Hej,

Min IVT Greenline har börjat uppträda lite skumt. Slingorna till borrhålet låter lite som ett element som behöver avluftas. När pumpen ska höja värmen från 43,4 till stopptemp 47,5 går den först gradvis ner till 41,6 innan den vänder och klättrar uppåt.

Det verkar som att expansionskärlets nivå sjunkit något. Expansionskärlets nivå har legat på B. sedan 26/8 2014, men nu är det någon cm lägre (A.)

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det kanske är för lågt tryck? Denna mätare har jag för mig stått på nivå
1 tidigare men nu är den lägre:

image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon ide om vad som är fel och hur det bör åtgärdas?
 
D
Hur temperaturerna uppför sig låter normalt.

Om det skvalpar i rören så antar jag att du har någon högpunkt på rören, som är högre än volymkärlet? I så fall borde det finnas avluftare på dessa högpunkter som du kan öppna lite försiktigt när pumpen inte går, så du får ut luft från dessa. Det är ingen jättekatastrof om det porlar lite, men det är klart att det är bättre utan luft där. Titta på vad du har för diff mellan KbIn och KbUt.

Det är naturligt att nivån i plastburken varierar lite, men om det systematiskt blir mindre, så får du leta efter en liten läcka på bergvärmekollektorn. Ett av de vanligare ställena är någonstans i/nära pumpen och någon mutter som kanske har spruckit pga is, så kontrollera de muttrar som sitter på Kb-slingan.
 
Det är lite konstigt för temperaturerna har aldrig fallit tidigare innan de börjar klättra utan de har alltid klättrat uppåt direkt. Varför faller temperaturen först innan den klättrar?
 
"Titta på vad du har för diff mellan KbIn och KbUt."

Hur gör jag det?
 
D
Kanske missförstod temperaturerna? Men vad är det för temperatur du avläser? Är det temperaturen i VVB eller är det temperaturen på vattnet som cirkulerar runt VVB för att värma vattnet?
 
DIY_freak skrev:
Kanske missförstod temperaturerna? Men vad är det för temperatur du avläser? Är det temperaturen i VVB eller är det temperaturen på vattnet som cirkulerar runt VVB för att värma vattnet?
Vet ej men det är detta som syns i displayen:
image.jpeg
Den nedre temperaturen (nuvarande temp) sjunker flera grader innan den börjar stiga. Det har den inte gjort tidigare.
 
D
Jag vet inte hur givarna i IVTn ligger, men när pumpen börjar ladda VV, så pumpas det in en liten mängd radiatorvatten i manteln först. På vintern är ju radiatorvattnet varmt, men nu lär ju radiatorvattnet vara tämligen kallt. Verkar lite märkligt att givaren skulle hinna ge något nämnvärt utslag för detta dock.
 
Vår vattenpump lade av och vi var utan vatten i fem dagar innan den byttes ut. Jag vet inte om det kan tänkas påverka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.