4
Hej,

Jag ska renovera mitt kök och har börjat kolla på vitvaror.
Först funderade jag på Electrolux från Tretti.se, vilket jag tyckte verkar vara ett väldigt bra pris.

electrolux.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men i helgen var jag hemma hos en kompis som precis renoverat köket. Han har installerat vitvaror från IKEA och var supernöjd med det.

Induktionshäll HÖGKLASSIG 4 995
Ugn Raffinerad 4 295
Micro MIRAKULÖS 4 295
Kyl Frostfri 5 995
Frys Frostfri 6 495

Pris 26 075

Kollar man på specifikationerna så är IKEA helt klart bättre (tänkre framför allt på a++ etc..)
En sak som också väger för IKEA är deras service och garanti. Har aldrig haft problem med IKEA när jag reklamerar saker.

Vad tycker ni? Har ni några erfarenheter från IKEAs vitvaror?


Hälsningar
4fun
 
IKEA har fungerat bra för oss ännu. Ni kan säkert pruta på 30.se om ni ringer upp och kommer fram till deras kundtjänst...
 
När vi köpte vitvaror från IKEA för tre år sedan så var det Electrolux som tillverkade det mesta, spisfläkten och ev. diskmaskinen var tillverkat av Whirlpool.
Vi hade ett problem med spisfläkten direkt efter installationen, detta löste IKEA i sammarbete med en lokal reparatör snabbt och smidigt.
 
Titta även på andra tillverkare. Electrolux känns riktigt tråkigt och de tillverkar ju även de flesta av IKEA:s vitvaror. IKEA har ju dock längre garanti och en bättre hantering vid sådana ärenden så då kan du lika gärna köpa där.
 
BirgitS
Har inte Ikeas inbyggnadsskåp och -enheter lite udda mått så att det är svårt att blanda Ikeas enheter/skåp med andra tillverkares skåp/enheter?

Man behöver ju tänka på vad man har för krav på produkterna, t ex vad händer när det kokar över, hur lättanvänd är touchstyrningen av hällen osv. Jag vet inte vad du har för krav men vi flyttade in till en mikro där vi fortfarande efter 5 år måste ta fram manualen varje vår och höst för att kunna ställa om mellan sommar- och vintertid, med vår gamla mikro var det självklart hur man gjorde efter att ha läst det en gång, bara som ett exempel och jag vet en annan som efter flera år med en Ikea-ugn fortfarande gissade sig fram till hur de skulle ställa in den.
 
Fem års garanti hos konkurrenterna verkar kosta någon tusenlapp extra per pryl men i gengäld känns de prylarna mer genomtänkta/bättre anpassade för vårt behov. Har precis varit ute och sonderat hela balunsen med IKEA som motvikt för att se vad man får för pengarna och gränsen kommer nog dras så att häll, ugn och kombiugn köps från IKEA medan resten köps i den elektroniklada som ger bäst totalerbjudande.

Lärdomen är att vi fick bättre koll på två timmar i butik (med rätt säljare) än vad jag fått på en hel dag på Internet. Många parametrar kopplade till användarvänlighet är väldigt svåra att få en uppfattning om bara genom att läsa.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS skrev:
Har inte Ikeas inbyggnadsskåp och -enheter lite udda mått så att det är svårt att blanda Ikeas enheter/skåp med andra tillverkares skåp/enheter?

Man behöver ju tänka på vad man har för krav på produkterna, t ex vad händer när det kokar över, hur lättanvänd är touchstyrningen av hällen osv. Jag vet inte vad du har för krav men vi flyttade in till en mikro där vi fortfarande efter 5 år måste ta fram manualen varje vår och höst för att kunna ställa om mellan sommar- och vintertid, med vår gamla mikro var det självklart hur man gjorde efter att ha läst det en gång, bara som ett exempel och jag vet en annan som efter flera år med en Ikea-ugn fortfarande gissade sig fram till hur de skulle ställa in den.
Nej, det har de inte.
 
Jag har köpt Ikeas vitvaror vid två renoveringar. De har en superbra servicegrad vid problem. Svarar snabbt och Ikeas personal är fantastiskt hjälpsamma vid de problem på kyl/diskmaskin och spishäll som varit. Servicepersonal har kommit inom en vecka. Ljudnivån på hällen, kylen och diskmaskinen är över genomsnittet. De bullrar, så price/performance hänger verkligen ihop. Har du en tight budget så får du bra valuta, men har du möjlighet att välja så skulle jag varmt rekommendera andra märken.

//a



läs om mina renoveringar på byggaombloggen.com
 
Vi har IKEA Raffinerad varmluftugn (utan pyrolys), Framtid mikrovågsugn, Smaklig häll och Väljgjord diskmaskin + underlimmad ho. Är väldigt nöjd med ugn och diskmaskin, snabba och diskmaskinen är tyst och smidig. Micron är också bra men knappen man öppnar med har tappat färg redan efter 6 månader. Hällen funkar finfint och värmer snabbt men låter en del ibland, har förstått att det beror mer på kastrullerna än hällen dock.

Diskhon är snygg men totalt värdelös. För 4500:- vill jag inte ha repor innan vi ens börjat använda den...
 
4
Hej,

Vi ska ta en tur till olika vitvaruleverantörer och klämma och känna lite. Får se vad vi landar, men måste säga att IKEAs saker är väldigt prisvänliga. Och det gillar jag :)
 
BirgitS skrev:
Så bra :)
Jag fick intryck av det i andra trådar jag läst, t ex [länk] och [länk] punkt 5.
Allt detta handlar ju om diskmaskinen. Eftersom IKEA har lägre sockelhöjd (8 cm) än vad som länge varit standard (15 cm) så fungerar inte vanliga integrerade diskmaskiner. Man måste dock inte köpa en från IKEA utan man ska se till att köpa en diskmaskin som har VarioHinge eller motsvarande beteckning. VarioHinge kallar Bosch/Siemens sin gångjärnslösning för där luckan glider uppåt på diskmaskinsfronten vid öppning. Därmed tar luckan aldrig i sockeln.
 
Är också på gång att köpa vitvaror, självklart har vi kollat betyg, tester och jämfört priser. Dessutom har vi även varit i butiker under par månaders tid och tittat på olika kyl och frys kombinationer.

IKEAS hamnar på runt 30 000 kr för oss medan om vi förhandlar med handlare så får vi 3000-4000 billigare för vitvaror som ändå hamnar en klass upp.

Sen är såklart support viktigt men i detta fallet kommer vi att köpa från handlare då dessa produkter tilltalar oss bättre.

Kvalitetsmässigt är det samma märke men olika klasser.
 
4
snowjim skrev:
Är också på gång att köpa vitvaror, självklart har vi kollat betyg, tester och jämfört priser. Dessutom har vi även varit i butiker under par månaders tid och tittat på olika kyl och frys kombinationer.

IKEAS hamnar på runt 30 000 kr för oss medan om vi förhandlar med handlare så får vi 3000-4000 billigare för vitvaror som ändå hamnar en klass upp.

Sen är såklart support viktigt men i detta fallet kommer vi att köpa från handlare då dessa produkter tilltalar oss bättre.

Kvalitetsmässigt är det samma märke men olika klasser.

Vilka vitvaror har ni valt och vilka vitvaror (ikea) jämför ni med?

Lycka till med köpet

Hälsningar
4fun
 
Produkterna vi tittat på är :

Siemens EH651FE17E Induktionshäll
Electrolux ERF4114AOX Fristående kylskåp
Electrolux EUF2748AOX Fristående frysskåp
Electrolux EOP601X Inbyggnadsugn

Totalt pris : 22 420 kr

Det vi tittat ut på IKEA är :

MIRAKULÖS(Electrolux)
SMAKLIG(Electrolux)
Frosfri Kyl och Frys(Electrolux)

Totalt pris : 20 480 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.