Hej,

Min bergvärmepump börjar bli lite till åren. Har ni några tips på hur jag bör gå tillväga för att komma fram till vilken ny pump jag ska köpa och hur jag hittar en bra installatör? Jag bor strax utanför Åkersberga i Stockholm.

Mvh

Peter
 
Ta in offerter från leverantörer av de stora, Thermia, Nibe och IVT. De kommer att föreslå en vettig lösning utifrån de förutsättningar som finns. Du kan då också jämföra deras föreslagna storlekar, är det någon av dem som avviker mycket, så kan du undersöka djupare.

När vi köpte VP, så valde vi Thermia blandannat pga: Dels finns det en statistiksida hos folksam med statistik över havererade värmepumpar. Där är varje produkttyp från tillverkarna med. Då när vi kollade för ca 5 år sedan så hade Thermia en sanslöst mycket bättre statistik, det skillde en faktor 100 - 200 i antalet havererade pumpar.

Men den statistiken var då ca 5å gammal och frammåt, jag tror att både IVT och Nibe då hade haft stora systematiska konstruktionsfel, hade med byte av kylmedie att göra. Medan Themia hade konstruerat om i tid.

Men en sådan faktor kan vara lite slumpbetingad, så nästa gång det är dags för systemfel så kan det kanske slå åt andra hållet. Men det krävs skicklighet för att ha tur.

Vi har även en luft/vatten VP vid fritidshuset (Thermia), den har det varit en del strul med, fungerar nu efter en del åtgärder bra, men deras support har varit fantastisk när vi hade problem där.

Som jag uppfattade det när vi valde fabrikat, så säljer IVT och Therimia uteslutande via "certifierade" återförsäljare, medan NIBE installeras av vilken VVS firma som helst (Du kan själv köpa en för hempul). Jag såg det som en fördel om firman i första hand bara sysslar med värmepumpar, mindre risk att råka ut för en montör som aldrig sett produkten förr.
 
Jag har en kollega som bytte ut en lite äldre bergvärmepump för ett par år sedan. De blev tvungna att borra ett nytt hål. De nyare pumparna har högre effektivitet, det innebär att de tar ut mer energi ur berget, har du då ett borrhål som precis räcker nu, så kommer en ny pump att "suga ut" för mycket värme ur hålet.

Om din pump levererar 10kw värme till huset, så kanske din gamla pump drar 3,5 kw el, och tar 6,5 kwh ur berget. Din nya pump levererar 10 kw, men drar kanske bara 2 kw el, och drar 8 kw ur berget. (exempel siffror)
 
D
Fast Folksam statistik vet du ju inte är något man kan dra några avancerade slutsatser av eftersom de inte relaterar antalet skador efter antalet sålda maskiner. Sedan är det ju så att många skador täcks av tillverkarnas trygghetsförsäkringar. Där tror jag att Nibe och Ivt har haft en lösning där deras försäkringar har täckt självrisk och värdeminskning i kundens vanliga hemförsäkring och kunden har alltså varit tvingad att skadeanmälan pumpen hos sitt försäkringsbolag. Thermia däremot har i alla fall tidigare haft en lösning där deras försäkring tar skadan utan att blanda in kundens försäkringsbolag. Det gör ju att så gott som alla skador som Nibe och Ivt råkar ut för ses av Folksam (i den mån det ändras kunder), medan de inte får några anmälningar av Thermia-maskiner om kunden har trygghetsförsäkringen. Det gör ju en enorm skillnad i Folksams statistik, men säger inte ett dugg om tillförlitligheten hos maskinerna.

Nu vet jag inte exakt hur de olika bolagen har hanterat försäkringarna tillbaka i tiden, men en sådan skillnad slår ju kraftigt på Folksams statistik.
 
D
hempularen skrev:
Jag har en kollega som bytte ut en lite äldre bergvärmepump för ett par år sedan. De blev tvungna att borra ett nytt hål. De nyare pumparna har högre effektivitet, det innebär att de tar ut mer energi ur berget, har du då ett borrhål som precis räcker nu, så kommer en ny pump att "suga ut" för mycket värme ur hålet
Tvungen att borra nytt är man ju sällan. Det är bara att installera en pump med lägr effekt så drar den nya pumpen mindre från berget. Samtidigt får man mer tillskottet, så totalt sett hamnar man då på ungefär samma förbrukning som tidigare. Men eftersom de flesta vill ha ner förbrukningen så mycket som möjligt och gamla installationer ofta redan från början var snålt dimensionerade så anser många det lönsamt att komplettera borran på något sätt. själv kompletterade jag mitt 80m hål med ett 100m hål till.
 
Hur vet jag om borrhålet räcker? Mäter man det på något sätt?
 
Och hur vet jag när det är dags att byta pump? Den nuvarande tillverkades 2002.
 
D
Vad är det för pump du har? Har du några problem med den? De flesta lägger nog undan (eller borde) en slant på banken för att vara beredda när pumpen rasar, men byter inte ut den innan den har börjat visa svaghetstecken om man inte är missnöjd med den av någon annan anledning. Att byta ut den enbart baserat på ålder tycker jag verkar onödigt.
 
DIY_freak skrev:
Vad är det för pump du har? Har du några problem med den? De flesta lägger nog undan (eller borde) en slant på banken för att vara beredda när pumpen rasar, men byter inte ut den innan den har börjat visa svaghetstecken om man inte är missnöjd med den av någon annan anledning. Att byta ut den enbart baserat på ålder tycker jag verkar onödigt.
IVT Greenline. För ett år sedan kom det in luft i borrhålet vilket servicetekniker fixade. Det verkar ha hänt nu igen ett år senare (dock ej felsökt så det kan vara något annat).
 
D
Mmm... inte något problem som jag skulle byta pump för innan jag vet vad det är... men jag svarar dig om det problemet i den tråden...
 
DIY_freak skrev:
Mmm... inte något problem som jag skulle byta pump för innan jag vet vad det är... men jag svarar dig om det problemet i den tråden...
Syftet med tråden är mest att få klart för mig hur jag ska göra när det blir aktuellt att byta, det lär väl bli aktuellt inom de närmaste åren om inte annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.