peternicklas skrev:
Lyssna du på säljaren, de är de som ska ansvara för att det fungerar. De 1000kvm som anges för 310 kräver väldigt enkelt utförande av gräsmattan. Om du köper en 310, se till så att du får en med de nya motorerna då de gamla gick i sönder väldigt fort.
Oj då det låter inte bra. När man läser om dem här så verkar de ha en del problem. Min tanke har varit att köpa kvalité och inte de billigaste alternativen. En kompis har worx och är nöjd men jag tänkte köpa Husqvarna då jag tror att de har bättre kvalité. Men det kanske inte stämmer.
 
Är det någon du INTE ska lyssna på så är det Worx-säljaren här ovanför. Ett ökänt troll som sällan kommer med något vettigt när det gäller HQ/Gardena. Med det sagt, så stämmer det trots allt att vissa tidiga exemplar hade problem med hjulmotorerna, och tydligen verkar det finnas något osålt exemplar kvar. Jag köpte dock min för över ett år sedan och har inte haft problem med motorerna, och det verkar som att man ska ha rättså mycket otur för att få en med kassa motororer idag. Skulle det ändå inträffa så byts de på garanti.

Ang. ytan, så läs gärna igenom den här tråden ifall du orkar, det finns flera ägare som har lika stor yta som du och även något större, och hittills har jag inte sett NÅGON som haft problem med att klipparen inte klarat av det. petternicklas hittar på som han vill och har aldrig något konkret att komma med, det enda han vill är att hacka på HQ i alla lägen för att till varje pris försöka få alla att köpa Worx-maskiner.
 
peternicklas
MartinP666 skrev:
Är det någon du INTE ska lyssna på så är det Worx-säljaren här ovanför. Ett ökänt troll som sällan kommer med något vettigt när det gäller HQ/Gardena. Med det sagt, så stämmer det trots allt att vissa tidiga exemplar hade problem med hjulmotorerna, och tydligen verkar det finnas något osålt exemplar kvar. Jag köpte dock min för över ett år sedan och har inte haft problem med motorerna, och det verkar som att man ska ha rättså mycket otur för att få en med kassa motororer idag. Skulle det ändå inträffa så byts de på garanti.

Ang. ytan, så läs gärna igenom den här tråden ifall du orkar, det finns flera ägare som har lika stor yta som du och även något större, och hittills har jag inte sett NÅGON som haft problem med att klipparen inte klarat av det. petternicklas hittar på som han vill och har aldrig något konkret att komma med, det enda han vill är att hacka på HQ i alla lägen för att till varje pris försöka få alla att köpa Worx-maskiner.
Klart HQ är skräp. Nu är de sura för de fick försäljningsförbud på 310:an. Den stör för mycket. Worx har även de överklagat MEN de har redan åtgärdat problemet. Låt han köpa vilken klippare han vill, jag bryr mig mindre. Att jag har en Worx och är mcket nöjd har lite med saken att göra och inget som är nämnt tidigare. HQ är erkända för att ligga i övekant med kapacitet. Hade Bosch haft bättre kvalitet så hade jag haft en sådan. Så det finns fler märke än Worx, OCH jag säljer inga klippare överhuvudtaget. Att kalla mig för troll efter vad du skriver vissar vilken dålig karaktär vissa personer har.
 
Jag har nyligen köpt en 310a: och har drygt 500 kvm tomt och det märks tydligt att det är gott om kapacitet kvar. När jag installerade den var gräset långt, upp mot 10 cm på sina ställen, men efter dryga dygnet så hade den betat av hela mattan och jag kunde börja sänka klipphöjden. Efter 2,5 dag så kör jag på den höjden jag önskar.

Jag testar nu en inställning så den går mån-fre 09.00-16.00, lördag 00.00-07.00 och 20.00 - 24.00 och vilar helt på söndag. (Nej, den är inte religiös :)) Och det verkar som den klarar bifffen, dock så är ju inte gräset i maximal tillväxt ännu.

Men annars är det riktigt som du fått höra att det är bra att ha överkapacitet, för det skadar inte att låta mattan vila lite mellan klippningarna. Har du en omplicerad tomt så ska ju 310:n klara din matta.
 
peternicklas skrev:
Klart HQ är skräp. Nu är de sura för de fick försäljningsförbud på 310:an. Den stör för mycket. Worx har även de överklagat MEN de har redan åtgärdat problemet. Låt han köpa vilken klippare han vill, jag bryr mig mindre. Att jag har en Worx och är mcket nöjd har lite med saken att göra och inget som är nämnt tidigare. HQ är erkända för att ligga i övekant med kapacitet. Hade Bosch haft bättre kvalitet så hade jag haft en sådan. Så det finns fler märke än Worx, OCH jag säljer inga klippare överhuvudtaget. Att kalla mig för troll efter vad du skriver vissar vilken dålig karaktär vissa personer har.
Är det någon HQ-säljare som varit elak mot dig eller vad är ditt problem egentligen? Helt onyanserade uttalanden som vanligt. Källa på att "HQ är ökända för att ligga i överkant med kapacitet" tack.

Skulle inte du hålla dig borta från det här forumet förresten?
 
peternicklas
jorgenkarls skrev:
Oj då det låter inte bra. När man läser om dem här så verkar de ha en del problem. Min tanke har varit att köpa kvalité och inte de billigaste alternativen. En kompis har worx och är nöjd men jag tänkte köpa Husqvarna då jag tror att de har bättre kvalité. Men det kanske inte stämmer.
Du ska följa råden från din säljare, de har den rätta kunskapen. Kvalitet är svårt att mäta då den kan vara väldigt personlig och betyda olika saker. Kolla dock extra så att du inte får en gammal klippare, finns tydligen 2015 års modell fortfarande i lager. Håll sedan noga koll på vilka uppdateringar som den modellen får då den fick säljförbud, likt andra fabrikat, för att de stör omgivningen.
 
Jo, tjena. Lita på en säljare, de balanserar alltid mellan att ge rätt råd och att sälja med bäst profit :D

Tycker det är mycket klokt att fråga efter andras erfarenheter och inte blint gå på vad en säljare påstår, däremot inte sagt att denne har fel.
 
Har fått väldigt bra pris på en 320 nu med inst-kit och garage. Men det är säkert 2015 års modell.
 
En 310 är ju omöjligt att få till att gå dygnet runt. Den har ju en vilotid på 6 timmar per dag. Så för att klara 1000m2 ska den vara i drift 18 timmar per dag. Och då laddar den hälften av tiden ungefär. Min 310 går på strax under 700m2 gräs. På en ganska normal villa tomt med lekstuga, buskar, träd och nån smalpassage å så. Den har 9 timmar schemalagd tid om dagen alla dagar i veckan. (10:00 till 19:00) Den klarar av det utan bekymmer. Då gödslade jag även mattan förra året så det växte bra. Sen är det säkert många som inte vill att klipparen ska vara ute på dagen eller på helger när man är hemma. Då behövs det helt klart mer kapacitet men det gäller ju alla märken och modeller. Sen vill självklart en säljare hellre sälja en dyrare modell och tjäna mer pengar. Dessutom vill dom ju gärna försöka styra sin försäljning efter sin tillgång på klippare.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
jorgenkarls skrev:
Har fått väldigt bra pris på en 320 nu med inst-kit och garage. Men det är säkert 2015 års modell.
Vad innebär det i pengar? 320 är en grymt bra maskin som lagt barnsjukdomarna bakom sig sedan länge. Att det är 2015 års modell tycker jag inte spelar någon som helst roll, det lär vara exakt samma maskin som tillverkas 2016. Den är såklart onödigt kraftfull för 800 kvm men det skadar ju absolut inte. Kvalitetsmässigt finns det ingen maskin från någon annan tillverkar som är i närheten av 320 och 330.
 
MartinP666 skrev:
Vad innebär det i pengar? 320 är en grymt bra maskin som lagt barnsjukdomarna bakom sig sedan länge. Att det är 2015 års modell tycker jag inte spelar någon som helst roll, det lär vara exakt samma maskin som tillverkas 2016. Den är såklart onödigt kraftfull för 800 kvm men det skadar ju absolut inte. Kvalitetsmässigt finns det ingen maskin från någon annan tillverkar som är i närheten av 320 och 330.
18.000 kr
 
Ifall det är inklusive installation så är det riktigt bra pris. Dock fortfarande några tusen dyrare än en 310 med installation, så det är inget lätt val. Men visst, en 320 kan gå mindre tid och göra samma jobb, så ifall du prioriterar det högt så kan det vara värt pengarna. Likaså ifall du tror att du kan ha större yta inom de närmsta åren (utökad gräsmatta, flytt till större tomt etc.). 320 klarar nog även en aning mer lutning än 310, även om skillnaden inte är så stor kan det ju vara en fördel ifall du har kraftig lutning någonstans.
 
MartinP666 skrev:
Ifall det är inklusive installation så är det riktigt bra pris. Dock fortfarande några tusen dyrare än en 310 med installation, så det är inget lätt val. Men visst, en 320 kan gå mindre tid och göra samma jobb, så ifall du prioriterar det högt så kan det vara värt pengarna. Likaså ifall du tror att du kan ha större yta inom de närmsta åren (utökad gräsmatta, flytt till större tomt etc.). 320 klarar nog även en aning mer lutning än 310, även om skillnaden inte är så stor kan det ju vara en fördel ifall du har kraftig lutning någonstans.
Nej det är inkl. installationskit och garage. Inte bestämt oss ännu.
 
Hmm, jag har en fundering. Jag ska installera min klippare imorgon. Igårkväll började jag se över roboten, bland annat montera knivarna. Men, det är kanske är by design, men ska knivarna "sitta löst" på knivdisken. Ska de kunna snurra runt skruven eller ska de sitta dikt an mot knivdisken (inte hasplåten) och vara helt fasta?
Jag kan tänka mig att de ändå hamnar i rätt läge när knivdisken börjar snurra.
 
Dom skall sitta löst, så som de gör när du använder de specialskruvar som följer med knivarna.
När man klipper slungas de rakt ut av centrifugalkraften.
Om knivarna råkar träffa något föremål, t.e.x. en sten, så viks de undan istället för att gå sönder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.