Idiotiskt är nog fel uttryck. Egoistiskt och kortsiktigt är väl mer rättvist att kalla det.

Problemet med att inte ansluta sig när erbjudande ges är att framtida ägare av huset drabbas av det.


Mina föräldrar har dragit in fiber, men använder fortfarande sin ADSL och farsan har inga planer alls på att använda fibern (till min besvikelse, jag hade hoppats på att kunna ställa upp en liten NAS-burk där för off-site backup).
 
Finndjävel skrev:
Om du med responstid menar Ping så brukar den ligga mellan 50-60ms. Jag vet inte om det är bra eller dåligt men har inte upplevt några problem med att spela.
När jag kollar hastighet och responstid från telefonen via AP/router & fibern till BBK's server så har jag responstid på ca 10-15ms, när jag kör över 3G/4G så ligger responstiden på ca 65-75ms.
65/15=4,33ggr 75/10=7,5ggr
Så responstiden för 3G/4G är minst 4-7,5 ggr längre än för fiber, det är extremt mycket när det gäller många onlinespel. Man hinner tex bli ihjälskjuten framifrån innan man hinner förflytta gubben/skjuta/etc.
 
Varför ta hänsyn till nästa ägare i bredbandsfrågan?
 
Andy78 skrev:
Varför ta hänsyn till nästa ägare i bredbandsfrågan?
För att det kan göra näste ägare mera betalningsvillig.
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Nu tänkte jag på den egostiska synpunkten betrf nästa ägare.
Inte att han betalningsvillig.
 
Därför att det finns risk att försäljningspriset blir lägre när fastigheten inte har fiber kontra om den hade haft det, risken är ännu större om dom flesta grannar har fiber.

Frågan är inte hur värdehöjande fibern är utan frågan är hur mycket värdesänkande avsaknande av fibern är.

När vi letade hus för snart tio år sedan så var "förberedelse för fiber"/"indragen fiber" ett av kriterierna för val av fastighet. Då när vi började titta på villa så hade inte någon privat villa ännu blivit ansluten till kommunala fibernätet, dom anslöts medan vi letade.
 
Demmpa skrev:
När vi letade hus för snart tio år sedan så var "förberedelse för fiber"/"indragen fiber" ett av kriterierna för val av fastighet. Då när vi började titta på villa så hade inte någon privat villa ännu blivit ansluten till kommunala fibernätet, dom anslöts medan vi letade.
Samma för vår del, för drygt ett år sedan köpte vi ett hus 1,5 mil utanför Uppsala. Då visste vi att det skulle grävas för fiber och att det inom 1,5 år skulle vara klart. Om fiber inte varit på gång hade vi inte ens åkt och tittat på huset.

Att säga nej till fiber idag känns ungefär lika givet som att för 30-40 år sedan tackat nej till fast telefon...
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
S
Thomas_Blekinge skrev:
Varför tycker du att folk som inte köper in sig i ett fibernät är idiotiskt? Då menar du alltså sådana sim mig? Jag trodde vi skulle sluta med sådana påhopp.
Sluta försöka provocera fram personangrepp, jag tänker inte sjunka till den nivån. Jag tycker det är idiotiskt, inte att du är en idiot. Du kommer inse det om några år o då kommer du hålla med. Avvakta så länge :)
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
SueCia skrev:
Då måste finland ha världens bästa 4G, eller så har du inga krav på responstid. Något av det är det iallafall, för den som säger att det går bra att spela på 4G i Sverige ljuger.
Dom flesta spelar numera på telefon / eller någon platta , så 4g räcker .
Sen finns det nog fortfarande folk med sina gammla PC burkar hemma som spelar kraftiga online spel , men den marknaden sjunker snabbt.
 
peternicklas
Polos skrev:
Dom flesta spelar numera på telefon / eller någon platta , så 4g räcker .
Sen finns det nog fortfarande folk med sina gammla PC burkar hemma som spelar kraftiga online spel , men den marknaden sjunker snabbt.
Nja det stämmer dåligt. När 4K kommer så lär nog alla överge 4G och skaffa fiber med så snabb uppkoppling som möjligt. Och vem vill betala datatrafik när denna är gratis på fast anslutning?
 
peternicklas skrev:
Nja det stämmer dåligt. När 4K kommer så lär nog alla överge 4G och skaffa fiber med så snabb uppkoppling som möjligt. Och vem vill betala datatrafik när denna är gratis på fast anslutning?
Dom flesta jag känner som bara kör 4g har fri mängd .
 
peternicklas
Polos skrev:
Dom flesta jag känner som bara kör 4g har fri mängd .
Märkligt, har en kollega som kämpar för sitt med fri mängd. Bolaget vill ta bort den fria mängden.
Vilka är det som har fri mängd?
 
När man drog in fiber i området så fick kollektivet betala både billiga och dyra anslutningar i en gemensam pott och staten betalade en stor del i statsbidrag, din säljare av fastigheten förstod inte vad han gjorde när han inte gick med från början och Du får betala priset.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Andy78 skrev:
Varför ta hänsyn till nästa ägare i bredbandsfrågan?
Enligt mäklare som vi i vår förening varit kontakt med så beräknar man med att priset på fastigheten ökar minst 70 000 kr om man har fiber indraget i fastigheten - man får i genomsnitt två kunder mer som bjuder på fastigheten.
 
JEE skrev:
Enligt mäklare som vi i vår förening varit kontakt med så beräknar man med att priset på fastigheten ökar minst 70 000 kr om man har fiber indraget i fastigheten - man får i genomsnitt två kunder mer som bjuder på fastigheten.
Ok, undrar hur dom kommit fram till just summan 70k, intressant.
Vilken mäklare är detta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.