bakom putsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.