Är det inte så att det är "bensinbolaget" som äger tanken och inte mackägaren?
Gammal tank gamla avtal, kan så klart var helt annorlunda.
 
Läs miljöbalken 10 kap.

Om miljöfarliga gifter läckt ut i marken, så ska marken saneras. Det är väldigt dyrt.

Miljöbalken är utformad så att kommunerna ska slippa denna kostnad. Istället får den som bedrivit verksamheten betala saneringen. Om denne inte finns kvar, så kan nuvarande (eller tidigare) fastighetsägare bli betalningsskyldig.

Undantag gäller vid förvärv av privatbostadsfastighet, förutsatt att du inte kände till föroreningen vid köpet. Du bör alltså klara dig, men kolla för säkerhets skull att den gamla macken inte finns omnämnd i några papper som du läste (eller borde ha läst...) innan du köpte fastigheten.

Kan nog vara idé att du pratar med en jurist som är kunnig på området, bara för säkerhets skull.
 
Fast jag tycker väl att på 35-40 år så borde doften av bensin försvinna , dom kan ju inte ha grävt ner flera kubikmeter med bensin.;)
Troligtvis är det något annat som luktar och liknar bensin doften.
 
brinner vattnet? ;)
 
Haha, har faktiskt provat och det brinner inte däremot tycker jag att lukten avtar efter man eldat på ytan.
 
  • Gilla
Billehol
  • Laddar…
Det låter lite otäckt med tanke på att bensin på den tiden innehöll bly.
Står det något om blyhalt i ditt vattentest?

Jag skulle definitivt göra en ny test av vattnet med en grundlig kemikalieanalys.
 
Ja, jag fick hem provflaskan idag så den ska skickas imorgon.
 
Så du har en oljekälla på tomten ;) nya Åsa nisse eller? Bara sätta i en kraftig pump och köra på :D starta egen kommun när du ändå håller på :)


Seriöst, låter inte kul alls. Vet mina föräldrars hus har varit lanthandel förr (men enligt några grannar är tanken först fylld med grus och senare grävdes den upp). Gjorts prover för några år sen (var tydligen så att någon myndighet eller liknande skulle kolla marken vid gamla mackar). Inget hittades, men är ju grusbacke och bara några meter till berggrund (5/10 meter ca). Så hade tanken läckt hade bränslet flytta långt bort för länge sen.
 
Om du tänker rösta på Miljöpartiet? Så bör du nog överväga att hitta några andra, eftersom media kommer att jaga dig då.... ;-) :rolleyes:
 
Vet stt det var ett liknande fall i Vingåker har jag för mig det var... Tror att villaägaren åkte på saneringen, jag hade inte kontaktat myndigheter i första hand, du kan åka på en ordentlig smäll om du har otur. Försök få tag på den i Vingåker och hör hur det gick för dom och vilka råd dom har. Ett problem är att bensin och diesel finns kvar LÄNGE i marken, när man sanerar gräver man bort massorna och skickar dom med lastbil för att saneras, det är kostsamt på riktigt. Har du riktig otur så är stora delar av din tomt kontaminerad. :( Bränslet stannar alltså i marken, har själv sett ådrorna som blir i marken med mina egna ögon.

Jag frågade bensinbolagens branschorganisation en gång om det där mär jag var på kurs hos dom och då sa dom att ansvaret faller på markägaren, det kan vara möjligt att branchorganisationen kan bekosta saneringen, vet att dom brukar sanera gamla mackområden ibland. Alla bolagen betalar till samma organisation just för att bekosta saneringen av gamla nerlagda mackar sen hedenhös.
 
Redigerat:
Jag är rätt säker på att har man köpt mark som behöver saneras så löper man risken att behöva bekosta sanering. Oavsett när utsläpp har skett. Vet en som köpte en gammal förzinkningsfabrik o han försökte skriva bort det i kontraktet, men min farsa som jobbat inom kommun sa att det går inte skriva bort. Så i.o.m. köpet medföljer ansvaret. Har man otur kan de krävas markprover om de får nys om att det funnits risk för tidigare utsläpp.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Japp, jag håller med dig, är nästan helt säker på att man åker på det. Det sa i alla fall SPI när jsg var hos dom.
 
Ni kanske kan sila ut bensinen på något sätt, kanske genom en socka fylld med aktivt kol, och sen tanka bilen gratis. Då blir det "win win" :D
Bensin kan nog vara kvar länge i marken då det i gasform är tyngre än luft.
 
Ligger tanken kvar kan den börja läcka efter många år när det rostar hål i den. Dom sanerade en gammal mack i närheten av mitt hus. Det hålet var inte att leka med, de grävde nog ca 10 meter ner och fraktade bort närmare 1000 kubikmeter.
 
henricholst skrev:
Ja, jag fick hem provflaskan idag så den ska skickas imorgon.
Begär ut alla handlingar rörande fastigheten från kommunen, om du vill kan du vara anonym. Kan finnas något matnyttigt där.

SPIMFAB har utrett och sanerat många gamla bensinmackar. Uppgift ifall att en utredning har gjorts av dem bör finnas hos kommunen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.