Bor i mellersta Bohuslän och är nu så förbannat trött på fjärrvärmen och vad den slukar i pengar. Var i kontakt med en civilingenjör inom fysik/ind.ek., som jag känner via en bekant och som rekommenderade mig att helt lämna detta koncept.
Som han sade: "Att folk fortfarande betalar för denna tjänst, visar endast på att folk är alltför tröga och slavar under vanans makt för att själva kunna fatta rationella beslut till nytta för dem själva".
Så sant, kunde inte sagt det bättre själv.
Pratat med många av mina grannar som överbetalar för fjärrvärmen, som kommunen tjänar multum på, varför de inte går över till bergvärme. Vissa fanatiker talar t o m om solelsceller, vilket är ett enda stort skämt!!
Så nu har jag kontaktat bolaget som inte verkade alltför trevliga, ville t o m att jag skulle komma dit på besök för att vadå??? Övertalas?
Jag har bestämt mig sade jag. Skicka de handlingar som skall fyllas i, så säger jag upp avtalet NU!
Surt som ättika, blev bemötandet i andra änden av luren.
Jag är nu lättad över mitt beslut, skall också avlägsna alla ev kvarvarande tramsledningar "som enligt bolaget kan vara bra att ha utifall".
Nej! Allt skall bort! Detta var mitt bästa beslut i år.

Är det någon här på forumet som gladeligen betalar för vad fjärrvärmen kostar? I så fall VARFÖR???
 
  • Gilla
Linderödsåsen och 6 till
  • Laddar…
M
Vad låg ditt fjärrvämepris på?

Kraftringen som jag har har två olika taxor en med bara rörligt pris och en med en fast del och lägre MWh pris.

Fjärrvärmepris 2016 (alla priser ink moms)
Standardavtal – villor/småhus Energipris
750 kr per MWh (75,00 öre per kWh)
Fast avgift 4 000 kr per år

Rörligt avtal – villor/småhus Energipris
1 035 kr per MWh (103,50 öre per kWh)

Så för min del är det bara att gå över till rörligt pris och stänga kranarna på ledningarna ifall man tröttnar.
Kan ju vara bra att ha i reserv som extra boost ifall det blir riktigt kallt eller om elen blir dyr igen.
 
  • Gilla
Walo och 1 till
  • Laddar…
Mina kostnader för fjärrvärme som jämförelse:
Fast kostnad 3 237,60 kr/år
Energiavgift 637,60 kr/MWh
allt (exkl moms)


En installation av bergvärme skulle innebära stora investeringar + att det skulle ta en betydligt större plats i min redan lilla tvättstuga/pannrum. Finns heller inte så mycket i "pannan" (värmeväxlaren) som kan krångla och reservdelar är billigare än till bergvärmepump. Har fungerat i snart 40 år, med ett enda byte av VVX (22.000:) . Blev då ett litet väggskåp c:a 60x40x100 cm med direkt VVX d.v.s. utan varmvattenbehållare.
 
Redigerat:
2015 kostade mig fjärrvärmen ca 10830 totalt. Då hyr jag anläggningen så jag behöver inte bry mig om den går sönder eller inte. Ska jag installera bergvärme så är det väl en kostnad på ca 150 tkr sen får man väl räkna på att om den 15 år att det kanske är dags att byta då tillkommer en 100 tkr.

Så fjärrvärme 15 år (om priserna inte går upp) = 162 450 (20 år 216 600)
Bergvärme minst 150 000, 250 000 om pumpen måste bytas. Håller pumpen 20 år är fjärrvärmen ändå ca 33000 billigare. Har då inte heller räknat med vad bergvärmepumpen kostar per år.

Så jag ser ingen mening med att byta från fjärrvärme.
 
  • Gilla
IngemarB
  • Laddar…
dthompa skrev:
2015 kostade mig fjärrvärmen ca 10830 totalt. Då hyr jag anläggningen så jag behöver inte bry mig om den går sönder eller inte. Ska jag installera bergvärme så är det väl en kostnad på ca 150 tkr sen får man väl räkna på att om den 15 år att det kanske är dags att byta då tillkommer en 100 tkr.

Så fjärrvärme 15 år (om priserna inte går upp) = 162 450 (20 år 216 600)
Bergvärme minst 150 000, 250 000 om pumpen måste bytas. Håller pumpen 20 år är fjärrvärmen ändå ca 33000 billigare. Har då inte heller räknat med vad bergvärmepumpen kostar per år.

Så jag ser ingen mening med att byta från fjärrvärme.
10 830 kr låter väldigt billigt. Nybyggt hus? Fast avgift på fjärrvärmen?
 
Vad hade du, Faktakollen, för kostnader med fjärrvärmen, fast avgift och kWh-pris?
Jag bytte själv från fjärrvärme till bergvärme i fjol.
 
FG skrev:
10 830 kr låter väldigt billigt. Nybyggt hus? Fast avgift på fjärrvärmen?
Kanske räknar helt fel. 1 1/2 plans villa på ca 110 m2 Från 1949, men tilläggsisolerat nyligen.

Total förbrukning 2015: 7 800 kWh

Energi 84,50 öre/kWh = 6552kr
Fast pris 4164,00 kr/år

= 10755
 
V
Vart tig TS vägen... Nyfiken på vad han hade för priser!
Nyligen köpt hus med FV och känner liknande som TS.
Jag funderar dock på luft-vatten.
 
Faktakollen skrev:
Bor i mellersta Bohuslän och är nu så förbannat trött på fjärrvärmen och vad den slukar i pengar.
Munkedals kommun? Jag tror vi har Sveriges högsta kostnader för fjärrvärme, efter att de byggde de där dyra rören från Uddevalla.
 
  • Gilla
Faktakollen
  • Laddar…
dthompa skrev:
2015 kostade mig fjärrvärmen ca 10830 totalt. Då hyr jag anläggningen så jag behöver inte bry mig om den går sönder eller inte. Ska jag installera bergvärme så är det väl en kostnad på ca 150 tkr sen får man väl räkna på att om den 15 år att det kanske är dags att byta då tillkommer en 100 tkr.

Så fjärrvärme 15 år (om priserna inte går upp) = 162 450 (20 år 216 600)
Bergvärme minst 150 000, 250 000 om pumpen måste bytas. Håller pumpen 20 år är fjärrvärmen ändå ca 33000 billigare. Har då inte heller räknat med vad bergvärmepumpen kostar per år.

Så jag ser ingen mening med att byta från fjärrvärme.
Jag betalade 110 000 för borrning, installation och allt material. Då stod allt klart och värmde huset. En ny pump skulle för mig kosta runt 50 000 idag, så det ska till en sanslöst komplicerat installation vid ett byte för att installationskostnaden ska hamna på ytterligare 50 000. :p
Bara ett exempel.
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
dthompa skrev:
2015 kostade mig fjärrvärmen ca 10830 totalt. Då hyr jag anläggningen så jag behöver inte bry mig om den går sönder eller inte. Ska jag installera bergvärme så är det väl en kostnad på ca 150 tkr sen får man väl räkna på att om den 15 år att det kanske är dags att byta då tillkommer en 100 tkr.

Så fjärrvärme 15 år (om priserna inte går upp) = 162 450 (20 år 216 600)
Bergvärme minst 150 000, 250 000 om pumpen måste bytas. Håller pumpen 20 år är fjärrvärmen ändå ca 33000 billigare. Har då inte heller räknat med vad bergvärmepumpen kostar per år.

Så jag ser ingen mening med att byta från fjärrvärme.
Det lär ju inte kosta 100000 att bara byta värmepump. Hur kommer man upp i den summan? Sen skulle jag vilja påstå att150000 för instalation och borrning är ganska väl tilltaget det med.
 
Mitt i Göteborg har Wallenstam hyreshus. De installerade bergvärme och kopplade bort fjärrvärmen!
Tror det var bra även för miljön också , lär bli några färre lastbilar med soppor från Europa ....
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Faktakollen skrev:
Bor i mellersta Bohuslän och är nu så förbannat trött på fjärrvärmen och vad den slukar i pengar. Var i kontakt med en civilingenjör inom fysik/ind.ek., som jag känner via en bekant och som rekommenderade mig att helt lämna detta koncept.
Som han sade: "Att folk fortfarande betalar för denna tjänst, visar endast på att folk är alltför tröga och slavar under vanans makt för att själva kunna fatta rationella beslut till nytta för dem själva".
Så sant, kunde inte sagt det bättre själv.
Pratat med många av mina grannar som överbetalar för fjärrvärmen, som kommunen tjänar multum på, varför de inte går över till bergvärme. Vissa fanatiker talar t o m om solelsceller, vilket är ett enda stort skämt!!
Så nu har jag kontaktat bolaget som inte verkade alltför trevliga, ville t o m att jag skulle komma dit på besök för att vadå??? Övertalas?
Jag har bestämt mig sade jag. Skicka de handlingar som skall fyllas i, så säger jag upp avtalet NU!
Surt som ättika, blev bemötandet i andra änden av luren.
Jag är nu lättad över mitt beslut, skall också avlägsna alla ev kvarvarande tramsledningar "som enligt bolaget kan vara bra att ha utifall".
Nej! Allt skall bort! Detta var mitt bästa beslut i år.

Är det någon här på forumet som gladeligen betalar för vad fjärrvärmen kostar? I så fall VARFÖR???
Att civilingenjören uttalar sig så kategoriskt om fjärrvärme som har stora fördelar både för miljö och i många fall rent ekonomiskt ,låter inte så genomtänkt. Det skrämmer mig mera än imponerar.
Självklart kan fjärrvärmen i vissa delar av landet vara orimligt dyr men det varierar ju från kommun till kommun.
Jag betalar också cirka 11000kr för 180 Kvm uppvärmning för ett hus byggt 2003 med tre personer boende.
Inga driftstörningar och obegränsat med varmvattten.
Hade bergvärme i ett tidigare hus och det var bra det med, men framförallt i dåligt isolerade hus där kostnaden för andra uppvärmningssätt är väldigt höga.
Bygger man nytt eller får möjlighet att dra in fjärrvärme så skulle jag alltid tacka ja om inte anslutningskostnader och Mwh pris är extrema.
 
  • Gilla
uppland2
  • Laddar…
Hur beräknar man den förbrukade energin?

Borde ju vara framtemp i värmeväxlaren minus returtemp gånger volym gånger specifik värmekapacitet (hos vatten).

Men hur loggade man tempdifferens för 40 år sedan (som någon hade haft fjärrvärme så länge i denna tråd) och gör man det verkligen ens idag?

Eller är det bara schablon? I så fall skulle en bättre värmeväxlare vara lönsam! Nån som VET?
 
Excel
Faktakollen skrev:
Jag har bestämt mig sade jag. Skicka de handlingar som skall fyllas i, så säger jag upp avtalet NU!
Surt som ättika, blev bemötandet i andra änden av luren.
+1 FAN VA RÄTT. Ett stort fu*k you till deras monopol. Du skickar en fet missil som mosar deras vinstmaskin.
 
  • Gilla
fremax och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.