Då får man ju grattulera till ett bra köp.. :D
 
Klipper in ifrån Elof...
<Om nu väggen är plan, varför då inte använda sitt vattenpass (jag tror inte det finns någon hemmapulare som inte äger ett vattenpass, isf borde den seriöst investera i ett.) >

Troligen ja men om det inte är ett Hultafors så är jag tveksam till om det ger någon ledtråd ens. De billiga kan man möjligen använda som rätskivor eller dra av bruk med. När inte libellerna ens sitter fast så börjar man undra en del.

/Kent
 
Hej!

Och vad anser Snickarboden om min lösning? (Vi bortser nu från alla dyrare mojänger)Metoden kan faktiskt göras än mer säker genom att man ritar upp 345 triangeln på både höger och vänster sida om den  lodräta tre-kateten. Man får då tre punkter som alla skall ligga på samma höjd.

per
 
Jag kollade laserns exakthet med ett Hultafors HV 120 pass.

Snickarboden skrev:
Klipper in ifrån Elof...
<Om nu väggen är plan, varför då inte använda sitt vattenpass (jag tror inte det finns någon hemmapulare som inte äger ett vattenpass, isf borde den seriöst investera i ett.)  >

Troligen ja men om det inte är ett Hultafors så är jag tveksam till om det ger någon ledtråd ens. De billiga kan man möjligen använda som rätskivor eller dra av bruk med. När inte libellerna ens sitter fast så börjar man undra en del.

/Kent
 
C
pernitta skrev:
Varför är då vår triangel så unik? Varför har just den ett vinkelrätt hörn? Den är ju inte mer ihoplänkad med Pythagoras sats än någon annan rätvinklig triangel. Kanske är det det enkla förhållandet 345.
Alla rätvinkliga trianglar har ett vinkelrätt hörn... Det är ju själva definitionen av rätvinklig. :D
3[sup]2[/sup] + 4[sup]2[/sup] = 5[sup]2[/sup] = 25
 
C
Snickarboden skrev:
Troligen ja men om det inte är ett Hultafors så är jag tveksam till om det ger någon ledtråd ens. De billiga kan man möjligen använda som rätskivor eller dra av bruk med. När inte libellerna ens sitter fast så börjar man undra en del.
;D ;D Huvudet på spiken!
Jag köpte i min enfald ett iofs inte alltför billigt pass för några år sedan. Skulle sätta upp ett fäste på en stenvägg med genomgående skruv, en ganska avancerad operation alltså, och måttade och fixade med passet för att vara säker på att det skulle bli i våg. Sen när allting var på plats lägger jag återigen passet på det färdiga fästet. Va faan? Det är ju helt snett! Paniken stiger... Kontrollmäter hit och dit och vips så är fästet i våg igen! Hmmmm... Det visade sig att om jag vände passet "bakofram" så visar det (en och samma libell) helt annorlunda! Som tur är hade jag vänt det "rätt" när jag borrade hålen!
Det passet ersattes snabbt med ett Hultafors och används numera som just rätkäpp!
 
Jo C Palm

Du har så rätt, men mina tankar gick nog lite längre än så. Själv tror jag att det beror på att sidorna i triangeln förhåller sig som talen 345. Och det har förbryllat människor i sekler. Och varför ger just denna triangel ett vinkelrätt hörn? Så enkel till sin uppbyggnad och så betydelsefull.

per
 
C
pernitta>En lodlinje är ju enkel att fixa så lösningen fungerar ju, personligen föredrar jag ett vattenpass eller laser. Trixigare blir det när man inte har saker i våg/lod såsom t ex på en båt... Där får man verkligen tänka till ett par gånger.
3-4-5 används en del på byggen för att tex kapa av råsponten på tak i rät vinkel men även för grundsättning. Jag litar mer på den än en laser's 90 grader och vill gärna kontrollmäta. Å andra sidan så har jag oftast min räknare (HP förstås *ler*) liggande i bilen så jag är inte beroende av 3-4-5 men den är smart.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Klipper in ifrån Elof...
<Om nu väggen är plan, varför då inte använda sitt vattenpass (jag tror inte det finns någon hemmapulare som inte äger ett vattenpass, isf borde den seriöst investera i ett.) >

Troligen ja men om det inte är ett Hultafors så är jag tveksam till om det ger någon ledtråd ens. De billiga kan man möjligen använda som rätskivor eller dra av bruk med. När inte libellerna ens sitter fast så börjar man undra en del.

/Kent

Njae..det var väl lite väl häftigt, finns ju fler vattenpass som är bra. Har iallafall själv goda erfarenheter av Stabila (som amatör dock). Dessutom kan man ju som amatör, om man har ett dåligt vattenpass, vända på det, och kolla 2 gånger för att få en rak linje, mycket jobb, men kanske ett alternativ om man gör mindre jobb och inte vill lägga ut pengarna.
 
Daniel_N>Att vända på det gör man även med ett Hultafors men varför ens chansa på att köpa något annat än det bästa när det är det viktigaste?

Självklart kan man hitta bra vattenpass förutom Hultafors, det är bara det att jag vet ingen som vet något bättre och då kan jag ju säga att jag känner bl a en säljchef på ett rätt stort företag. Det är liksom inte så många som vågar rekommendera något annat pga att kvaliten hos alla andra är ojämn.

Ett billigt vattenpass kan säkert vara bra om man har tur men, hur skall man veta det när man köper det? Det är ju samma sak som att köpa en tumstock som ibland är 2000 mm och i en del fall 2005 mm och i andra fall 1995 mm...

Att kunna mäta är grunden för alla jobb och det försökte jag tjata in för eleverna när jag jobbade som slöjdlärare ett tag, jag känner inte för att göra detsamma här.
Jag vet inget som slår Hultafors på vanliga vattenpass eller tumstockar. Stålskalor och skjutmått av de flesta fabrikat håller den precision som jag behöver vid snickerier, hade jag arbetat med andra toleranser såsom om man renoverar motorer mm så hade jag säkert haft synpunkter där med.

Den som hittar ett märke som håller samma precision som Hultafors får gärna tipsa...

<edit>Förresten, vadå dyrt? Jag gav 60:- för mitt Hultafors 600 när de sålde ut en serie i en butik, tipsade t o m om det här på forumet! . Å andra sidan körde jag mest med jobbets 120 innan denna blev min absoluta favorit pga att den passar i fönster
Farfars gamla trävattenpass tar jag inte ut på byggen men jo, den har samma precision.

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Daniel_N>Att vända på det gör man även med ett Hultafors men varför ens chansa på att köpa något annat än det bästa när det är det viktigaste?/Kent
Oj, det var seriöst, känner mig plötsligt lite slarvig. Testade mina pass noggrannt när jag köpt dem, och har sen dess max kollat dem en gång om året (använder dock inte dem varje dag)...och känner mig plötsligt ganska slarvig.....

Förrsten, hur skall vattenpass förvaras? Hängande, liggande? Spelar kanske ingen roll?
 
Tror dom ska förvaras under vatten, därav namnet. :)
 
Daniel_N>Det var inte meningen att vara otrevlig och ber om ursäkt om du uppfattat det så men eftersom mina verktyg åker in och ut ur en bil så kan de få skador. Därför gör jag så och sen är det en gammal vana med.

Om det där med att vara slarvig så är det en viss skillnad i om man gör saker professionellt eller för sig själv... Jag är mer än slarvig här hemma men inte hos kunder, tror t o m att jag städar mer hos kunder än i verkstaden *s*

Självfallet förvaras vattenpass torrt, i alla fall om de är gjorda i trä *ler*

/Kent
 
Snickarboden skrev:
Daniel_N>Det var inte meningen att vara otrevlig och ber om ursäkt om du uppfattat det så men eftersom mina verktyg åker in och ut ur en bil så kan de få skador. Därför gör jag så och sen är det en gammal vana med.

Om det där med att vara slarvig så är det en viss skillnad i om man gör saker professionellt eller för sig själv... Jag är mer än slarvig här hemma men inte hos kunder, tror t o m att jag städar mer hos kunder än i verkstaden *s*

Självfallet förvaras vattenpass torrt, i alla fall om de är gjorda i trä *ler*

/Kent

Upplevde inte det som att du var otrevlig, tvärtemot så uppskattar jag dina inlägg här på forumet, även om jag var tveksam till ditt påståend eom att Hultafors var de enda som dög.

Tror säkert att det är så att som amatör så har man generellt sett betydligt bättre förutsättningar för att ta bättre hand om sina verktyg. Själv är jag väldigt petig, och får kalla kårar längs ryggraden när man läser om alla (verkar vara ganska många) som "plågar" sina verktyg...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.